Folk tilbringer stadig mer tid på sine smarttelefoner, noe som fører til fysisk inaktivitet og ensomhet. Dette skader ikke bare individuell helse, men øker også samfunnets kostnader.
BitPet er et mobilspill med en visjon om å forbedre global fysisk og mental helse på en morsom og sosial måte.
I BitPet tar spillerne vare på digitale kjæledyr, og progresjon i spillet oppnås ved å gå i virkeligheten. Kjæledyrets kondisjon avhenger av spillerens aktivitetsnivå, målt gjennom skrittelleren på smarttelefonen. Spillerne samler ressurser og møter andre kjæledyr på et lokasjonsbasert kart i spillet. BitPet vil også tilby sosialt samlokalisert spill, som oppmuntrer til fysiske møter og interaksjon mellom spillere.
For å oppnå merkbar forbedring i fysisk og sosial helse, er det nødvendig at spillerne spiller konsekvent over lang tid. BitPet er derfor designet rundt sosialt, varig gameplay gjennom brukergenerert innhold. Spillerne kan fotografere kjæledyrene sine i 3D eller AR, uttrykke kreativitet og vise frem kjæledyrenes utvikling i daglige fotokonkurranser. Dette er en unik måte å bruke AR på for å gamifisere fotografering og kreativ utfoldelse, slik at spillerne kan underholde hverandre og skape en positiv feedback-loop.
Spillet vil tilby et bredt utvalg av tilpasningsmuligheter for både kjæledyrene og spillerens hjemmeområde, der kjæledyrene bor, samt interaksjoner mellom kjæledyrene og omgivelsene deres. Dette, sammen med AR-fotografering, tilbyr praktisk talt uendelig mange unike fotograferingsmuligheter.
Målene for dette verifiseringsprosjektet er å gjennomføre en softlansering av BitPet og undersøke de potensielle helseeffektene av å spille spillet. Denne forskningen vil bli gjennomført gjennom Game Technology 4 Health-nettverket ved NTNU. Videre vil prosjektet utforske og verifisere spillmekanismer og designmetoder som kan bidra til positive sosiale og helsemessige effekter.