I dagens verden spiller militær logistikk en avgjørende rolle for nasjonalt forsvar og internasjonal sikkerhet, spesielt for land som Norge, som har en strategisk viktig posisjon i NATO. Den nylige inkluderingen av Sverige og Finland i alliansen understreker ytterligere behovet for effektive og robuste logistikksystemer. Flytting av militære varer og ressurser gjennom norske havner er ikke bare rutinemessig – det er avgjørende for rask utplassering og forsterkning av militære styrker i kriser. Det er her PortDefense-prosjektet kommer inn.
PortDefense har som mål å forbedre effektiviteten og påliteligheten av militær havnelogistikk ved å tilpasse avanserte AI-baserte planleggingsverktøy som opprinnelig ble utviklet for sivile havner gjennom AutoPort-prosjektet. Med norske havner som viktige knutepunkter for militære operasjoner, er det en topp prioritet å sikre at de fungerer smidig og raskt under press. Forsinkelser eller flaskehalser i disse logistikkkjedene kan direkte påvirke nasjonal sikkerhet, spesielt når raske reaksjoner er nødvendig i kritiske situasjoner.
Tenk deg en situasjon der en militær krise oppstår, og store mengder utstyr, kjøretøy og forsyninger må flyttes raskt gjennom en norsk havn. Hvis logistikken er treg eller ineffektiv, kan det forsinke militære responstider og sette nasjonal og alliert sikkerhet i fare. PortDefense søker å løse slike utfordringer ved å introdusere AI-drevne planleggingsmetoder for å forbedre hastigheten og koordineringen av havneaktiviteter.
PortDefense is focused on adapting and transferring AI-based planning methods, initially developed for civilian port
logistics in the AutoPort project, to the defense sector. Given Norway's strategic role in NATO, especially with the
recent inclusion of Sweden and Finland, the efficiency and resilience of military logistics through Norwegian ports
have become increasingly vital. These ports are crucial not only for routine defense logistics but also for the rapid
deployment and reinforcement of military forces during crises and conflicts, which are directly tied to national
security.
The project will leverage a close collaboration between SINTEF and FFI, and aims to introduce advanced tools and
methods to enhance the efficiency and resilience of military goods flow, ensuring operations remain robust under
critical conditions, especially given the risks associated with concentrating significant military assets in a single
location.
To address these risks, PortDefense will focus on creating more effective routines, enhancing the speed and
efficiency of port operations. This will allow for the rapid reception and onward movement of military goods to their
final destinations, ensuring readiness and responsiveness in any situation.
The project will not only adapt AI planning methods for defense needs but also validate these methods via the use
case defense scenarios. This approach will ensure that innovations are practical and applicable, and will provide a
strong foundation for future defense-related projects and further collaboration between SINTEF and FFI on the
subject. The project's success will strengthen Norway's role as a key logistics hub in NATO's northern operations,
ensuring rapid and efficient support for allied forces.