0 projects

MSCA-TOPP-UT-Toppfinansiering av MSCA utgående kandidater

Topfinancing: Cultural heritage participation patterns among immigrants and their influence on integration.

How do immigrants engage with ancestral and new homeland heritage and what factors stand behind their heritage participation patterns? Can cultural heritage participation facilitate the process of immigrants’ integration, and if so, how? These are the central research questions addressed in this ...

Awarded: NOK 0.42 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Ukjent Fylke

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Å gjøre samisk innhold i Den kulturelle skolesekken

I dette doktorgradsprosjektet skal jeg undersøke samisk innhold i Den kulturelle skolesekken (DKS). Jeg skal undersøke hvordan samiske produksjoner formes, vises og virker, fra perspektivene til både utøvere og mottakere. Kunst- og kulturproduksjoner sees i dette prosjektet som gjøringer/enactmen...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Oslo

FORINFRA-Nasj.sats. forskn.infrastrukt

Biobank Norway 4 - a national biobank research infrastructure

Som nasjonal forskningsinfrastruktur har Biobank Norge (BN1 2011-15, BN2 2016-20, BN3 2020-24) vært helt sentral i etableringen av et moderne og avansert landsdekkende biobanknettverk ved alle partnerinstitusjoner og oppfylt en helt sentral forutsetning for å fremme fremragende forskning. Biobank...

Awarded: NOK 100.0 mill.

Project Period: 2022-2031

Location: Trøndelag - Trööndelage

FORSTERK-Forsterkningsmidler

Digital Generation

I Horizon 2020 prosjektet DigiGen er det utviklet viktig kunnskap om hvordan barn og unge bruker og påvirkes av teknologi i hverdagen. Dette inkluderer et fokus på viktige oppvekstarenaer som familie, utdanningsinstitusjoner, fritid og barn og unges samfunnsdeltagelse. I Forsterkningsprosjektet D...

Awarded: NOK 0.80 mill.

Project Period: 2022-2023

Location: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Voices on the Edge: Minuscule Texts in Early Medieval Latin Culture (c. 700–c. 1000)

I det latinske Europa manglet man i tidlig middelalder tilgang til skriveressurser som papir. Pergament var det mest vanlige mediet for skriftlig kultur, men var svært kostbart. Derfor benyttet lesere og skrivere ofte blanke områder i manuskripter til uformelle notater, utdrag og små tekster som ...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2027

Location: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Reactions to state regulation of Islam in times of Daesh (STATEISLAM)

En viktig og så langt undervurdert konsekvens av ISIS sin fremvekst har vært at regjeringer i Midtøsten i senere år har økt kontrollen over den religiøse sfæren, moskeer og andre religiøse aktiviteter, i egne land. I Egypt har for eksempel president Abdulfattah al-Sisi innført en standardisert f...

Awarded: NOK 8.1 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

MULTIWRITE - Interactions Between First, Second and Third Languages

Elever i norsk skole skriver mange tekster i språkfagene i løpet av et skoleår. Hvordan påvirkes skrivingen av at elevene har inntil tre språkfag samtidig? Hvordan utvikles elevenes språkferdigheter i språkfagene over tid, og i hvilken grad gir lærere tilbakemeldinger som fremmer læring i og på t...

Awarded: NOK 12.8 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Linguistic Economy through transfer Source Selectivity (LESS): A neurocognitive investigation of linguistic transfer in multilingualism

Du har kanskje hørt at hjernen vår fungerer som en kraftig prosesseringsmaskin. Det gjør den utvilsomt, men all prosesseringskraften ville vært ubrukelig i den konstante strømmen av informasjon vi lever i, hadde det ikke vært for at hjernen også er veldig god på andre ting: forutsi, tilpasse, gje...

Awarded: NOK 6.8 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Troms - Romsa - Tromssa

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

MEMOROBIA: Memorialisation of Romani enslavement in territories of contemporary Romania

De færreste av oss kjenner til at i over 500 år – fra 1300-tallet til 1850-tallet - ble romer holdt som slaver i områder som i dag er en del av Romania. På Rumensk kalles slaveri Robia: romer ble behandlet som en vare som kunne kjøpes og selges, og slaveeierne sto fritt til å straffe menneskene d...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Perceiving voice and speaker - how we experience each other when communicating and what it does to us

Hvordan opplever vi hverandre i muntlig, språklig kommunikasjon og hvordan påvirker dette vår sosiale samhandling? Når vi lytter til en som snakker, forstår vi det hun eller han sier ved å høre språklydene som ytres. Men vi hører også stemmen til den som snakker. Stemmen fungerer som en lydsignat...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Innlandet

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

A Digital Edition and Analysis of the Auraicept na nÉces

Den mellomirske grammatiske avhandlingen Auraicept na nÉces er det viktigste vitnet til interesse for et europeisk folkespråk i den karolingiske perioden. Prosjektet vil gjøre denne teksten tilgjengelig for et spesialisert publikum (irsk filologi) og for et mer allment publikum (middelalderstudie...

