0 projects

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

KIP - Aksjonsforskning

...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2008-2010

Location: Akershus

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

The Policy Ideas and Practice of Active Ageing: Political, Economical and Cultural Challenges in Europe

This project will explore and analyse the tension between the conceptualisations and policy ideas of active ageing and the practice of policies implemented at different organisational levels and in European comparative perspective. Thus, we will follow th e concepts on ageing and active ageing fr...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2008-2013

Location: Vestland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

'Barn med nedsatt funksjonsevne' - praksis og verdier i barnehagen

I dette prosjektet vil vi studere kategorien 'barn med nedsatt funksjonsevne' nærmere i relasjon til personalets praksis og tilknyttede verdier i barnehagen. Det inkluderer en empirisk studie med kortere feltarbeid og intervju i omlag 4 barnehager. Med en tverrfaglig innfallsvinkel vil vi framhe...

Awarded: NOK 2.6 mill.

Project Period: 2008-2013

Location: Trøndelag - Trööndelage

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Midler til utgivelse av vitenskapelige artkler i Tidsskriftet FoU i praksis - april og november 2009

...

Awarded: NOK 0.17 mill.

Project Period: 2008-2010

Location: Trøndelag - Trööndelage

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barnehagens arbeid for inkludering av barn med nedsatt funksjonsevne i et profesjonsperspektiv

Prosjektets hensikt er å få fram kunnskap om grunnlag for å arbeide for inkludering av barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen i et profesjonsperspektiv. Prosjektet vil prøve å besvare den overordnete problemstillingen : Hvilke forhold skaper grunnla g for barnehagens arbeid for inkludering ...

Awarded: NOK 2.7 mill.

Project Period: 2008-2012

Location: Østfold

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Samarbeid for barnets helhetlige utbytte. Barnehagebarn med nedsatt funksjonsevne.

Den overordnede problemstillingen prosjektet søker å belyse er: Hvordan konstrueres og ivaretas samarbeidsrelasjonene i forhold til barn med nedsatt funksjonsevne mellom barnehagen og barnets hjem og mellom barnehagen og det øvrige hjelpeapparatet? For å belyse denne problemstillingen vil vi ...

Awarded: NOK 2.1 mill.

Project Period: 2008-2010

Location: Agder

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barnehagens møte med barn og familier som opplever samlivsbrudd

Et stort antall norske barn i barnehagealder opplever hvert år at deres foreldre skiller lag. Vi vet fra nasjonal og internasjonal forskning at samlivsbrudd utgjør en risiko for barnets utvikling og tilpasning. I FoU-prosjektet som foreslås her ønsker vi å rette særlig fokus på barnehagens muligh...

Awarded: NOK 3.8 mill.

Project Period: 2008-2012

Location: Rogaland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barnehagen i endring. Inkludering i praksis

Norsk senter for barneforskning. NTNU (NOSEB) har i samarbeid med Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) etablert en tverrfaglig forskergruppe som skal framskaffe og formidle forskningsbasert og praksisnær kunnskap om barnehagen som en integrerende samfunnsin stitusjon og inkludering i praksis. Med f...

Awarded: NOK 6.0 mill.

Project Period: 2008-2011

Location: Trøndelag - Trööndelage

SHP-Strategiske høgskoleprogram

Profesjonsutøvelse og barns deltakelse

Prosjektet retter fokus mot barns deltagelse i hverdagslivets aktiviteter og relasjoner, og mot deres deltakelse i profesjonell praksis knyttet til barnevern og habilitering. Gjennom siste halvdel av 1900-tallet kom barns deltakelse i sosiale samspill til å innta en dominerende posisjon i forstå...

Awarded: NOK 6.0 mill.

Project Period: 2008-2013

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Meistring av førskulelærarrolla i eit arbeidsfelt med lekmannspreg.

Full barnehagedekning er ikkje berre eit spørsmål om å tilby barnehageplass til alle som ønskjer det. Det handlar også om å sikre barnehagane tilgang på motivert og kvalifisert personell. Førskulelærarane er sentrale i denne samanhengen, men det er også a ssistentane, som er i fleirtal blant dei ...

