Prosjektforslaget frontes av Fundacion Valencia, forsknings- og utviklingsavdelingen i Valencia havn. Begrunnelsen fra EU-Kommisjonen er at en ønsker å redusere utslipp ved hjelp av å implementer konseptet det fysiske internettet (Physical Internet - PI), og anvendelse av operative og digitale standarder. I tillegg til å utvikle teknologi som understøtter dette, deriblant løsninger for distribuerte lagre og bruk av standardiserte lastbærere, skal det gjennomføres et antall piloter der teknologiene anvendes.
Det vil bli en pilot i Spania, en fra Tessaloniki til Sofia og en fra Rauma i Finland til Bilbao i Spania.
Den foreslåtte norske piloten vil effektivisere varetransportene land E18 innover mot Oslo. Det skal etableres et antall omlastings- og konsolideringsterminaler mellom Drammen og Oslo. Alle kjøretøy som ikke er fulle og som har vareleveranser langs E18-korridoren vil kunne levere gods ved en av disse terminalene. Transport mellom terminalene vil foregå med fulle kjøretøy. Leveranse fra terminaler til sluttadresse vil foregå så optimalt som mulig, med elektriske kjøretøy som er fullt utnyttet idet de forlater terminalene.
I tillegg til å omlasting og konsolidering skal terminalene fungere som varelagre for mottakere som ikke har kapasitet til å ha slike på egenhånd, for eksempel forretninger. MIXMOVE vil det vil derfor supplere nåværende produkter ved å utvikle løsninger for distribuerte varelagre.
MIXMOVE har allerede løsninger som understøtter PI operasjoner. Prosjektet skal benyttes til å eksponere disse i alle pilotene. Målet med dette er å demonstrere MIXMOVE løsningene i nye sammenhenger og derved mot nye kunder.