0 projects

IS-NAD-Samarbeid med NORAD-land

Zhu, Jiaxiong kinesisk spes 2008

...

Awarded: NOK 15,150

Project Period: 2008-2008

Location: Vestland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Digitale objekts plass i barns sosiale og språklige danning i barnehagen

Det er stor interesse for å ta i bruk digitale verktøy i barnehagen, og IKT er formelt i introdusert overfor barnehagen blant anna gjennom ulike formuleringar i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Dette tross det faktum at det finns lite nors k forsking på området. Slik vi ser det e...

Awarded: NOK 5.6 mill.

Project Period: 2008-2011

Location: Vestland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Veien inn i skriftspråket for barn med hørselshemming. Muligheter for læring gjennom samhandling i barnehage og skole.

Prosjektet har som hovedmål å frambringe kunnskap om sammenhengen mellom læringsmiljø og det hørselshemmede barnets vei inn i skriftspråket, slik at denne kunnskapen kan tilføres lærerutdanningene. De fleste hørselshemmede barn går i dag i vanlige barneha ger og skoler. Prosjektet har et design s...

Awarded: NOK 2.4 mill.

Project Period: 2008-2013

Location: Oslo

SAMF-Fagkomiteen for samfunnsvitenskap

Democracy, social inequality and learning in transition

The theme of this prosject is to contribute to the research on political socialization in the fields: - educational and social inequality and political socialization research. - the transitional learning perspectives on political socialization rese arch. - further develop the resesearch o...

Awarded: NOK 44,999

Project Period: 2008-2008

Location: Oslo

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

The Nature and Development of Language and Language Disorders in Children

Prosjektet, The Nature and Development of Language and Language Disorders in Children, er en longitudinell studie av muntlig og skriftlig språkutvikling i typisk og forsinket utvikling i overgangen barnehage-skole (4-9 år). Den består av to komponenter. Del 1 omfatter longitudinelle prosjekter, d...

Awarded: NOK 8.1 mill.

Project Period: 2008-2016

Location: Oslo

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barnehagen i endring. Inkludering i praksis

Norsk senter for barneforskning. NTNU (NOSEB) har i samarbeid med Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) etablert en tverrfaglig forskergruppe som skal framskaffe og formidle forskningsbasert og praksisnær kunnskap om barnehagen som en integrerende samfunnsin stitusjon og inkludering i praksis. Med f...

Awarded: NOK 6.0 mill.

Project Period: 2008-2011

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Meistring av førskulelærarrolla i eit arbeidsfelt med lekmannspreg.

Full barnehagedekning er ikkje berre eit spørsmål om å tilby barnehageplass til alle som ønskjer det. Det handlar også om å sikre barnehagane tilgang på motivert og kvalifisert personell. Førskulelærarane er sentrale i denne samanhengen, men det er også a ssistentane, som er i fleirtal blant dei ...

Awarded: NOK 7.3 mill.

Project Period: 2008-2014

Location: Møre og Romsdal

IS-NAD-Samarbeid med NORAD-land

He, Min kinesisk spes 2008

...

Awarded: NOK 45,395

Project Period: 2007-2008

Location: Vestland

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Refleksjonsbaserte lærarmapper som reiskap for utvikling av vurderingskompetanse

Prosjektet fokuserer på korleis og i kva grad refleksjonsbaserte digitale mapper kan styrkje lærarane og lærarstudentane sin vurderingskompetanse. Prosjektet er både knytt til allmennlærarutdanninga ved HSH og til ein skuleutviklingsprosess på to Stord-s kular der målet er å betre læringsvilkåra...

Awarded: NOK 5.1 mill.

Project Period: 2007-2010

Location: Vestland

PUBL-Publisering/prosjektinform

A Social Constructionist View on Atypical Development: An Alternative Approach to Inclusive Education

...

Awarded: NOK 19,169

Project Period: 2007-2008

Location: Oslo

SHP-Strategiske høgskoleprogram

Education, Curricula and Technology

Introduction The field of ICT in education generally and in curricula in particular, while being intensively studied, is still in a state of confusion. The results of research so far suggest that ICT in principle either is a marginal, although expensive, addition to education or its effects are s...

Awarded: NOK 5.9 mill.

Project Period: 2007-2011

Location: Vestland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barns medvirkning i et relasjonelt perspektiv - fokus på de yngste i barnehagen

Prosjektet er et samarbeid mellom Høgskolene i Agder, Østfold, Troms, Oslo og Universitetet i Stavanger, og et utvalg barnehager knyttet til førskolelærerutdanninger. I nært samarbeid med praksisfeltet og gjennom et eksplorerende design vil ulike dimensjo ner og situasjoner som belyser barns medv...

