Internasjonal skipsfart transporterer rundt 80 prosent av alle handelsvarer, og står for rundt tre prosent av verdens totale utslipp av drivhusgasser. Mens etterspørselen av flytende naturgass (LNG) bare utgjør omtrent 4 prosent av alt drivstoff, er antallet LNG-drevne skip spådd å øke med overgangen til alternative drivstoff i skipsfarten. I ordrebøkene utgjør LNG-drevne skip flertallet av nye skip som kan bruke alternative drivstoff. Mellom 2024 og 2026 utvides EUs kvotehandelssystem (EU ETS) gradvis til å omfatte utslipp i maritim transportsektor. Fra 2025 trår FuelEU Maritime-forordningen i kraft. Dette gir nye og flere insentiver til å utvikle, og ta i bruk, teknologier som reduserer eller eliminerer maritime CO2-utslipp.
LNGameChanger har som ambisjon å utvikle en ny løsning for avkarbonisert maritim energiomsetning og framdrift. Dette oppnås ved å fange og lagre CO2 fra LNG-drevne drivlinjer basert på fastoksid-brenselceller (SOFC). Løsningen inkluderer en høy avkarboniseringsgrad (CO2-fangstgrad) så vel som CO2-produktrenhet. Dette, kombinert med lavt energiforbruk for fangst og flytendegjøring av CO2. Målet er å oppnå en CO2-intensitet som ligger nær 2050-grensen i FuelEU Maritime-forordningen. Hvis dette målet nås, blir LNG mer enn et såkalt overgangsdrivstoff, og kan i stedet bli et permanent lavutslippsalternativ i maritim transport.
I tillegg til prosessene som avkarboniserer LNG-drevet energiomsetning og framdrift om bord, dekker LNGameChanger også problemstillinger knyttet til infrastrukturbehovene for desentralisert CO2-mottak og transport.
Partnerne i LNGameChanger er: HAV Group, Havila Kystruten, Gasnor, SINTEF Energy Research and SINTEF Nordvest.
LNGameChanger will enable decarbonized liquefied natural gas (LNG)-powered shipping through innovative design of a solid oxide fuel cell (SOFC) power train integrated with compact, high-efficiency onboard CO2 capture and storage (OCCS). This process forms the basis of a new product in form of a low-or zero-emission solution for the maritime industry, strongly positioned for a growing LNG market and infrastructure with superior efficiency to alternative solutions. Furthermore, the project will enable stronger logistical synergies between existing LNG transport and distribution infrastructure, and emerging infrastructure for collection and transport of CO2.
In LNGameChanger, the cross-sectoral collaboration between the HAV Group (including support by its subsidiaries HAV Design and HAV Hydrogen), Havila Kystruten, Gasnor, SINTEF Energy Research and SINTEF Nordvest aims to prove a theoretical validation of the decarbonized SOFC power train for maritime applications in the Megawatt (MW) range. The key R&D challenges to be addressed are: 1) direct integration between SOFCs and the novel CO2 capture and liquefaction process; 2) marinization of the SOFC, capture process and liquid CO2 storage; Integrability and compatibility with different ship types and corresponding load profiles; 3) low-pressure liquid CO2 storage and re-liquefaction of displaced cushion gas during storage accumulation; 4) infrastructure requirements for CO2 offloading.
LNGameChanger will define the readiness to take the decarbonized SOFC power train solution to a subsequent demonstration level in successor projects to allow realisation of value creation by all partners.