12 projects

REKRUTTERING-REKRUTTERING

KI i engelsk- og norskfaget

Dette doktorgradsprosjektet skal utforske læreres holdning til og bruk av kunstig intelligens (KI) i undervisningen, og underveisvurdering i skolen i lys av LK20, det nåværende læreplanverket. KI er teknologi som vil kunne ha stor betydning for utformingen av vurderingspraksiser i skolen, både fo...

Awarded: NOK 1.0 mill.

Project Period: 2024-2028

Location: Oslo

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Skolens forebyggende arbeid mot vold i nære relasjoner. Et kvalitativt forskningsprosjekt.

Det overordnede målet med ph.d.-prosjektet er fortsatt i tråd med den opprinnelige prosjektbeskrivelsen: å generere kunnskap og innsikt fra lærere, skoleledere, helsesøstre og barn om norsk grunnskoles forebyggende arbeid for barn utsatt for overgrep og omsorgssvikt (CAN). Spesifikt, hvordan besk...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Oslo

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Livsmestring på ungdomstrinnet. En sammenligning av utdanning og kompetanse fra ulike perspektiv.

Doktorgradsprosjektet har som hovedmål å utvikle kunnskap om læreres implementering av den nye læreplanen, LK20. Da den nye læreplanen ble tatt i bruk på norske skoler fikk lærere en ny begrepsbank til bruk i undervisningen. Prosjektet vil undersøke innføringen av livsmestring i fagene engelsk og...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2027

Location: Oslo

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Implementering av utforskende matematikkundervisning i videregående skole

Prosjektet ønsker å lage en modell for utforskende matematikkundervisning i videregående skole. I den nye læreplanen som følge av Kunnskapsløftet 2020 (Fagfornyelsen) brukes begreper som problemløsing, utforskning, kritisk tenkning og matematisk kommunikasjon. I Fagfornyelsen er det lagt stor v...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2022-2022

Location: Oslo

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Ledelse og organisasjonskultur i Osloskolen- Et kvalitativt forskningsprosjekt om ledelsesstrategier for økt opplevd tilhørighet hos lærere

Dette prosjektet undersøker hvordan skoleledere og lærere kan skape en kultur og et arbeidsmiljø hvor ansatte opplever en sterk grad av tilhørighet til arbeidsplassen. Eksempler på spørsmål prosjektet vil undersøke: • Hva opplever lærere som viktig for deres følelse av tilhørighet på arbeidsplas...

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

IKTFORSKNING-IKTFORSKNING

Gameplay prediction of reading difficulties (GAMEPLAY). A machine learning approach based on school starters serious gameplay

Å kunne lese og skrive regnes som en grunnleggende ferdighet både for å lykkes i utdanning, opplæring og jobb, og for å kunne ha god livskvalitet. Mange elever strever imidlertid med å lære seg å lese. Selv om det er velkjent at tidlige tiltak er helt avgjørende for å hjelpe elever som står i far...

Awarded: NOK 5.5 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Digital teknologi og livsmestring i fremtidens skole (DigiLiv)

Målet med prosjektet er å utvikle tverrfaglige undervisningsopplegg hvor nye digitale visualiseringsteknologier utnyttes for å skape mer engasjerende, relevant og dybdeorientert læring for elevene. Skolen må gjøre alle elever i stand til å forstå komplekse sammenhenger og utvikle kompetanser sli...

Awarded: NOK 5.3 mill.

Project Period: 2020-2025

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Ledelse av reformarbeid i videregående skole- endringsverksted som metode (ChangeLead)

Skoleledere verden over utdanner seg i høyere utdanningsinstitusjoner til å lede skoler og de deltar i ulike former for skolelederutvikling på eller nær sin egen arbeidsplass. Foreliggende prosjekt retter oppmerksomheten mot skolelederutvikling som foregår gjennom forskende partnerskap, hvor skol...

Awarded: NOK 6.7 mill.

Project Period: 2020-2025

Location: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

KriT - Kritisk tenkning i barneskolen: Utvikling av en didaktikk for elever på barnetrinnet med vekt på nyheter og barnelitteratur

Kritisk tenkning har fått økt fokus i skolen, og i det tverrfaglige prosjektet KriT, Kritisk tenkning i barneskolen, har forskere og lærere jobbet sammen for å konkretisere hva kritisk tenkning innebærer og hvordan man kan jobbe med det i barneskolen. Prosjektet har vært et samarbeid mellom Utdan...

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Period: 2020-2023

Location: Oslo

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

ADAPTVURDER - Adaptive vurderingsverktøy for bedre læring

Adaptvurder - adaptive vurderingsverktøy for bedre læring Prosjektet Adaptvurder - adaptive vurderingsverktøy for bedre læring ble startet opp i 2018 og avsluttet i 2023. Målet med prosjektet var å utvikle adaptive digitale vurderingsverktøy i lesing og regning for 3. trinn med utgangspunkt i l...

Awarded: NOK 6.9 mill.

Project Period: 2018-2024

Location: Oslo

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Press Run to Increase Mathematical Expertise (PRIME)

PRIME (Press Run to Increase Mathematical Expertise) undersøker hvordan elevene kan lære matematikk ved hjelp av programmering. Programmering i matematikken i skolen er et mye diskutert tema, spesielt siden programmering en del av fagfornyelsen i matematikkfaget i tillegg til andre realfag. Det e...

Awarded: NOK 1.7 mill.

Project Period: 2017-2022

Location: Oslo

DIP-Design Pilot

Tjenestedesign for en bedre skole - DP114

...

Awarded: NOK 0.28 mill.

Project Period: 2012-2014

Location: Oslo