0 projects

ENERGIX-Stort program energi

WINDLAND: Spatial assessment of environment-economy trade-offs to reduce wind power conflicts.

Bakgrunn og mål Over tid vil trolig internasjonal og nasjonal klimapolitikk gjøre det lønnsomt å øke produksjonen av vindkraft i Norge. Selv om vindkraft er en del av løsningen for å bekjempe klimaendringene, skaper det nye lokale miljøutfordringer. Vindparker og kraftledninger påvirker landskaps...

Awarded: NOK 11.0 mill.

Project Period: 2017-2022

Location: Oslo

KLIMAFORSK-Stort program klima

Sustainable transformation to sustainability

God klimapolitikk må gi reelle utslippskutt. Samtidig bør en unngå unødvendige kostnader. I prosjektet undersøker vi viktige elementer i klimapolitikken, og undersøker flere ulike hindringer og utfordringer politikerne står overfor. Én slik utfordring er knyttet til atferdsmessige responser p...

Awarded: NOK 10.9 mill.

Project Period: 2017-2022

Location: Oslo

KLIMAFORSK-Stort program klima

Public transport and urban development: Improving public transport competitiveness versus the private car

Samfunnet har klare mål om å redusere veksten i biltrafikken, det såkalte nullvekstmålet. Mange norske byer søker å utvikle arealbruken og transportsystemene på måter som bidrar til dette. De opplever at det meste av forskningen på feltet er gjennomført i byer på størrelse med Oslo eller større, ...

Awarded: NOK 9.0 mill.

Project Period: 2017-2022

Location: Oslo

STIPINST-Stipendiatstillinger i instituttsektoren

Stipendiatstilling til NILU (2017-2020)

I eksperimentell toksikologi, pågår det et paradigmeskifte mot økt bruk av in vitro modeller, i samsvar med 3 R prinsippet for å redusere, erstatte eller forbedre dyreforsøk. Det er viktig å utvikle nye, avanserte in vitro modeller, som vil kunne karakterisere fare og risiko raskere og billigere,...

Awarded: NOK 3.3 mill.

Project Period: 2017-2022

Location: Akershus

TRANSPORT-Transport 2025

An integrated sustainability appraisal methodology for transportation in rural tourism pressure areas

Populære rurale turistattraksjoner som Geirangerjord, Flåm og Lofoten, representer en unik utfordring i transportplanlegging på grunn av store sesongvariasjoner i krav til transportsystemene. Disse avsidesliggende områdene er perifere og opplever samtidig opphopning av trafikk. I høysesong er tra...

Awarded: NOK 9.3 mill.

Project Period: 2017-2020

Location: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

Greening the Fleet - Sustainability Transitions in the Maritime Shipping Sector

Forskerprosjektet GREENFLEET analyserte utfordringer og muligheter ved en overgang til lav- og nullutslipps energiteknologier i skipsfarten. Ulike typer barrierer (teknologi, økonomi, praksis/kultur) gjør at slike bærekraftige omstillinger er kompliserte og tidkrevende prosesser. Utfordringene ka...

Awarded: NOK 11.8 mill.

Project Period: 2017-2021

Location: Trøndelag - Trööndelage

KLIMAFORSK-Stort program klima

Research visit at UBC related to REGIMES project: An interdisciplinary investigation of national and international conflicts in the Arctic

The proposed research visit at the Institute for the Oceans and Fisheries, University of British Columbia (UBC), Vancouver, Canada is related to the REGIMES project that was funded by the Research Council of Norway POLARPROG program. REGIMES is about an interdisciplinary investigation into scenar...

Awarded: NOK 0.17 mill.

Project Period: 2017-2017

Location: Trøndelag - Trööndelage

KLIMAFORSK-Stort program klima

Stipend application for planned stay in residence at Stanford Universty, january-june 2017

My Ph. D. project researches the dynamics of opinion formation, focusing on three political fields of issue: climate change, immigration and welfare. As regards the issue of climate change, the anticipations are that citizens will have less stable opinions within a multi-party system as it is an ...

Awarded: NOK 0.18 mill.

Project Period: 2017-2017

Location: Vestland

KLIMAFORSK-Stort program klima

ACT: From targets to action - public responses to climate policy instruments

ACT-prosjektet har bidratt med kunnskap om hvordan man kan utvikle virkemidler for å bli et lavutslippssamfunn. Prosjektet har undersøkt folks respons på klimapolitiske løsninger, etablert tidsseriedatabase over nordmenns holdninger, normer, adferd og oppfatninger og verdier som er relevante for ...

Awarded: NOK 9.9 mill.

Project Period: 2017-2022

Location: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

Assessment of the Value of Flexibility Services from the Norwegian Energy System

Prosjektet "Assessment of the Value of Flexibility Services from the Norwegian Energy System" (ASSETS) er et forskerprosjekt som ble utført i perioden 2017 til 2022. Bakgrunnen for prosjektet er at kostnadene for ny fornybar strømproduksjon har falt de siste årene og denne trenden ser ut til ...

Awarded: NOK 10.2 mill.

Project Period: 2017-2022

Location: Akershus

KLIMAFORSK-Stort program klima

Hidden costs of implementing afforestation as a climate mitigation strategy: A comprehensive assessment of direct and indirect impacts

Mange elsker skoger. Men varme følelser og skogens fordeler, må ikke forstyrre fokuset på hvordan skogen påvirker klima. Når vi diskuterer skogplanting som klimatiltak i global skala, må vi se på skogens påvirkning på det globale klimaet. Skogens påvirkning på globalt klima kan vi dele i to: D...

Awarded: NOK 10.7 mill.

Project Period: 2017-2021

Location: Vestland

ENERGIX-Stort program energi

Electromobility LAb Norway

Hovedformålet med ELAN har vært å etablere forbedret og eksakt kunnskap om markedsutviklingen for elbiler, og innovasjonene og strategiene som kan bidra til å ekspandere markedet. Prosjektet støttet dermed opp under de nasjonale målene for utvikling av Norge i retning av å bli et lavutslippssamfu...

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Period: 2017-2022

Location: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Push&Show - nudging for sustainable transport in urban areas with road markings, intrinsic motivation and external rewards

Kan små dytt eller «nudging» påvirke folk til å velge sykkel og gange istedenfor bil i hverdagen. «Nudging» er enkle tiltak som kan planlegges og utføres på relativt kort tid. Prosjektet inneholder tre arbeidsområder: ? Utforming av infrastruktur: Vegoppmerking ? Økonomiske insentiver: Lotte...

Awarded: NOK 9.1 mill.

Project Period: 2017-2021

Location: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

In-Depth Understanding of Accident Causation for Vulnerable Road Users in Norway

I Norge er det et politisk mål at fremtidig vekst i urban mobilitet skal tas i form av bærekraftige transportformer som gåing, sykling eller offentlig transport. Formålet med InDeVNo-prosjektet er å utvikle nye metoder for å bistå planleggere og myndigheter i å utforme transportsystemet slik at m...

Awarded: NOK 4.2 mill.

Project Period: 2017-2019

Location: Oslo

KLIMAFORSK-Stort program klima

Climate variability, food insecurity, and social conflict

Among the many potential devastating consequences of climate change, the risk of societal disruption and violent conflict stand out as especially worrisome. This proposal responds to the KLIMAFORSK call for providing a better understanding of the risks climate change poses to social systems. It i...

Awarded: NOK 0.24 mill.

Project Period: 2017-2017

Location: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Smart data for greener transportation - potentials and pitfalls in evaluating behavioral changes

Mengden passive data som registreres om bevegelsesmønstre har økt betraktelig de siste årene. Data registreres eksempelvis ved hjelp av sensorer i vegnettet og i kollektivsystemet, samt gjennom vår bruk av smarttelefoner. Mengden data blir fort stor - og krever andre verktøy og metoder enn spørre...

Awarded: NOK 5.9 mill.

Project Period: 2017-2021

Location: Oslo

KLIMAFORSK-Stort program klima

The SHARing ecONomy - motivations, barriers and effects.

I prosjektet ShareON har vi adressert hvordan delingsløsninger kan utformes for å bidra til en lavkarbonlivsstil. Spesifikt har vi sett på motivasjon og barrierer for å delta i delingsløsninger, og mulige effekter av deling på utslipp og sosiale relasjoner. Vi har benyttet casestudier fra ulike s...

Awarded: NOK 8.9 mill.

Project Period: 2017-2020

Location: Oslo

KLIMAFORSK-Stort program klima

Smart paths and costly detours towards a sustainable low-emission society

Norge kan velge ulike veier til lavutslippssamfunnet. SMART PATHS' hovedmål har vært å identifisere smarte veivalg og omveier. En hypotese er at det å sette kortsiktige utslippsmål kan lede ut på en omvei. Tiltak som treffsikkert og billig når utslippsmål på kort sikt kan fortrenge mer omfattende...

Awarded: NOK 13.8 mill.

Project Period: 2017-2022

Location: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

Environmental assessment of electric vehicle deployment pathways for Europe

Prosjektet ?Electric Vehicle Deployment Pathways for Europe? var et forskingsprosjekt hvor NTNU Industriell økologi og NTNU Elkraft, samarbeidet med TU Berlin. Prosjektet hadde også et indirekte bidrag fra IIASA (international institute of applied systems analysis) gjennom at en prosjektmedarbei...

Awarded: NOK 8.1 mill.

Project Period: 2016-2021

Location: Trøndelag - Trööndelage

TRANSPORT-Transport 2025

Å LYKKES MED KOLLEKTIVTRAFIKK OG SYKKEL I BY

Seminarets hovedtema er persontransport i by og hvordan ulike virkemidler og rammebetingelser påvirker transportbehov og reisemiddelfordeling. Utgangspunktet for seminaret er befolkningsveksten i byområdene og mål om mer miljøvennlig transportutvikling med redusert biltransport og en overgang ti...

Awarded: NOK 49,999

Project Period: 2016-2016

Location: Oslo

FMETEKN-FME - teknologi

The Research Centre on Zero Emission Neighbourhoods in Smart Cities - ZEN Centre

The Research Center on Zero Emission Neighbourhoods in Smart Cities (FME ZEN) er et forskningssenter for miljøvennlig energi etablert av Norges forskningsråd. NTNU er vertskap og samarbeider med SINTEF og brukerpartnere om å utføre forsknings-, utviklings- og innovasjonsaktivitetene i senteret. E...

Awarded: NOK 176.0 mill.

Project Period: 2016-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

KLIMAFORSK-Stort program klima

Klimavalg 2017

Rapporten Klimavalg 2017 skal være kunnskapsgrunnlaget for klimadebatter under valgkampen til neste år. Rapporten er en syntese av forskning på løsninger som kan realisere det norske lavutslippssamfunnet. Hvilke løsninger som omtales avgrenses av hva de politiske partiene ønsker å løfte frem som ...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2016-2017

Location: Oslo

KLIMAFORSK-Stort program klima

Governance of Biomass-CCS

Ein ny global avtale om handtering av menneskeskapt klimaendring vart vedteken i Paris i desember 2015. Målet er å redusere oppvarminga til under 2 °C i løpet av dette hundreåret. Forsking viser at dette målet krev store reduksjonar av utsleppa av karbondioksid og andre klimagassar dei neste tiår...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2016-2017

Location: Oslo

KLIMAFORSK-Stort program klima

- En triggerfilm med tilhørende ressurser om konsekvenser av klimaendringene og mulige løsninger

I dette formidlingsprosjektet vil vi lage en fiksjonsfilm på 7-10 minutter som beskriver hvordan livet kan bli i Norge i 2050 hvis vi får en temperaturøkning på 2 grader. Filmen vil ta utgangspunkt i et fiktivt brev skrevet av en mann i 2050. Mannen beskriver konsekvenser av klimaendringer som re...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2016-2017

Location: Oslo

KLIMAFORSK-Stort program klima

"På vei mot lavutslippssamfunnet" - fem videofilmer som skal inspirere til konkret klimahandling og engasjement.

Framtiden i våre hender vil mobilisere til engasjement for et lavutslippssamfunn og til konkret handling for å ta de første stegene på veien dit. Målgruppen er allmennheten, med særlig fokus på den gruppen som er middels engasjert i klimasaken og med noe begrenset handlingsvilje. For å klare dett...

Awarded: NOK 0.26 mill.

Project Period: 2016-2017

Location: Oslo

KLIMAFORSK-Stort program klima

Potential of bio-energy with carbon capture and storage to limit warming to 1.5°C

Den økte kunnskapen om den alvorlige trusselen fra klimaendringer har ført til forskning på alternative metoder for å redusere og reversere den menneskeskapte økningen i mengden av karbondioksid i atmosfæren. De fleste av FNs klimapanels utslippsscenarier som stabiliserer globale temperaturer på ...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2016-2017

Location: Oslo

KLIMAFORSK-Stort program klima

Empirical investigation of the effects of carbon pricing on emissions under cap-and-trade and taxation systems

De fleste eksperter er enige om at å sette en prislapp på utslipp er viktig for å takle menneskeskapte klimaendringer. En prismekanisme kan være en direkte skatt på utslipp, eller bestå av utslippstillatelser som selskaper kan kjøpe av staten eller i et marked. De to kan også kombineres. Den vik...

Awarded: NOK 0.49 mill.

Project Period: 2016-2018

Location: Vestland

ENERGIX-Stort program energi

Smart Mobility Suburbs

Mer enn halvparten av verdens befolkning bor i byer, og andelen forventes å øke til 70% i 2050. Byregionene genererer over 60% av alle CO2-utslipp og bruker nesten 80% av verdens energi. Transportsektoren er særlig viktig for byers funksjonalitet og utvikling. Sektoren er den største kilden til C...

Awarded: NOK 8.9 mill.

Project Period: 2016-2021

Location: Oslo

FMETEKN-FME - teknologi

Norwegian CCS Research Centre - Industry-driven innovation for fast-track CCS deployment

CO2-fangst, -transport og -lagring (CCS) beskriver prosessen med å fange opp karbondioksidutslipp fra utslippskilder som kraftverk eller industrianlegg, transportere den oppsamlede CO2-en med skip, lastebiler eller rørledninger til et sted offshore og injisere CO2-en i dype underjordiske geologis...

Awarded: NOK 184.4 mill.

Project Period: 2016-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

MILUTARENA-Formidlings- og koordineringstiltak knyttet for miljø- og utviklingsforskning

International Conference on Fossil Fuel Supply and Climate Policy, Oxford University, UK, 26-27 September 2016

From investors to activists and world leaders, there is growing interest in whether and how climate policy should seek to limit the supply of fossil fuels in addition to reducing demand. Research suggests a large share fossil fuel reserves will need to stay in the ground to keep warming below 2°C...

Awarded: NOK 0.13 mill.

Project Period: 2016-2016

Location: Oslo