0 projects

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Social and Emotional Learning and Life Mastery in Early Childhood Education and Care

Forskningsprosjektet SELMA har som mål å utvikle og prøve ut et opplegg for å støtte opp om barns sosiale og emosjonelle læring og utvikling i barnehagen. Det finnes få kartleggingsverktøy for forskning innen sosiale og emosjonell utvikling blant barn, og dette vil utvikles og piloteres i første ...

Awarded: NOK 20.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Norsk barnehageforskningskonferanse 2019 - Lek og samspill i den mangfoldige barnehagen

FILIORUM er tekniske arrangører av denne konferansen, og har blant annet ansvar for planlegging, konferanselokaler, markedsføring av konferansen, call for abstracts, påmeldingssystemer, og gjennomføring av konferansedager. BARNkunne samarbeider om faglig innhold, som program og vurdering av abstr...

Awarded: NOK 99,999

Project Period: 2019-2019

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Playful learning: Towards a More Intentional Practice in Norwegian Preschool Groups

Målet med prosjektet var å studere om barnehager kan styrke barns utvikling før skolestart gjennom førskoleopplegget Lekbasert læring. Opplegget var allerede utviklet i Agderprosjektet (AP). I AP fant man umiddelbare gevinster av Lekbasert læring på en sumskåre av førskoleferdigheter, samt innen ...

Awarded: NOK 8.4 mill.

Project Period: 2017-2022

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The cultural context and effects of selfregulation on early learning

In the SKOLEKLAR research project we have collected data on Norwegian children's self-regulation both in daycare and during first year of school. The project also has rich data on other relevant variables, such as characteristics of daycares and schools, parental education and income, child deve...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2014-2014

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Utvikling av materiell til studenter og praksisfelt angående barns sosial utvikling og selvregulering

SKOLEKLAR prosjektet som dette prosjektet bygger videre på har hatt som hovedmål å belyse hva som kan hemme og fremme læring hos barn i overgangen mellom barnehage og skole. Det er flere delprosjekt i SKOLEKLAR, men hovedaktiviteten knytter seg til en kva ntitativ datainnsamling med 250 barn da d...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2014-2014

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Preparing for school in Norwegian daycare centers

Funn fra SKOLEKLAR (prosjekt nr. 203326 ) Til sammen har en rekke artikler, kapitler og masteroppgaver i forskningsprosjektet Skoleklar belyst barns utvikling i overgangen mellom barnehage og skole. Foreldrebakgrunn ser ut til å være knyttet både til barns ordforråd og matematikk ferdigheter i...

Awarded: NOK 6.0 mill.

Project Period: 2011-2015

Location: Rogaland

SAMF-Fagkomiteen for samfunnsvitenskap

A National Q-methodology Conference 2009, Stavanger, Norway

In this project description we propose A National Q-methodology Conference in Stavanger in 2009. Q-method has previously been applied in Norwegian PhD-projects (Kvalsund, 1998; Thorsen, 2008), articles (Allgood, 1999; Kim, Kim Hesook Suzie, Schwartz-Barco tt, & Zucker, 2006), and master-theses (e...

Awarded: NOK 95,999

Project Period: 2009-2009

Location: Rogaland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barnehagens møte med barn og familier som opplever samlivsbrudd

Et stort antall norske barn i barnehagealder opplever hvert år at deres foreldre skiller lag. Vi vet fra nasjonal og internasjonal forskning at samlivsbrudd utgjør en risiko for barnets utvikling og tilpasning. I FoU-prosjektet som foreslås her ønsker vi å rette særlig fokus på barnehagens muligh...

Awarded: NOK 3.8 mill.

Project Period: 2008-2012

Location: Rogaland