0 projects

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Creativity and Convention in Pragmatic Development: Typical and Atypical Perspectives

Lenge trodde vi at pragmatikken - det vil si evnen til å slutte seg frem til taleres meningsinnhold - var noe barn tilegnet seg relativt sent. Nyere forskning har tilbakevist dette. Allerede i barnehagealder støtter barn seg på evnen til å forstå taleres intensjoner blant annet når de lærer nye o...

Awarded: NOK 13.6 mill.

Project Period: 2020-2025

Location: Oslo

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Acquiring figurative meanings: A study in developmental pragmatics

Dette prosjektet studerer hvordan barn forholder seg til figurativt språk, mer spesifikt metonymi ("Albert står øverst i bokhyllen", der "Albert" viser til boken om Albert) og ironi ("For et herlig vær det er i dag!" sagt i pøsregn). Mens barns ferdigheter når det gjelder metaforbruk har vært deb...

Awarded: NOK 6.9 mill.

Project Period: 2015-2021

Location: Oslo

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Metonymy in Context and Communication

Tenk deg at du jobber på kafé. Det er en hektisk tid på dagen og mange gjester venter på bestillingene sine. Mens du holder på å servere et ungt par, gjør kollegaen din deg oppmerksom på at "Ost og skinke-baguetten i hjørnet er i ferd med å bli utålmodig". Forutsatt at baguette med ost og skinke ...

Awarded: NOK 2.8 mill.

Project Period: 2011-2015

Location: Oslo

HUM-Fagkomiteen for humaniora

En korpusbasert studie av leksikalsk innsnevring og skillet "procedural/conceptual" mening i franske og norske originaltekster/oversettelser

Prosjektet har som formål for det første å undersøke pragmatiske prosesser som virker på ordnivå på fransk og norsk gjennom å fokusere på en pragmatisk prosess, såkalt leksikalsk innsnevring, der et ord brukes for å uttrykke en mer spesifikk betydning enn den språklig kodede betydningen. I litte...

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Period: 2006-2010

Location: Ukjent Fylke