Awarded: NOK 3.8 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Dovdna: An Inquiry into Lullabies and Sámi Children’s Yoiks

Dette prosjektet utforsker den affektive dimensjonen av vuggesanger. Prosjektet fokuserer på "dovdna", en samisk sangetradisjon for spedbarn. Studien er basert på et etnografisk feltarbeid med samiske sangere i Nord-Norge og vil utforske hvordan vuggesanger etablerer affektive forhold til fortide...

Awarded: NOK 3.9 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

The Double-edged Sword of News Recommenders Impact on Democracy (NEWSREC)

NEWSREC-prosjektet studerer de negative og positive implikasjonene av algoritmer som er utviklet for å anbefale nyhetsinnhold til folk. Vi fokuserer på en av de mest opphetede debattene knyttet til konsekvensene av anbefalingsteknologi: i hvilken grad algoritmer leder folk inn i såkalte «filterbo...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Multilingualism in Transitions

Å lære seg nye språk kan få stor betydning for individers liv både på kort og lang sikt. Formålet i MultiTrans er å undersøke samspillet mellom individuelle språkvalg, språkpolitiske føringer og sosiale kontekster ved å se på hvordan individer begrunner og opplever valgene de tar i utdanningsløpe...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Troms - Romsa - Tromssa

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Enhanced Access to Norwegian Cultural Heritage using AI-driven Handwriting Recognition

Prosjektets hovedmål er å lage et system basert på kunstig intelligens, som kan gjenkjenne historisk norsk håndskrift som systemet ikke har sett før og ikke er inkludert i treningen. Dette målet passer svært godt med Nasjonalbibliotekets rolle som et senter for kulturarvsdigitalisering, som inklu...

Awarded: NOK 12.1 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Østfold

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Mprint@EAST_AFRICA Islamic Manuscript, Print and Practice: Textual adaptations in coastal East Africa, c. 1880-2020

Noe skjedde i islam mot slutten av 1800-tallet og utover på 1900-tallet. Fra å være en tradisjon som kom til utrykk på ulike måter på ulike steder, vokste det frem en såkalt global islam med mindre lokal variasjon. Der lokale og regionale Sufi-brorskap hadde hatt religiøs autoritet gjennom ritual...

Awarded: NOK 11.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Vestland

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

The Early History of the Codex: A New Methodology and Ethics for Manuscript Studies (EthiCodex)

Når begynte vi å lese bøker med boksider i? I middelhavsområdet ble oldtidens litteratur gjennom århundrene kopiert og skrevet ned i bokruller. Men, noe skjedde under den romerske keisertiden (ca. 100-400 e.kr.). Kodeksen ? det vil si boken med håndskrevne sider ? erstattet bokrullen som formidli...

Awarded: NOK 12.1 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Oslo

SAMKUL-Samfunnsutviklingens kulturell

The Politics of Disability Identity

Funksjonshemning er tett forbudet med marginalisering. Selv om rettighetsvernet for funksjonshemmede er kraftig styrket i de senere tiår, både internasjonalt og i en rekke land, skorter det på fremskritt på det sosiale, økonomiske og politiske plan. Gapet mellom kart og terreng er så stort at det...

Awarded: NOK 12.2 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

New Signs of Antiquity: The Uses of Latin in the Public Culture of Italian Fascism, 1922-1943

Dette prosjektet utforsker det latinske språkets rolle og funksjon i den offentlige sfære under den italienske fascismen (1922-1943). «Roma er vårt utgangspunkt og vårt referansepunkt,» erklærte Benito Mussolini i 1922: «det er vårt symbol eller, om du vil, vår myte». Tegn og symboler assosiert ...

Awarded: NOK 8.9 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Multilingual Minds: grammar interaction in multilingual acquisition

Over halvparten av verdens befolkning er flerspråklige, og så mye som to tredjedeler av alle barn vokser opp med mer enn ett språk. I Europa er andelen flerspråklige barn for tiden rundt 20-25 %, og den øker stadig. De siste tiårene har vi vært vitne til en betydelig økning i innsats og interesse...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Troms - Romsa - Tromssa

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Better attention, better communication? How ADHD and multilingualism influence children’s pragmatic development

Forestill deg at vennen din under en kjedelig forelesning lener seg mot deg og hvisker «Jøss, for en smart uttalelse!» mens hun himler med øynene. For å forstå hva hun mener er det ikke tilstrekkelig å kjenne ordenes betydning og setningens grammatikk. Såkalt pragmatisk kompetanse er vel så vikti...