Awarded: NOK 6.0 mill.

Project Period: 2007-2011

Location: Oslo

SHP-Strategiske høgskoleprogram

Kvalitetsreformens vurderingsformer i høgskolen

Prosjektet gjennomføres i regi av høgskolens høgskole-pedagogiske fagmiljø - PULS (Program for undervisning, læring og studiekvalitet). PULS skal først og fremst fungere som kjerne i et arbeidsfellesskap av forskere og i liten grad drive sine egne prosjek ter. En stipendiat skal arbeide fram de t...

Awarded: NOK 4.4 mill.

Project Period: 2007-2012

Location: Østfold

ISPSAM-ISP - Samfunnsvitenskap

Learning trajectories in knowledge economies

Learning issues are brought to the forefront in a knowledge society. The emergence of new knowledge economies presents crucial challenges to individuals and communities trying to keep pace with rapidly developing fields of knowledge. At the same time, new tools and technological infrastructures ...

Awarded: NOK 3.5 mill.

Project Period: 2007-2011

Location: Oslo

ISPSAM-ISP - Samfunnsvitenskap

Undervisning og klasseromspraksis på barnetrinnet

I NFR-prosjektet "Undervisning og klasseromspraksis på barnetrinnet" har Ingvill Krogstad Svanes' doktorgradsavhandling om læreres tilbakemeldinger til elever vært tyngdepunktet. Svanes' arbeid er basert på litteraturstudier og datamateriale (videoopptak) fra norske klasserom. I et postdoktorstip...

Awarded: NOK 4.0 mill.

Project Period: 2007-2016

Location: Oslo

ISPSAM-ISP - Samfunnsvitenskap

Flerfaglig forskerskole i utdanningsforskning ved NTNU

For å møte utfordringene i Norges forskningsråds oppfølgingsplan (2006) etter evalueringen av norsk pedagogisk forskning i 2004 skal det etableres en flerfaglig, samfunnsvitenskapelig forskerskole ved SVT-fakultetet, NTNU. Forskerskolen er tematisk vinkle t mot Educational Governance og sosial in...

Awarded: NOK 4.5 mill.

Project Period: 2007-2013

Location: Trøndelag - Trööndelage

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Tilpasset opplæring, spesialundervisning og grunnleggende ferdigheter knyttet til innføring av Kunnskapsløftet.

Prosjektet ønsker å videreutvikle et allerede etablert samarbeid i regionen/fylket om FoU-virksomhet knyttet til praksisfeltet. De systemrettete forholdene skulle ligge til rette for å videreutvikle det samarbeidet som allerede eksisterer mellom partnerne , men det aldri tidligere har vært arbeid...

Awarded: NOK 2.5 mill.

Project Period: 2007-2012

Location: Finnmark - Finnmárku - Finmarkku

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Den flerkulturelle barnehagen i rurale strøk

I en surveyundersøkelse gjennomført i barnehager i sju fylker høsten 2009 er det lagt særlig vekt på å kartlegge profesjonsutøveres arbeid med minoritetsspråklige barn og deres familier, og en del kontekstuelle forhold for pedagogisk virksomhet, f.eks. hv ilke språk som er representert, hvordan b...

Awarded: NOK 5.5 mill.

Project Period: 2007-2014

Location: Innlandet

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

LÆRINGSSAMTALEN I MATEMATIKKFAGETS PRAKSIS

Prosjektet er knyttet til matematikkstudenters praksisopplæring i Fjell kommune. Skolene samarbeider med lokalmiljø og næringsliv ved å inngå langsiktige partnerskapsavtaler med lokale bedrifter og organisasjoner. Innholdsmessig og pedagogisk blir skoleu tviklingsprosjektets undervisningsform be...

Awarded: NOK 4.1 mill.

Project Period: 2007-2012

Location: Vestland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Elever som forskere i naturfag

Prosjektet Elever som forskere i naturfag (ElevForsk) vil analysere og utvikle hvordan elevene kan bli forskende i sin læring i naturfag. Prosjektet vil ta tak i utfordringer i Kunnskapsløftet knyttet til de to nye hovedmomentene Forskerspiren og Grunnl eggende ferdigheter . ElevForsk skal utfo...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2007-2012

Location: Akershus

ISPSAM-ISP - Samfunnsvitenskap

Barnehagen som arena for pedagogisk forskning

Vi søker med dette om forskningsmidler som vil gjøre det mulig for oss å videreutvikle igangværende forskning ved HiO og dermed bidra til å styrke og komplettere eksisterende kunnskap om små barns omsorgssituasjon. HiO er utdanningsinstitusjon for pedagog isk personalet i barnehagesektoren på all...

