0 projects

NAERINGSPH-Nærings-phd

Student Voice and Participation - Developing and Enabling Student Agency and Potential in Schools

Dette doktorgradprosjektet vil undersøke forholdet mellom skoleledere som kulturbyggere og elevers medvirkning, for å fremme elevers handlekraft (Student Agency) og potensiale i skolen. Student Agency, eller elevers handlekraft, forstås her som elevers kapasitet til å sette et mål, reflektere ove...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2024-2027

Location: Oslo

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Læring i algoritmenes tidsalder (LAT) – En innovasjon for didaktisk bruk av kunstig intelligens.

Kunstig intelligens brukes stadig mer på en rekke områder i samfunnet. Dette berører i økende grad også læring og undervisning i skolen. Fremtidens utdanning og arbeidsliv vil trolig være preget av at vi arbeider med programmer som tar i bruk kunstig intelligens (KI) på ulike måter. Læring i alg...

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Akershus

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Persistence or change? Lessons from the introduction of enhetsskolen in Denmark and Norway

Prosjektet bidrar til den globale debatten om hvordan man kan overvinne dagens samfunnsutfordringer når det gjelder utdanningsforskjeller og begrensede utdanningssystemer. Norge og Danmark har en høy grad av sosial likhet i samfunnet, og vi vil levere nøkkelkunnskap om hvilken rolle landenes utda...

Awarded: NOK 10.1 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Troms - Romsa - Tromssa

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

SEMPER: Self-Efficacy in Mathematics, Pathways in Education and Research

Om elever tenker at de ikke kan lære matematikk, er det vanskelig for lærere å overbevise dem om noe annet. Derfor trenger vi bedre kunnskap om hvorfor elever begynner å tro at de ikke kan lære matematikk, og om hvordan lærere kan tilrettelegge undervisningen for elever med forskjellige oppfatnin...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Vestland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Sosial bærekraft og samskaping av læringsaktiviteter mellom skole og museum.

For å stimulere til sosial bærekraft, hindre utenforskap og sørge for at flere unge fullfører videregående opplæring, skal det utvikles samskaping av sosial læring mellom lærere og relevante kulturarvansatte. I barne- og ungdomsårene er utviklingen av et positivt selvbilde og en trygg identitet s...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Vestfold

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Vibrant Connection. Perpetuation and Transformation of Musical Cultural Heritage in Early Childhood Professions

Barnehagen er en viktig kulturarena for små barn som vokser opp i dagens flerkulturelle samfunn. I prosjektet Levende Kulturarv er vi særlig opptatt av hvordan musikk, i form av tradisjonelle og nye sanger, kan bidra til bevaring og fornying av immateriell kulturarv i barnehagen og i barnehagelær...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

SFF-Sentre for fremragende forskn

CREATE - Centre for Research on Equality in Education

Utdanning kan endre liv. I en global sammenheng er det imidlertid en betydelig andel av barn som ikke får muligheten til å realisere sitt potensial gjennom utdanning. Ulikheter i utdanning kan skyldes mange forhold, som for eksempel elevens kjønn, sosioøkonomiske familiebakgrunn, eller skolekvali...

Awarded: NOK 155.6 mill.

Project Period: 2023-2033

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Researching platform use in families: an international methods workshop

'Researching platform use in families: an international methods workshop' ble avholdet 2-4 mai 2023 i Oslo. Tematisk fokus er familiers håndtering av den digitale utviklingen med spesiell fokus på de digitale plattformene der vi lever paralelle liv. Hovedmål for denne workshoppen var å bringe sam...

Awarded: NOK 0.14 mill.

Project Period: 2023-2024

Location: Oslo

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

NARMAs kompetanseprogram for forskningsadministrasjon

Regjeringen satser på full deltakelse i Horisont Europa. Det er utarbeidet en ny strategi for norsk deltakelse i EU-programmene, Strategi for norsk deltakelse i Horisont Europa og Det europeiske forskningsområdet (2021). Strategien vektlegger at dersom Norge skal oppnå de nasjonale ambisjonene, b...

Awarded: NOK 1.7 mill.

Project Period: 2023-2024

Location: Oslo

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

Publiesringsfond

Publiseringsfondet ble opprettet som et ettårs pilotprosjekt høsten 2014. Fondets størrelse var i begynnelsen 150 000, og er nå økt til 2 000 000 i tillegg til Stim-OA. Totalt ble det utbetalt 2 270 000 i 2021, en økning på 670 000 fra året før. Det totale antallet innvilgede søknader steg fra 89...

Awarded: NOK 0.38 mill.

Project Period: 2022-2022

Location: Vestland

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

Støtte til åpen publisering for regnskapsåret 2021

Det søkes om å få dekket kostnader til artikkelavgifter ved åpen publisering (Open Access) for 3 publiseringer i 2021. Tilsammen var kostnadene for DMMH 46.890. Det søkes om å få dekke 50% av dette, tilsammen kr. 23.445.

Awarded: NOK 11,000

Project Period: 2022-2022

Location: Trøndelag - Trööndelage

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Skolens forebyggende arbeid mot vold i nære relasjoner. Et kvalitativt forskningsprosjekt.

Forskningsprosjektet har som mål å få innsikt i hvordan lærere og helsesykepleiere i ungdomsskoler kan bidra til å forebygge vold i nære relasjoner, herunder ulike former for vold som kan skje i familien mellom voksne, og mellom voksne og barn. Først skal prosjektet undersøke responser og tilnær...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Inkluderande praksis i klasserommet

I dette doktorgradsprosjektet ønskjer ein å undersøka det profesjonelle læringsfellesskapet til lærarane og korleis ein arbeidar og underviser for å oppnå inkluderande praksis i klasserommet. Inkluderande praksis vil i prosjektet bli forstått slik at alle elevar skal oppleva deltaking og kjenna...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Rogaland

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Move-play-explore in early childhood education

Tidleg innsats er viktig for å fremme sosial likskap, barn sine framtidige moglegheiter og eit berekraftig samfunn. “Skulifisering” av barnehagen og auka grad av inaktivitet hjå barn er to uheldige trendar som ikkje er til det beste for barna. I MoveEarly vil me gjennomføre tverrfagleg intervensj...

Awarded: NOK 12.5 mill.

Project Period: 2022-2027

Location: Vestland

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

PROFRES 2.0: The Interdisciplinary, Interprofessional and Practice-Near Research School - Shaping Future Welfare

PROFRES 2.0 er en nasjonal forskerskole for praksisnær forskning innenfor tre sentrale felt i velferdsstaten: helse, velferd og utdanning. Vi rekrutterer inntil 60 ph.d.-kandidater fra et nettverk bestående av åtte høyere utdannings-institusjoner i Norge. Forskerskolen tilbyr kandidatene en sosia...

Awarded: NOK 16.0 mill.

Project Period: 2022-2030

Location: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Natur og livsmestring i barnehagen. Hvordan kan ansatte bruke naturen i arbeidet med barns livsglede, mestring og sosiale kompetanse?

Målet med doktorgradsprosjektet er å undersøke hvordan barnehagen kan styrke barns opplevelse av trivsel, livsglede og mestring gjennom bruk av naturen som leke- og læringsarena. Bruk av naturen er positivt for barns helse og utvikling, men det er behov for å vite mer om hvordan ansatte i barneha...

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Teamwork analytics for training collaborative problem solving in professional higher education

Problemløsning i samarbeid med andre og effektivt teamarbeid er viktige kompetanser i et utdannings-og arbeidsliv i stadig endring. Et sentralt spørsmål er hvordan utdanning og etterutdanning kan bidra til å forberede og videreutvikle lærende til slike arbeidsformer. I TeamLearn prosjektet vil v...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

DiCoTe: Increasing professional Digital Competence in ECTE with focus on enriching and supporting children’s play with coding toys

Prosjektet har som hovedmål å øke norske barnehagelærerstudenter og barnehagelærerutdanneres profesjonelle digitale kompetanse ved å utvikle ressurser til barnehagelærerutdanningene og implementere disse ressursene i alle institusjoner som tilbyr slik utdanning i Norge. Disse ressursene skal utvi...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Sustainable design in kindergarten sector through ‘Exploration and Pedagogical Innovation Laboratory’ [EX-PED-LAB]

EX-PED-LAB skal vise hvordan bruk av verkstedsmetoden kan skape innovasjon i pedagogisk praksis i barnehage og barnehagelærerutdanning. I våre verksteder bringer vi sammen lærere, ledere og forskere - noen ganger sammen med kunstnere, designere, studenter, barn og familier - for felles utforsking...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Quality Development through Participation in ECEC Institutions in Norway

Prosjektet 'Kvalitetsutvikling gjennom medvirkning i barnehagen' (KUMBA) ledes av Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) og gjennomføres i samarbeid med barnehagekjeden Espira, Levanger kommune, Nord universitet, Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager samt to internasj...