Awarded: NOK 8.8 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

STAGE. STarting AGe and Extramural English: Learning English in and outside of school in Norway and Flanders

I Norge møter barn engelsk hver dag gjennom blant annet å lytte til musikk, å strømme medieinnhold og spille online-spill. For å beskrive slike aktiviteter som barn deltar i bare fordi de ønsker det, bruker vi termen ekstramural engelsk (EE, "engelsk utenfor murene" av klasserommet). Barn kan lær...

Awarded: NOK 11.9 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

SAMKUL-Samfunnsutviklingens kulturell

Ordinary lives and marginal intimacies in rural regions. Contrasting cultural histories of queer domesticities in Norway, ca 1842-1972

QUEERDOM vil undersøke hvordan skeivhet ble tenkt omkring - og levd - i perioden mellom 1842 og 1972. Disse to årstallene er hentet ut fra lovverkets befatning med sammekjønnsseksualitet. I 1842 ble dødsstraff for ?omgang mot naturen? avskaffet, og fullstendig avkriminaliseringen skjedde i 1972 d...

Awarded: NOK 11.9 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Vestland

P-SAMISK-Program for samisk forskning

South Saami Memory Culture: The dynamics of indigenous and nation-state identities

Prosjektets mål er å utdjupe kunnskapen om sørsamisk historie, språk og kultur, eit område som har vore relativt lite utforska tidlegare. Noko som skuldast at sørsamisk historie, språk og kultur gjerne har kome i skuggen av den meir folkerike nordsamiske kulturen. Prosjektet er ei undersøking av ...

Awarded: NOK 7.7 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Nordland - Nordlánnda

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Cultures in conflict? How islamists cope with football

I dette prosjektet søker vi mot å inkludere men gå lenger enn det vi kan kalle "det politiske barometerparadigmet", som er et perspektiv som har dominert studier av fotball i Midt-Østen. Fokuset her er gjerne på å studere den rollen fotball har som en av få arenaer der ungdommer samles, tabuer br...

Awarded: NOK 10.1 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Buskerud

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

New models of knowledge communication: Rethinking the communicative foundations of testimony and peer disagreement

Kommunikasjon spiller en sentral rolle i vår streben etter å tilegne oss kunnskap og å danne oss oppfatninger om verden. En stor del av kunnskapen vi har om verden beror på at vi hører på folk rundt oss, og stoler på det de sier. Når vi setter spørsmålstegn ved egne oppfatninger eller endrer meni...

Awarded: NOK 7.6 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Oslo

SAMKUL-Samfunnsutviklingens kulturell

Unashamed Citizenship: Minority Literary Voices in Contemporary Scandinavia

Prosjektet fremmer kunnskap om minoritetskvinners litterære aktivisme for medborgerskap. Om prosjektet: I dette prosjektet utforsker vi hvordan unge, kvinnelige forfattere med minoritetsbakgrunn krever medborgerskap i et Skandinavia hvor innvandring har utfordret nasjonal identitet og mekanis...

Awarded: NOK 12.1 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Signed Language Depiction as an Engine for Promoting Inclusion, Communication, and Translation

Tegnede språk er fullverdige og selvstendige språk. Gjennom tegnspråk kan en uttrykke alle typer fakta, meninger, og følelser, akkurat som en kan via et talt språk. Norsk tegnspråk (NTS) er forskjellig fra andre lands tegnspråk. For eksempel så kan ikke NTS automatisk bli forstått av personer som...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Vestland

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

IMPECT - Linguistic Integration of Adult Migrants with Poor Education and the Consequences of Migration Tests

De siste tiåra har ei rekke europeiske land innført krav om at innvandrere må bestå språkprøver og samfunnskunnkapsprøver for å få statsborgerskap. I 2017 innførte også Norge et krav om at innvandrere som vil bli norske statsborgere, må bestå ei samfunnskunnskapsprøve og ei prøve i norsk muntlig....

Awarded: NOK 8.1 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

LANGUAGES: Comparing language use and instruction across contexts

I LANGUAGES søker vi å identifisere likheter og forskjeller i hvordan to av verdens mest talte og underviste språk – engelsk og fransk – undervises i europeiske klasserom. Ved å sammenligne ulike kontekster, gir LANGUAGES et innovativt blikk på språkundervisning. Prosjektet studerer språkundervis...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo