I dagens sikkerhetssituasjon spiller militær logistikk en avgjørende rolle for både nasjonalt forsvar og internasjonal stabilitet. For Norge, med sin strategisk viktige posisjon i NATO, er dette særlig kritisk. At Sverige og Finland nylig har sluttet seg til alliansen, understreker ytterligere behovet for effektive og robuste logistikksystemer. Transport av militært utstyr og forsyninger gjennom norske havner er ikke rutine – det er selve nøkkelen til rask utplassering og forsterkning av styrker i en krisesituasjon.
Dette er bakgrunnen for PortDefense-prosjektet. Målet er å styrke effektiviteten og påliteligheten i militær havnelogistikk ved å tilpasse avanserte KI-baserte planleggingsverktøy som først ble utviklet for sivile havner gjennom AutoPort-prosjektet. Norske havner er sentrale knutepunkter i militære operasjoner, og det er derfor en topp prioritet å sikre at de kan operere sømløst under press. Enhver forsinkelse eller flaskehals i logistikkjeden kan få direkte konsekvenser for nasjonal sikkerhet – spesielt når raske reaksjoner er avgjørende.
Tenk deg et scenario der en militær krise oppstår, og store mengder utstyr, kjøretøy og forsyninger må flyttes raskt gjennom en norsk havn. Hvis logistikken svikter, kan det forsinke responsen og sette både nasjonal og alliert sikkerhet i fare. PortDefense tar sikte på å møte denne typen utfordringer gjennom KI-drevne planleggings- og koordineringsmetoder som skal øke hastigheten, presisjonen og robustheten i havneoperasjoner.
PortDefense is focused on adapting and transferring AI-based planning methods, initially developed for civilian port
logistics in the AutoPort project, to the defense sector. Given Norway's strategic role in NATO, especially with the
recent inclusion of Sweden and Finland, the efficiency and resilience of military logistics through Norwegian ports
have become increasingly vital. These ports are crucial not only for routine defense logistics but also for the rapid
deployment and reinforcement of military forces during crises and conflicts, which are directly tied to national
security.
The project will leverage a close collaboration between SINTEF and FFI, and aims to introduce advanced tools and
methods to enhance the efficiency and resilience of military goods flow, ensuring operations remain robust under
critical conditions, especially given the risks associated with concentrating significant military assets in a single
location.
To address these risks, PortDefense will focus on creating more effective routines, enhancing the speed and
efficiency of port operations. This will allow for the rapid reception and onward movement of military goods to their
final destinations, ensuring readiness and responsiveness in any situation.
The project will not only adapt AI planning methods for defense needs but also validate these methods via the use
case defense scenarios. This approach will ensure that innovations are practical and applicable, and will provide a
strong foundation for future defense-related projects and further collaboration between SINTEF and FFI on the
subject. The project's success will strengthen Norway's role as a key logistics hub in NATO's northern operations,
ensuring rapid and efficient support for allied forces.