Bakgrunn og behov
Trygghet er en grunnleggende faktor for barns utvikling, læring og trivsel. Forskning viser at barn lærer best i en sosial kontekst hvor de aktivt deltar i refleksjon og problemløsning sammen med andre (Vygotsky, 1978; Bruner, 1966). Samtidig er det viktig å styrke barns forståelse av trygghet i ulike situasjoner, som digital sikkerhet, vennskap, følelser, hverdagsrisiko og trafikksikkerhet. For å skape en engasjerende og læringsfremmende opplevelse, utvikler vi et interaktivt lykkehjul som vil bli brukt i vitenshow og på Researchers’ Night ved Vitensenteret Innlandet.
Målsetting
Prosjektets hovedmål er å skape en engasjerende og interaktiv læringsarena der barn og familier får økt kunnskap om trygghet gjennom refleksjon og dialog. Gjennom spillbasert læring og oppgaver stimuleres deltakerne til å diskutere viktige temaer på en morsom og inkluderende måte.
Gjennomføring
Lykkehjulsinstallasjonen vil bestå av seks hovedkategorier knyttet til trygghet:
Digital trygghet
Følelsesmessig trygghet
Trygghet i vennskap
Sikkerhet i hverdagen
Trygghet i naturen
Trygghet i trafikken
Hver kategori inneholder spørsmål, dilemmaer eller praktiske oppgaver som utfordrer barn og voksne til å tenke gjennom hvordan de håndterer ulike situasjoner. Etter å ha deltatt får familiene med seg drøftingskort med refleksjonsspørsmål, slik at læringen kan fortsette hjemme.
Forventet effekt
Økt bevissthet blant barn og familier om trygghet i hverdagen.
Styrket samtale og refleksjon rundt viktige trygghetstemaer.
En mer aktiv og engasjerende læringsform gjennom interaktivitet og gamification.
En fleksibel installasjon som kan brukes både i vitenshow, på Researchers’ Night og ved andre arrangementer.