0 projects

ENERGIX-Stort program energi

Inline hydrogen loss of containment detection

HyLOCD -prosjektet tar sikte på å forske på og utvikle en deteksjonsmetode for tap av inneslutning av hydrogen for maritime brenselcellesystemer. HyLOCD -prosjektet vil utvikle modeller for hydrogentilstand i hele brenselscellesystemet inkludert leveringssystemet. Eksperimentelle resultater for h...

Awarded: NOK 6.6 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Intelligent Ship Transport Systems

Skipsfarten spiller en global og ekstremt viktig rolle, ettersom nærmere 90% av verdenshandelen går på kjøl. Dette inkluderer essensiell last slik som mat, drivstoff og medisinsk utstyr. Imidlertid er det også en relativt liten sektor. Det er bare rundt 100 000 skip større enn 100 bruttotonn i in...

Awarded: NOK 11.4 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

FORNY20-FORNY2020

SentiBlocks – modular sensor fusion for autonomous operation and robot systems

Dagens utviklingen av roboter og autonome systemer vokser raskt og går inn i en økende antall markedssegmenter, fra transport og landbruk til gruvedrift og produksjon. Intelligensen til autonome systemer og roboter avhenger kritisk av evnen til å smelte sammen data fra flere sensorer for persepsj...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2021-2022

Location: Trøndelag - Trööndelage

FORNY20-FORNY2020

KVAL: USGF - UiS subsea freight-glider - An ultra-low NTE subsea cargo glider

Selv om sjøfart er en av de mest effektive måtene å transportere varer på, er utslipp fra internasjonal skipsfart på rundt 1 milliard tonn CO2 per år. Dette tilsvarer 2-3 prosent av de totale globale utslippene. Uten tiltak vil utslippene øke med 50-250% de neste 30 årene ifølge "International Ma...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2021-2022

Location: Rogaland

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

ZeroKyst

Fiskeri- og havbrukssektoren representerer den fjerde største industrien i Norge, med over 60 000 ansatte og en årlig verdiskapning på over 100 milliarder kroner. Fartøyene som brukes i denne industrien forbruker rundt 600-800 millioner liter fossilt brennstoff hvert år, noe som utgjør en betydel...

Awarded: NOK 30.0 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

ZeroKyst KSP - Decarbonising the fisheries and aquaculture industry through hydrogen-electric propulsion

Fiskeri- og havbrukssektoren representerer den fjerde største industrien i Norge, med over 60 000 ansatte og en årlig verdiskapning på over 100 milliarder kroner. Fartøyene i denne industrien forbruker rundt 600-800 millioner liter fossilt brennstoff hvert år, noe som utgjør en betydelig del av N...

Awarded: NOK 38.5 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Safer, Easier and more Accurate Co-simulations

Norge er en av verdens fremste havnasjoner og har en lang historie med enorme investeringer i infrastruktur og kunnskap bak seg. Men nå utfordres lederrollen av store samfunnsendringer. Dette krever at bransjen skaper nye muligheter, hurtig innovasjon og høyere effektivitet. For å lykkes må vi br...

Awarded: NOK 16.3 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Computational Fluid Dynamics for the Design of Energy Efficient and Environment Friendly Marine Propulsors

Seks industribedrifter i Norge, som leverer propulsjonssystem, har gått sammen med to forskningspartnere for dette prosjektet. Fokuset i prosjektet er utvikling av neste generasjons verktøy for propulsjonsdesign og -analyse til industriell bruk. Dette inkluderer tradisjonell beregningstilnærming ...

Awarded: NOK 13.3 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Møre og Romsdal

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Multi-Sensor Data Timing, Synchronization and Fusion for Intelligent Robots

Autonome roboter og fartøy må navigere med høy nøyaktighet og sikkerhet. Dette betyr at de trenger å bygge en situasjonsforståelse ved å prosessere data fra mange forskjellige sensorer. Dette må skje hurtig og gjentas mange ganger i sekundet for å fange opp endringer både på grunn av egen bevegel...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

SAFE Maritime Autonomous TEchnology

I det treårige prosjektet «Trygge autonome navigasjonssystemer for shipping» (SAFEMATE) har DNV AS, Bastø Fosen AS, Kongsberg Maritime AS, Kongsberg Seatex AS og Norges Teknisk Vitenskapelige universitet (NTNU) gått sammen for å demonstrere og dokumentere økt sikkerhet og effektivitet ved bruk av...