Awarded: NOK 11.9 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Artificial Intelligence (AI) for Assessment for Learning (AfL) to Improve Learning and Teaching in 21st Century (AI4AfL)

Målet med prosjektet Kunstig intelligens (KI) for vurdering for læring (VfL) for å styrke læring og undervisning i det 21. århundre (KI4VfL) er å utvikle kunstig intelligens-teknologi som kan analysere elevers tekster og gi semantiske, syntaktiske og sentimentale tilbakemeldinger tilpasset hver e...

Awarded: NOK 11.2 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Østfold

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Early educational experiences as a foundation for academic success (MoBaEarlyEd)

Betydning av tidlige erfaringer i barnehage og skole for senere utvikling og utdanning Lav utdanning er assosiert med høy dødelighet og dårligere helse. Kunnskap om hvordan vi best kan støtte barns utdanningsløp fra tidlig alder kan derfor ha store folkehelsefordeler. I Norge går 97% av alle barn...

Awarded: NOK 11.8 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

Publiseringsfond

Publiseringsfondet ble opprettet som et ettårs pilotprosjekt høsten 2014, og evaluert høsten 2015. Fondets størrelse var i begynnelsen 150 000, og er nå økt til 1 000 000 i tillegg til Stim-OA. Totalt ble det utbetalt 1 600 000 fra fondet i 2020, nesten en dobling i forhold til året før. Mye av ø...

Awarded: NOK 0.36 mill.

Project Period: 2021-2021

Location: Vestland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Lærernes profesjonelle undervisningspraksiser og elevenes læringserfaringer i heldagsskolen.

Doktorgradsprosjektet har som mål å utforske lærernes profesjonelle undervisningspraksis, og elevenes læringserfaringer med heldagsskolen som pedagogisk og organisatorisk kontekst, og med det nye læreverket, fagfornyinga, som pedagogisk rammeverk. Målet er å identifisere og utforske ulike aspekte...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Hvordan kommuner kan utvikle lokale modeller for arbeidslivsfaget for å styrke elevers motivasjon og mestringstro for å forhindre frafall

Forskningen søker å finne svar på hvordan en lokal modell for arbeidslivsfaget kan utvikles på en slik måte at det fører til økt motivasjon og mestringstro for elever som risikerer frafall. De aller fleste barn og unge klarer seg bra i skolen og i livet, men det er likevel en stadig større gruppe...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Agder

FORSTERK-Forsterkningsmidler

Skole i Verden: nettverk for tverrfaglig samarbeid i utdanning for bærekraft

Skole i Verden er et prosjekt basert på Horizon 2020-prosjektet "Science Education for Action and Engagment towards Sustainability" (SEAS, 2019-2022). Prosjektet involverte partnere fra Østerrike, Belgia, Estland, Italia, Norge, Sverige og Storbritannia. Målet var å utvikle elevenes kompetanse ti...

Awarded: NOK 0.99 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Oslo

POS-ERC-Støtte til ERC søkere som oppnår god evaluering

Learning Across Sites in a Networked World

This project is aimed at improving the ERC proposal after having received evaluations in the application in for the STG 2020. The work of the application will consist of improving the clarity of the research problem and embeddedness in the field of educational research, as suggested by reviews. T...

Awarded: NOK 0.46 mill.

Project Period: 2020-2022

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Better provision for Norway’s children from early childhood education and care through primary school [BeProS]

GoBaN skole GoBaN skole består av to design Design 1. består av det opprinnelige utvalget med 1152 barn født 2011 og 2012 basert på foreldrenes samtykke i oppstart av prosjektet. Det er utarbeidet egen DPIA for dette prosjektet. Design 1 består av data fra T1 og T2 (barnehage - og barnadata fra ...

Awarded: NOK 11.8 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Oslo

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

Publiseringsfond

Publiseringsfondet ble opprettet som et ettårs pilotprosjekt høsten 2014, og evaluert høsten 2015. Fondets størrelse var i begynnelsen 150 000, og er nå økt til 1 000 000. Totalt ble det utbetalt 800 000 fra fondet i 2019; en nedgang på 135 000 fra 2018 som hovedsakelig skyldes færre utbetalinge...

Awarded: NOK 0.33 mill.

Project Period: 2020-2020

Location: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Going gradeless in upper secondary school. Exploring how reduced grading affects communities in Norway

Karakterer har tradisjonelt vært en sentral del av skolesystemer over hele verden. Imidlertid har både forskere og lærere tenkt nytt om vurderingens plass i opplæringen, noe som har ført til at lærere selv i større grad velger å redusere bruken av karakterer. Hensikten kan være å fremme læring, g...

Awarded: NOK 9.3 mill.

Project Period: 2020-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage