0 projects

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Future Low-Emission Passenger Ships

LowPass er et innovasjonsprosjekt basert på samarbeid mellom Fosen Design & Solutions, Color Line, SINTEF Energi og NTNU. Målet er å utvikle nye konsepter og teknologiske løsninger for å redusere miljøavtrykket for passasjerskip. Prosjektet skal spesielt analysere muligheten for energimessig selv...

Awarded: NOK 9.9 mill.

Project Period: 2020-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

PIEZO - Plug-In Electric Zero-emission Offshore-ship

For å imøtekomme krav om betydelig reduksjon i CO2-utslipp fra offshore-flåten er nye og innovative løsninger nødvendige. Vår visjon er å utnytte mulighetene som følger av fremskritt innen batteriteknologi, elektrifisering av norsk kontinentalsokkel og vekst i offshore vindkraft. Vi ser at snar...

Awarded: NOK 6.2 mill.

Project Period: 2020-2023

Location: Møre og Romsdal

ENERGIX-Stort program energi

Silicon Powered Lithium Ion Capacitor: versatile Energy storage platform

Den hybride Li-ion kondensatoren (LIC) fremsatt av Beyonder og IFE representerer en kombinasjon av to velprøvde og modne teknologier, nemlig superkondensatorer og Li-ion batterier (LIB). Ved å bruke komponenter og materialer fra hver av disse teknologiene, samt ved å legge til avansert pre-lithie...

Awarded: NOK 2.6 mill.

Project Period: 2020-2022

Location: Rogaland

ENERGIX-Stort program energi

Surface treatment of Artificial Graphite for Anodes in Lithium-Ion Batteries

Grafitt er i dag det dominerende anodematerialet for litium-ion batterier (LIB) og utgjør rundt 15 % av batterivekten. Under lading vil Li-ioner gå inn mellom lagene i grafitten. Litiumdiffusjonshastigheten rundt partiklene og inne i grafittpartiklene er generelt langsom..Jo mer du lader batterie...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2020-2022

Location: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

Hurtigladbare Anoder av Silisium for Transport

HAST-prosjektet har jobbet med å lage et nytt anodemateriale for li-ion-batterier, for å erstatte grafitt som brukes i dag. Sammenliknet med grafitt, kan silisium gi en vektreduksjon på inntil en faktor 10 i anoden, 30% på batteriet som helhet. Vår hovedoppgave er å beskytte silisiumet så det ove...

Awarded: NOK 22.3 mill.

Project Period: 2020-2022

Location: Østfold

NAERINGSPH-Nærings-phd

Development of high-performance silicon anode

Lithium-ion-batterier har vakt mye oppmerksomhet siden Sony utviklet det første kommersielle produktet på 1990-tallet. Nylig har litiumionbatterier blitt brukt innen elektriske kjøretøy og energinett. Imidlertid har de høye kostnadene blitt flaskehalsen for den videre bruken. Det er to måter å re...

Awarded: NOK 2.3 mill.

Project Period: 2019-2022

Location: Rogaland

NAERINGSPH-Nærings-phd

Carbon-coated Silicon Nanoparticles for long-life, high rate, and high capacity anodes

Litiumbaserte energilagringsenheter er et av den moderne verdens viktigste produkter. Med milliarder av bærbare enheter som mobiltelefoner som for tiden er i bruk, samt et sterkt voksende marked for elektriske kjøretøy, er etterspørselen høyere enn noen gang. Denne markedsveksten krever utvikling...

Awarded: NOK 2.1 mill.

Project Period: 2019-2023

Location: Rogaland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Ultra-high power density wireless charging for maritime applications

Teknologi for induktiv energioverføring i MW-skala har nylig blitt demonstrert for trådløs batteriladning av elektriske ferger. Slik teknologi muliggjør automatisk og kontaktløs energioverføring mellom en ladestasjon på land og det elektriske systemet ombord på et fartøy. Dette kan bidra til å ma...

Awarded: NOK 5.1 mill.

Project Period: 2019-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

NANO2021-Nanoteknologi og nye materiale

NanoName: Improving sodium ion battery perfomance with nanostructured metallate anodes

NANONAME prosjektet har fokus på Na-ione batterier som et alternativ og supplement til Li-ione batterier. Forventelig vil Na-ione batterier finne betydelig kommersiell bruk innen en periode på fem år, trolig innen andre nisjer enn transportsektoren der Li-ione batterier dominerer. Na-baserte batt...

Awarded: NOK 9.6 mill.

Project Period: 2019-2024

Location: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

Aluminium bus bars for marine battery systems

Elektriske drivlinjer, enten gjennom hel-elektriske eller hybridløsninger, er en av de viktigste bidragene til å nå målet for utslippsreduksjon innen sjøtransport. Batterisystemet er et hovedelement i en elektrisk drivlinje og representerer en betydelig del av systemets totale vekt og kostnad. Ut...

Awarded: NOK 9.3 mill.

Project Period: 2019-2023

Location: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

High Energy Lithium Sulfur Battery

I dette prosjektet videreutvikler Morrow Batteries AS og SINTEF litium-svovelbatterier (LiS) med høy ytelse og lav kostnad for å støtte overgangen til et karbonnøytralt samfunn. Batteriet vil potensielt ha en praktisk gravimetrisk energitetthet på omtrent det dobbelte av de beste Li-ion-batterien...

Awarded: NOK 4.5 mill.

Project Period: 2019-2022

Location: Agder

ENERGIX-Stort program energi

Next generation oxide electrolytes for solid-state batteries

Nye generasjoner av litiumbatteri vil ha en avgjørende rolle i fremtidens energisystemer ved å lagre energi fra fornybare energikilder som sol- og vindkraft. De vil også kunne bidra til å redusere utslipp i transportsektoren, og være betydningsfull for all bærbar elektronikk. Brannsikre og miljø...

Awarded: NOK 9.9 mill.

Project Period: 2019-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

"Silicon-based anodes towards market penetration"

Batterimarkedet for Li-ion vokser raskt og forventes å være i raskt endring i det neste tiåret. Markedet vil gå fra en forbrukerelektronikk dominert til en fase dominert av elektroniske kjøretøy (EV). En ekstraordinær økende etterspørsel etter batterier betinger imidlertid nye og tilgjengelig rå...

Awarded: NOK 9.9 mill.

Project Period: 2019-2022

Location: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

Flagship Battery 2030+: Hva betyr dette for norske aktører?

Formålet med arrangementet er å presentere EU-initiativet Battery 2030+ og hvilke muligheter som ligger i dette for norske aktører som jobber i eller mot batteribransjen eller som har interesse for å komme inn på dette markedet. Battery 2030+ jobber for å få etablert et nytt Flagship program i EU...

Awarded: NOK 33,999

Project Period: 2019-2019

Location: Trøndelag - Trööndelage

JPIURBAN-Urban Europe

Sustainable mixed urban transit system with electric and conventional buses

Med økt fokus på fornybare energikilder, fremstår batterielektriske busser som en høyaktuell teknologi for bærekraftige kollektivsystem på grunn av høy energieffektivitet. En vellykket utrulling av elektriske busser kan redusere oljeavhengighet, forbedre luftkvalitet, og redusere klimagassutslipp...

Awarded: NOK 3.8 mill.

Project Period: 2019-2022

Location: Trøndelag - Trööndelage

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

PES2020 for NTNU

PES2020 for NTNU har som mål å øke antall søknader til Horisont 2020 i 2019. Som del av dette vil NTNU jobbe med å øke kvaliteten på søknader, mobilisere nye fagmiljøer og aktivt posisjonere NTNU inn i retningsgivende nettverk og konsortier i Europa. NTNU deler PES2020 i PES Åpen (støtte til enk...

Awarded: NOK 9.5 mill.

Project Period: 2019-2019

Location: Trøndelag - Trööndelage

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

PES-rammebevilgning-IFE-2019

IFE planlegger å sende ca. 30 søknader til H2020/Co-fund i år. Temaene vi ser muligheter innenfor er batteriteknologi, cybersikkerhet, energisystemer, geotermi, hydrogen, miljøvennlige industriprosesser, nøytronkarakterisering, solenergi og virtuell virkelighet. Temaer vi ønsker å posisjonere oss...

Awarded: NOK 3.2 mill.

Project Period: 2019-2019

Location: Akershus

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

Prosjektetableringsstøtte H2020- UiS

UiS har i sin strategi som mål om at vi skal hente flere midler fra EUs forskningsprogram og komme opp på et nivå som er likt med de etablerte universitetene i Norge. Så langt i H2020 har vi hatt en fin økning i antall søknader og vil øke enda mer i 2019. Vi har også i større grad en tidligere væ...

Awarded: NOK 1.2 mill.

Project Period: 2019-2019

Location: Rogaland

FORNY20-FORNY2020

F2020 AlvaWind - Scalable Production of Lightweight Wind Turbine Generators

Forskningsrådet har støttet et prosjekt for å utvikle en ny type vindturbingenerator utviklet av en gruppe forskere og ingeniører fra Trondheim. Prosjektet, kalt "F2020 AlvaWind", ble initiert av den NTNU-baserte oppstartsbedriften Alva Industries AS, som hadde sitt utspring fra NTNUs Entreprenør...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2019-2020

Location: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

Safety and modelling of aged Li-ion Batteries

Hybride og elektriske skip har blitt ett viktig vekstområde for en rekke industrier i Norge. Ved å elektrifisere skip kan man redusere energiforbruk og utslipp av CO2, NOx og partikler fra skipene betydelig. De største installerte batterisystemene er så langt på flere MWh elektrisk energi og kons...

Awarded: NOK 13.1 mill.

Project Period: 2018-2023

Location: Akershus

FORNY20-FORNY2020

SiliconX: Unique silicon material for next generation high capacity Li-ion batteries

Fossile drivstoff driver fortsatt 99% av bilene på veiene og 86% av verdens energinett i dag. En av de største flaskehalsene i en overgang fra disse ikke-fornybare og forurensende brenslene til renere energikilder er dagens begrensende energilagringsteknologi. Litiumbatterier i ulike former er lo...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2018-2021

Location: Akershus

Ukjent-Ukjent

High energy cathodes for Li ion batteries

Nikkelrike lagdelte oksid (LiNi0.8+M0.2-O2) baserte katodematerialer har den høyeste energitettheten av dagens Li-ionebatterier. Fra etniske og pris perspektiver er det ønskelig å oppnå et kobolt fri Li-ionebatteri og Ni innholdet i kommersielle høyenergibatterier blir stadig høyere. Dessverre ha...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2018-2023

Location: Trøndelag - Trööndelage

NANO2021-Nanoteknologi og nye materiale

Bio-degradable Li-ion battery anodes

Biobatt er et prosjekt som har fokusert på utvikling av et nytt anodemateriale for Li-ion batteri. Det er et materiale som er basert på skall fra kiselalger som høstes fra havet. Anodene produseres med Na-alginat som bindemiddel. Sistnevnte utvinnes fra brunalger som også vokser i havet. Både kis...

Awarded: NOK 8.5 mill.

Project Period: 2018-2021

Location: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

LIBRES - Lithium ion Battery Recycling

Bruken av litium ionebatterier (LIB) har økt sterkt de senere år. Videre vekst er forventet, hovedsakelig som følge av høyere salg av elektriske biler, men etterhvert vil også bruken av LIB til stasjonære og marine formål øke. Batteriene vil ha en ganske lang levetid, men etter 10-15 år vil de væ...

Awarded: NOK 6.1 mill.

Project Period: 2018-2022

Location: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

SET 11: New IEA Task ENERGY STORAGE AND CONVERSION BASED ON HYDROGEN

The project ENESTOR aims at contributing to creation and execution of a new IEA Task 40 ENERGY STORAGE AND CONVERSION BASED ON HYDROGEN. The task is bringing together 20 countries and 50 international experts in the area of hydrogen based energy storage and conversion. Specific goals inclu...

Awarded: NOK 0.22 mill.

Project Period: 2018-2019

Location: Akershus

FORNY20-FORNY2020

Diatoma: nano-structured high capacity anode for lithium-ion batteries

Store deler av verden gjennomgår et skifte fra fossile energikilder som olje, gass og kull til fornybare energikilder som sol og vind. Siden fornybarenergi ikke produseres kontinuerlig (solen skinner dessverre ikke alltid), er energilagringssystem nødvendig for å muliggjøre skiftet fra fossil ti...

Awarded: NOK 2.9 mill.

Project Period: 2018-2021

Location: Trøndelag - Trööndelage

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Autonomous optimized energy management and advanced control for hybrid electric propulsion air vehicles.

FlighSmart-prosjektet ledes av to små teknologiselskaper, Equator Aircraft og Maritime Robotics. Begge selskaper utvikler luftfartøyer, og har gått sammen for å utvikle et nytt fremdriftssystem med tilhørende motor-, styrings- og flightsystem. Equator Aircraft har utviklet et banebrytende 2-s...

Awarded: NOK 3.8 mill.

Project Period: 2018-2023

Location: Vestfold

ENERGIX-Stort program energi

30t utslippsfri gravemaskin - zero emission digger

Bakgrunn for prosjektet er at 30% av klimagassen CO2 utslippene fra landbasert transport i Oslo kommer fra driften av anleggsmaskiner. Oslo kommune ønsker å redusere klimagassutslippene med 50% innen 2020. Utslippsfrie anleggsmaskiner bidrar til å nå dette målet. Prosjektet har lykkes med ...

Awarded: NOK 3.0 mill.

Project Period: 2018-2020

Location: Vestfold

ENERGIX-Stort program energi

Silicon alloys for improved lithium-ion batteries

Batteriforskere og -produsenter er hele tiden på jakt etter nye materialer som kan øke mengden energi som kan lagres i batteriene. For hvert steg man kommer i utviklingen åpner nye dører seg for stadig mer krevende bruksområder. Gevinsten kan dermed bli stor for dem ligger helt i teten av utvikli...

Awarded: NOK 10.4 mill.

Project Period: 2018-2022

Location: Akershus

ENERGIX-Stort program energi

DOVRE Den Optimale Veien til Robuste Elektroder

Dagens lithiumion-batterier må få økt kapasitet for å kunne øke rekkevidden til elbiler og andre transportmidler, samt muliggjøre en større rolle i overgangen til mer fornybar strømproduksjon i energimiksen. Et svært viktig bidrag til denne kapasitetsøkningen kan oppnås ved å delvis erstatte karb...

Awarded: NOK 14.0 mill.

Project Period: 2018-2019

Location: Østfold