Awarded: NOK 9.3 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Akershus

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Scalable Autonomy for Urban Passenger Ferries

Morgendagens urbane mobilitetsløsninger er grønne, småskala og tilgjengelige ved behov. For å være økonomisk lønnsomme og skalerbare må de også være selvkjørende. Med brorparten av verdens befolkning bosatt nær vannveier kan elektriske, autonome passasjerferger dermed bidra til å løse globale utf...

Awarded: NOK 15.9 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

SPERS (Smart Pump Energy Reduction System) - System for skip som vil gi lavere energibruk.

Rederiene er ofte i en konflikt med at de har behov for å vise at de tar miljøvennlige gjør tiltak for å støtte FNs bærekraftsmål og IMO sine ambisjoner om å kutte CO2 og klimagassutslipp, men samtidig må redusere sine kostnader. Målet til prosjektet er å utvikle et dokumentert og velfungerend...

Awarded: NOK 7.4 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Møre og Romsdal

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

MarTERA MARINAL, Safe use of aluminium in marine multi-material constructions

Hovedmålet med MARINAL er å øke bruken av aluminiumlegeringer (Al) i marine konstruksjoner. En viktig hindring mot utvidet bruk av Al i marine applikasjoner er usikkerhet om korrosjonsegenskapene. Marine og offshore designkoder og standarder fokuserer på stål og gir ikke nødvendig informasjon om ...

Awarded: NOK 5.7 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

SENTIENT: Science of resiliENt auTonomy In pErceptually-degraded eNvironmenTs

Dette prosjektet jobber mot forskningen for og utviklingen av SENTIENT - Robust autonomi i perseptuelt utfordrende omgivelser" som nye metoder og systemer som kan muliggjøre robust utforskning, kartlegging og karakterisering av industrielle omgivelser ved hjelp av små og luftbårne roboter, slik s...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Multidisciplinary approach for spray icing modelling and decision support in the Norwegian maritime sector

Sjøsprøytising er en stor utfordring for maritime operasjoner i Arktiske havområder. Å forstå dette fenomenet er viktig i slike områder siden det utgjør en sikkerhetsrisiko og risiko for operasjoner for en stor rekke maritime aktiviteter slik som fiskeri, fiskeoppdrett, skipstransport, havvindmøl...

Awarded: NOK 13.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Troms - Romsa - Tromssa

FORNY20-FORNY2020

KVAL: Field Kelvin Probe (FKP) for early detection of corrosion

Levetiden til en metallstruktur er i stor grad bestemt av metallets motstand mot korrosjon. Metall er oftest dekket med maling, som beskytter metallet så lenge malingens integritet ikke er svekket. Selv om en rekke inspeksjonsverktøy er tilgjengelige i dag, er måling av kvaliteten på metallet und...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2021-2021

Location: Rogaland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

OpenAR – Framework for augmented reality in advanced maritime operations

OpenAR har etablert infrastruktur for å skisse utvidet virkelighet brukergrensesnitt på en distribuert plattform for VR samarbeide. Plattformen er bygget på resultater fra OpenVR forskningsprosjektet. Plattformen er utvidet til a gjøre det mulig å kople 2D design verktøy direkte til visningsflate...

Awarded: NOK 11.7 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

FORNY20-FORNY2020

KVAL: dCod Pollution Sensing Kit - qualification project

Forurensning er den viktigste miljøfaktoren bak sykdom og for tidlig død i verden, noe som også rammer viktige arter i det terrestre og marine økosystemet. Derfor er det stort behov for effektive overvåkingssystemer av hav og kyst, elver, innsjøer og landområder. Dette vil være et viktig bidrag t...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2021-2022

Location: Vestland

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

An underwater robotics concept for dynamically changing environments

Prosjektet CHANGE ledes av det unge forskertalentet Dr. Eleni Kelasidi ved SINTEF Ocean. Andre samarbeidspartnere er Norges Teknisk Naturvitenskaplige Universitet (NTNU) og Massachusetts Institute of Technology (MIT). Sammen skal de frembringe grunnleggende kunnskap om modellering av UUVer som in...

Awarded: NOK 9.9 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

NanoIgnite – Nanomaterial Photo Ignition of Carbon Free Fuels in Marine Engines

NanoIgnite har som mål å utforske tenning av ammoniakk i motorer ved bruk av fototenning av karbon-nanorør. Teknologien i NanoIgnite tar utgangspunkt i at karbon-nanorør antennes når de utsettes for et sterkt lysglimt. Ved å utnytte denne egenskapen kan man antenne en drivstoff-luftblanding i en ...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2021-2022

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Ship operational performance in following seas

Det er mye energi i havbølger, men hittil har lite blitt gjort for å utnytte bølgeenergien til å redusere energiforbruket til skip. Når et skip går i følgende sjø, kan motstand og energiforbruk øke eller minske avhengig av bølgelengden og skipets hastighet. Det kan også være vanskelig å styre ski...

