Prosjektet "Tidligfase teknologioverføring ved UiB 2025-2026" har som mål å få flere gode innovasjonsideer fra Universitetet i Bergen (UiB) raskere ut i markedet. Dette skal gjøres ved hjelp av VIS, en organisasjon som hjelper forskere med å kommersialisere sine ideer, og UiB Idé, et program som støtter nye innovasjonsprosjekter ved universitetet.
Prosjektet ønsker å øke antallet ideer fra forskere ved UiB som blir vurdert for kommersialisering. Det er også et mål å øke antallet prosjekter som får støtte gjennom UiB Idé. For å oppnå dette vil forskere få hjelp til å redusere risikoen knyttet til teknologi og marked, med støtte fra spesialister og forretningsutviklere fra VIS. Etter at prosjektene har fullført fasen i UiB idé, vil de med kommersielt potensial få hjelp til å komme videre i et kommersialiserings løp, blant annet gjennom støtte til å utarbeide søknader for videre finansiering.
På fakultetsnivå vil innovasjonsledere med forskerkompetanse identifisere prosjekter med høyt innovasjonspotensial og motivere forskere til å delta i kommersialiseringsprosesser. Forskere vil få støtte og bli koblet til VIS for videre oppfølging. Innovasjonslederne vil gjøre det lettere for forskere å utforske kommersielle muligheter gjennom tett samarbeid og faglig innsikt.
VIS vil sørge for at prosessen fra idé til marked er effektiv, slik at ingen ideer med kommersielt potensial går tapt. Det vil være fokus på å utarbeide flere søknader av høy kvalitet for kvalifisering og verifisering. Målet er å maksimere antallet vellykkede kommersielle prosjekter ved å målrette ressursene mot de mest lovende prosjektene.
Gjennom dette prosjektet skal UiB styrke sin evne til å overføre teknologi og innovasjonsideer til markedet, og dermed bidra til økt kommersialisering av forskningsresultater.
Prosjektet består av tre arbeidspakker:
AP1 - Sentral styrking av UiBs kommersialiseringskapasitet
AP2 - Styrking av UiBs kommersialiseringskapasitet på fakultetsnivå
AP3 - Spesialiserte TFTO tjenester fra VIS
I AP1 vil vi styrke UiB idé med TTO-kompetanse og kapasitet fra VIS knyttet til arbeid med programutlysning, evalueringskomité og direkte oppfølging av søknader som sendes til UiB Idé. I tillegg vil vi etter fullføring av UiB idéprosjektfasen støtte prosjektene med kommersielt potensial med dedikerte TTO-spesialister og forretningsutviklere fra VIS, for primært å utarbeide kvalifiserings- og verifiseringssøknader.
Vi vil dessuten øke rammen for prosjekttildelinger gjennom interne midler for oppnå en høyere tilslagssrate for søknader fra våre forskere.
I AP2 vil vi styrke innovasjonskapasitet og -kompetanse på fakultetsnivå gjennom innovasjonsledere/-koordinatorer. Vi ønsker å frikjøpe vitenskapelig ansatte slik at de kan benytte sine tette koblinger med forskningsmiljøene for å identifisere og følge opp konkrete idéer på en effektiv måte. Parallelt vil VIS tildele kontaktpersoner for innovasjonslederne på fakultetsnivå. Kombinasjonen av konkret faglig innsikt og innovasjonskompetanse hos innovasjonslederne vil senke terskelen for våre forskere når det gjelder å utforske kommersielle muligheter.
For å håndtere en forventet økning til et gjennomsnitt på 90 nye idéer årlig—fordelt mellom UiB Idé og direkte via VIS, vil vil i AP3 dimensjonere og styrke TTO-tjenestene for å kunne ta imot, vurdere og følge opp den økte idéstrømmen. Dette sikrer at ingen idéer med kommersielt potensial går tapt, at de raskt får nødvendig støtte til videre utvikling og kommersialisering, samt at ressursene målrettes mot de mest lovende prosjektene. Slik opprettholder vi en effektiv prosess fra idé til marked for å maksimere antallet vellykkede kommersielle prosjekter.