Awarded: NOK 5.8 mill.

Project Period: 2007-2012

Location: Oslo

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Med mappe som møteplass - Samarbeid for elevens læring i overgangen mellom ungdomtrinn og videregående skole

Prosjektet har elevens opplevelser av overgangen mellom grunnskole og videregående skole som hovedfokus. Det rettes søkelys mot elevenes forventninger til egen læring i videregående skole, hvordan de opplever overgangen den første tida og muligheter for v idere utvikling i videregående skole. Vi ...

Awarded: NOK 2.5 mill.

Project Period: 2007-2009

Location: Vestland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Drama and Creative Aesthetic Learning Strategies to Strengthen the Teaching- and Learning Processes within and across School Subjects

The research aims at supporting learning communities in primary, through secondary and teacher education, to develop new knowledge on drama as a way of learning and on creative aesthetic teaching- and learning processes. International and national researc hers will work in networks together with...

Awarded: NOK 2.5 mill.

Project Period: 2007-2011

Location: Rogaland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Bruk av digitale verktøy. Eleven som aktiv kunnskapsprodusent

Hensikten med prosjektet er å studere sammenhengen mellom elevenes digitale kompetanse og læring på grunnskolens ungdomstrinn. Vi vil prøve ut ulike måter å arbeide med digitale verktøy i fagene og forsøke å måle hvilke effekter disse arbeidsmåtene kan ha på elevenes læringsutbytte. En grunnlegg...

Awarded: NOK 3.1 mill.

Project Period: 2007-2011

Location: Innlandet

ISP-Institusjonsforankrede strategiske prosjekt

Western Norway Graduate School of Educational Research (WNGER)

This project describes the establishment of a Graduate School of Educational Research in Western Norway. Behind the application are five partner institutions, one university and four colleges (The University of Bergen, the Stord/Haugesund University Colle ge, Sogn og Fjordane University College, ...

Awarded: NOK 2.2 mill.

Project Period: 2007-2010

Location: Vestland

ISP-Institusjonsforankrede strategiske prosjekt

Deltakelse i skole og samfunn som pedagogisk utfordring. En fakultær forskerskole med fokus på literacy

Prosjektet skal etablere en forskerskole der den etablerte forskerutdanning i spesialpedagogikk og en ny forskerutdanning i lesevitenskap samarbeider om å fokusere på "Deltakelse i samfunn og kultur som pedagogisk utfordring." En rekke pågående forsknings prosjekter vil trekke på sitt nasjonale o...

Awarded: NOK 2.7 mill.

Project Period: 2007-2010

Location: Rogaland

ISP-Institusjonsforankrede strategiske prosjekt

Humaniorastudier i pedagogikk (HSP)

Forskergruppen Humaniora studier i pedagogikk (HSP) har som overordnet mål å utvikle den pedagogiske forskningen i disiplinene filosofi, historie og idéhistorie (humaniora forskning) ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO, i tråd med den nasjonale og internasjonale utviklingen i disiplin...

Awarded: NOK 4.2 mill.

Project Period: 2007-2010

Location: Oslo

SAMF-Fagkomiteen for samfunnsvitenskap

Negotiating Identity in the Internet Age: the Case of Urban Youth in Today's China

The development of new forms of ICT, especially the Internet, has fundamentally transformed the context of identity construction for today's young people and children, which may have significant implications for intercultural contact, community building, civic engagement and social integration, h...

Awarded: NOK 2.3 mill.

Project Period: 2007-2010

Location: Oslo

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Kvalitet i opplæringa - om tilpassa opplæring

Prosjektet studerer kvaliteten på opplæringa i grunnskulen, knytt til omgrepet tilpassa opplæring, aktualisert av Kunnskapsløftet, men med ei mykje lengre historie. Grunnlaget for prosjektet er analysar av forsking om tilpassa opplæring som syner at ein i kkje kan definere kva tilpassa opplæring ...

Awarded: NOK 6.0 mill.

Project Period: 2007-2011

Location: Møre og Romsdal

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Nyutdannede læreres mestring av yrket: om kvalifisering i høgskole og grunnskole

I dette prosjektet skal vi studere nyutdannede læreres mestring av yrket. Spørsmålet gjelder ikke bare funksjonen til høgskole og grunnskole som læringsarena, men også hva som læres, og hva som læres best, på hvilken arena. Bedre kunnskap om disse forhold ene er av sentral betydning fordi læreren...

Awarded: NOK 7.1 mill.

Project Period: 2006-2011

Location: Oslo