0 projects

VAM-Velferd, arbeidsliv og migrasjon

The authority of expertise in professional tax law practice.

Populistisk elitekritikk har blitt en viktig del av vår politiske virkelighet i vestlige demokratier? noe Trumpisme, Brexit og de franske Gulvestene viser. Mange uttrykker frustrasjon over urettferdige skattesystemer og over elitenes makt til å bestemme hvordan borgernes penger skal brukes. Kriti...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Renewed perspectives on research use in education (REPOSE)

Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE) er et forskningsprosjekt der vi har som mål å identifisere nye analytiske og metodiske perspektiver på bruk av forskning i utdanningsfeltet. Prosjektet har også som mål å bidra til og støtte praktikere i møtet med å ta i bruk forskning p...

Awarded: NOK 12.7 mill.

Project Period: 2020-2025

Location: Oslo

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Organizing for Outcomes: Links between service integration and transitions to employment for citizens with complex service needs

For mennesker som trenger hjelp fra flere tjenester, vil samordning gjøre det enklere komme inn i eller tilbake til arbeidslivet. Arbeidsrettet innsats bør kombineres med for eksempel behandling, rehabilitering, bolig eller utdanning. I prosjektet Organizing for outcome (O4O) undersøker vi om sli...

Awarded: NOK 12.3 mill.

Project Period: 2020-2025

Location: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Persistent Passion for Professional Education - Consequences for student completion and dropout

Prosjektet har studert fullføring og frafall i høyere utdanning. Sammenligning har stått sentralt i prosjektet, både av ulike utdanningsretninger, institusjoner og land. Landene vi har sammenlignet er Norge, Danmark og Storbritannia. Prosjektet har på ulike måter vist at frafall kan skyldes en re...

Awarded: NOK 12.6 mill.

Project Period: 2018-2023

Location: Oslo

FRIHUMSAM-Fri prosjektstøtte for hum.fag og samfunnsvitenskap

ISA RC52 Interim: Change in Professions and Professionalism?

Senter for profesjonsstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus er blitt anmodet av styret i forskningsgruppen for profesjonssosiologi i den Internasjonale sosiologforeningen om å arrangere interimkonferansen våren 2017. Senteret ønsker å påta oss dette arrangementet. Konferansen er planlagt 8-10 j...

Awarded: NOK 91,000

Project Period: 2017-2017

Location: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Visiting Research Fellowship Oxford 2016-17

There are two research agendas that I would like to pursue during my visit to Oxford. 1. The relationship between conceptual or theoretical learning and practical, work-based learning (e.g. placement) in undergraduate professional education programmes 2. The implementation of Learning Outcomes i...

Awarded: NOK 0.27 mill.

Project Period: 2016-2017

Location: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Autonomy and manipulation: Enhancing consent in the health care context

Dulting er et begrep i adferdsvitenskap, politiske teori og økonomi som refererer til ulike indirekte psykologiske metoder for å oppnå ikke-tvunget medvillighet ved å påvirke grupper og individers beslutningstakning og adferd. I medisinsk etikk diskuteres det hvorvidt dulting bør være etisk tilat...

Awarded: NOK 8.3 mill.

Project Period: 2016-2024

Location: Oslo

HELSEVEL-V-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Contradictory institutional logics in interaction? The interface between the education system and field of health and welfare services

Prosjektet har studert grenseflatene mellom utdanningssystemet og arbeidsorganisasjonene i helse- og velferdsfeltet. Vi har spesielt vært opptatt av hvorvidt tjenestene, utdanningene og brukerne har ulike forståelser av hva det betyr å være en kvalifisert yrkesutøver, og hvorvidt og hvordan polit...

Awarded: NOK 9.4 mill.

Project Period: 2015-2021

Location: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Practices of data use in municipalities and schools

I PraDa har vi studert bruk av elevresultater i norske skoler og kommuner. I løpet av det siste tiåret har det vært en økning i tilgjengelig informasjon for kommuner, skoleledere og lærere i forhold til elevresultater, men kunnskap om hvordan slike data brukes er begrenset. I prosjektet har vi s...

Awarded: NOK 4.9 mill.

Project Period: 2014-2018

Location: Oslo

NOS-HS-Sekr. nord. sam.nemd. HumSam

NOP Professions & Professionalism

Professions and Professionalism er et open-access tidsskrift som publiserer teoretisk og empirisk forskning på tradisjonelle og nyere kunnskapsbaserte yrker. Tidsskriftet er preget av et mangfold av perspektiver og disipliner. Alle bidrage er vurdert av m inst to fagfeller i tillegg til redaksjon...

Awarded: NOK 75,683

Project Period: 2014-2014

Location: Oslo

SAMKUL-Samfunnsutviklingens kulturelle forutsetninger

Kunnskapssamfunnets kulturelle forutsetninger

Vi vil søke om støtte til å avholde to seminarer/nettverksmøter og en internasjonal konferanse. Formålet med arrangementene er å utvikle et tverrfaglig nettverk bestående av historikere, sosialantropologer og sosiologer. Nettverket består av forskningsmil jøer og forskere både nasjonalt og intern...

Awarded: NOK 0.14 mill.

Project Period: 2012-2013

Location: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Teachers' professional qualification; different forms of preservice programs and different knowledges

Teachers' professional qualifications (TPQ) prosjektet har fokusert på hvordan grunnskole- og barnehagelæreres profesjonelle kvalifikasjoner kan utvikles i spenningsfeltet mellom forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap på høgskole og arbeidsplass, som campus-basert eller arbeidsplass-basert ...

Awarded: NOK 10.2 mill.

Project Period: 2012-2017

Location: Oslo

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Regionale konferanser - i Molde og Stavanger: Lærerkvalifisering og kvalitet i grunnskolen

...

Awarded: NOK 0.22 mill.

Project Period: 2010-2011

Location: Oslo

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Nyutdannede læreres mestring av yrket: om kvalifisering i høgskole og grunnskole

I dette prosjektet skal vi studere nyutdannede læreres mestring av yrket. Spørsmålet gjelder ikke bare funksjonen til høgskole og grunnskole som læringsarena, men også hva som læres, og hva som læres best, på hvilken arena. Bedre kunnskap om disse forhold ene er av sentral betydning fordi læreren...

Awarded: NOK 7.1 mill.

Project Period: 2006-2011

Location: Oslo

VAM-Velferd, arbeidsliv og migrasjon

Velferdsstatens yrker: motivasjon, kvalifisering og yrkeskarrierer.

Prosjektet er en komparativ studie av de som rekrutteres til og arbeider i velferdsstatens yrker. Målsettingen er å belyse i hvilken grad velferdsstatens yrker rekrutterer personer med de kvalifikasjoner og den motivasjon som trengs, i hvilken grad utdann ingen sikrer at studentene får nødvendig ...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2005-2009

Location: Oslo

VEFO-Velferd, familie og oppvekst

Velferdsstatens yrker - database for studier av rekruttering, kvalifisering og yrkeskarriere (StudData)

Dette prosjektet – StudData – er en longitudinell database basert på spørreskjemaundersøkelser, der studenter som rekrutteres til bl.a. velferdsstatens yrker følges gjennom utdanningen og ut i arbeidslivet. StudData omfatter ca. 15 profesjoner/profesjonsu tdanninger, og data har så langt blitt sa...

Awarded: NOK 2.8 mill.

Project Period: 2005-2009

Location: Oslo

FOLKEHELSE-Folkehelse

Doctors in-the-making - Professional identity among medical students

Project summary This project is an ethnographic study of the development of professional identity among medical students in the medical study. The fostering of professional identity and forms of knowledge was a central idea in the Oslo96 reform of the stu dy. The ability to update oneself on new ...

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Period: 2005-2009

Location: Oslo

SHP-Strategiske høgskoleprogram

Studier av profesjonell yrkesutøvelse- kompetanseoppbygging i profesjonsforskning

Med bakgrunn i profesjonenes sentrale samfunnsmessige rolle og Høgskolen i Oslos (HiO) utdanningsprofil, er profesjonsstudier definert som et sentralt satsingsområde. I høgskolens strategiplan for FoU legges det vekt på å utvikle sterke fagmiljø og nettve rk. Så vel generelle trekk ved profesjone...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2003-2008

Location: Oslo

VEFO-Velferd, familie og oppvekst

Skjønn, tillit og likebehandling.

Når velferdsstatens frontlinjebyråkrater har stort rom for skjønn, blir det nærmest umulig å holde dem ansvarlig. Og ofte må de også bruke utenom-vitenskapelige begrunnelser for å få fattet en adekvat avgjørelse i en konkret sak, dvs. kunnskap som går uto ver den rent empiriske dokumentasjonen og...

Awarded: NOK 2.8 mill.

Project Period: 2002-2008

Location: Oslo

ETIKKFU-Etikk - forskerutdanning

Profesjonsetikk og yrkesutøvelse

De profesjonelle forvalter store samfunnsressurser, og deres handlinger har store konsekvenser for borgernes liv og velferd. I yrkesutøvelsen forvalter de også visse verdier og normer og i stigende grad er det blitt tydelig at de selv tar, og å ta, stilli ng til normativt problematiske spørsmål. ...

Awarded: NOK 0.82 mill.

Project Period: 2002-2005

Location: Oslo

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Database for studiar av rekruttering og kvalifisering til velferdsstatens yrke

Etter den andre verdenskrigen har det vokse fram mange nye utdanningar og yrkesgrupper, noko som har ført til sterk vekst i den offentlege sysselsettinga. Desse yrkesutøvarane spelar ei sentral rolle i å realisere velferdsstatlege mål, og dei har vorte om tala som "velferdsstatens yrker". Deira o...

Awarded: NOK 3.2 mill.

Project Period: 2000-2005

Location: Oslo