Awarded: NOK 17.9 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

CCShip - Deploying Carbon Capture and Storage for ships to enable maritime CO2 emission mitigation

Som en effektiv transportmetode har sjøfart vært ryggraden i verdensøkonomien, og utgjør over 75% av den globale handelen per volum. Internasjonal skipsfart er derfor ansvarlig for 2% av de globale klimagassutslippene. For å oppnå målet i Paris-avtalen er det avgjørende å redusere utslipp av driv...

Awarded: NOK 11.2 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

Optimizing marine battery operations using 6 years’ operational data from commercially operating vessels

Det er et gap mellom insentiver og målsetninger for akselerert bruk av batterier i maritime sektor og de faktiske forbedringer som operatører og redere erfarer. Samtidig opplever flere norske skipsredere og operatører et økende økonomisk press for å gi betydelige bidrag til det grønne skiftet, ...

Awarded: NOK 6.0 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Møre og Romsdal

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

MarTERA ADRIATIC, cooperAtion unDerwater foR effIcient operATions vehICles

Et distribuert, integrert og koordinert leverandørnøytralt programvarerammeverk som muliggjør UWV-er, fra forskjellige produserer, for å dele (integrere) funksjoner (robotfunksjoner) på en transparent måte. - Et distribuert sett med intelligente komponenter for persepsjon, beslutningstaking og ...

Awarded: NOK 5.7 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

FORNY20-FORNY2020

KVAL: Smart Ice Detection Warning Service

SIDEWISE (Smart Ice DEtection WarnIng Service for Eldrely) har verifisert at en kombinasjon av sensorikker og programvare kan detektere svart is eller underkjølt regn på gater, fortauer, bymiljøer, med mere. Dette muliggjør en utvikling av en ny behovsdrevet varslingstjeneste for ulike aktører om...

Awarded: NOK 0.45 mill.

Project Period: 2021-2021

Location: Akershus

FORNY20-FORNY2020

KVAL: RIMARC Startup II - Investigation and documentation of commercial potential of next minutes wave prediction software

RIMARC er en ny programvareløsning som ved hjelp av input fra en standard navigasjonsradar kan predikere bølger på havet 4-8 minutter frem i tid. Tester av en prototype dokumenterer at slike prediksjoner kan utføres. Ved hjelp av RIMARC programvaren er målsettingen å øke sikkerheten og effektivit...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2021-2021

Location: Rogaland

NAERINGSPH-Nærings-phd

Autonomous Load Handling

I de siste tiår har det vært store fremskritt i utvikling av automatiseringsprosesser. Dette er i stor grad på grunn av stadig økende tilgang til prosesseringskapasitet, siden datamaskiner blir kraftigere og kraftigere. Marine- og offshorebransjen har imidlertid vært treg til å ta i bruk disse fr...

Awarded: NOK 0.77 mill.

Project Period: 2021-2022

Location: Agder

ENERGIX-Stort program energi

AEGIR - Ammonia electric marine power for GHG emission reduction

Internasjonal skipsfart bruker over 300 millioner tonn fossilt drivstoff hvert år noe som fører til store utslipp av CO2 og andre klimagasser. Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) har som mål å halvere bransjens klimagassutslipp innen 2050 og oppnå null-utslipp av CO2 innen 2100. Samti...

Awarded: NOK 2.5 mill.

Project Period: 2021-2023

Location: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

Hydrogen fuel cells solutions in shipping in relation to other low carbon options – a Nordic perspective (HOPE)

Prosjektsammendrag De nordiske landene sikter mot et karbonnøytralt Norden. Maritim transport er en av de viktigste gjenværende sektorene å avkarbonisere og er viktig fra et nordisk perspektiv på grunn av det relativt store nordiske engasjementet i denne næringen. HOPE-prosjektet har tatt for seg...

Awarded: NOK 3.0 mill.

Project Period: 2021-2023

Location: Trøndelag - Trööndelage

FORSTERK-Forsterkningsmidler

Piloting Multi MW Ammonia Ship Fuel Cells - ShipFC

ShipFC-prosjektet skal utvikla og pilotera eit 2MW brenselcellesystem drive av ammoniakk på eit offshore-supplyfartøy. Ammoniakk som maritimt drivstoff gjennom ein brenselcelleløysing, har aldri blitt demonstrert tidlegare i storskala. Val av ammoniakk som energiberar kan vera gunstig av fleire g...

Awarded: NOK 0.98 mill.

Project Period: 2021-2022

Location: Vestland