Awarded: NOK 7.3 mill.

Project Period: 2008-2014

Location: Møre og Romsdal

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Engasjement som faglig koordinator - PraksisFoU

...

Awarded: NOK 0.89 mill.

Project Period: 2007-2011

Location: Oslo

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Refleksjonsbaserte lærarmapper som reiskap for utvikling av vurderingskompetanse

Prosjektet fokuserer på korleis og i kva grad refleksjonsbaserte digitale mapper kan styrkje lærarane og lærarstudentane sin vurderingskompetanse. Prosjektet er både knytt til allmennlærarutdanninga ved HSH og til ein skuleutviklingsprosess på to Stord-s kular der målet er å betre læringsvilkåra...

Awarded: NOK 5.1 mill.

Project Period: 2007-2010

Location: Vestland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barns medvirkning i et relasjonelt perspektiv - fokus på de yngste i barnehagen

Prosjektet er et samarbeid mellom Høgskolene i Agder, Østfold, Troms, Oslo og Universitetet i Stavanger, og et utvalg barnehager knyttet til førskolelærerutdanninger. I nært samarbeid med praksisfeltet og gjennom et eksplorerende design vil ulike dimensjo ner og situasjoner som belyser barns medv...

Awarded: NOK 6.0 mill.

Project Period: 2007-2011

Location: Oslo

ISPSAM-ISP - Samfunnsvitenskap

Learning trajectories in knowledge economies

Learning issues are brought to the forefront in a knowledge society. The emergence of new knowledge economies presents crucial challenges to individuals and communities trying to keep pace with rapidly developing fields of knowledge. At the same time, new tools and technological infrastructures ...

Awarded: NOK 3.5 mill.

Project Period: 2007-2011

Location: Oslo

ISPSAM-ISP - Samfunnsvitenskap

Undervisning og klasseromspraksis på barnetrinnet

I NFR-prosjektet "Undervisning og klasseromspraksis på barnetrinnet" har Ingvill Krogstad Svanes' doktorgradsavhandling om læreres tilbakemeldinger til elever vært tyngdepunktet. Svanes' arbeid er basert på litteraturstudier og datamateriale (videoopptak) fra norske klasserom. I et postdoktorstip...

Awarded: NOK 4.0 mill.

Project Period: 2007-2016

Location: Oslo

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

SKRIVING SOM GRUNNLEGGENDE FERDIGHET OG UTFORDRING. Barns og unges vei til ulike fag gjennom skolens skrivekulturer

I den nye læreplanen for det 13-årige skoleløpet, Kunnskapsløftet, legges det vekt på utvikling av skriving som en grunnleggende ferdighet i alle fag. Det betyr at alle lærere trenger mer kunnskap om skriving for ulike formål og i ulike fag, ikke bare nor skfaget. I dette prosjektet ønsker vi å s...

Awarded: NOK 6.0 mill.

Project Period: 2007-2010

Location: Ukjent Fylke

ISPSAM-ISP - Samfunnsvitenskap

Barnehagen som arena for pedagogisk forskning

Vi søker med dette om forskningsmidler som vil gjøre det mulig for oss å videreutvikle igangværende forskning ved HiO og dermed bidra til å styrke og komplettere eksisterende kunnskap om små barns omsorgssituasjon. HiO er utdanningsinstitusjon for pedagog isk personalet i barnehagesektoren på all...

Awarded: NOK 5.8 mill.

Project Period: 2007-2012

Location: Oslo

EVA-NAV-Evaluering av NAV-reformen

Evaluering av NAV-reformen

Se eget vedlegg

Awarded: NOK 45.4 mill.

Project Period: 2007-2015

Location: Vestland

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Med mappe som møteplass - Samarbeid for elevens læring i overgangen mellom ungdomtrinn og videregående skole

Prosjektet har elevens opplevelser av overgangen mellom grunnskole og videregående skole som hovedfokus. Det rettes søkelys mot elevenes forventninger til egen læring i videregående skole, hvordan de opplever overgangen den første tida og muligheter for v idere utvikling i videregående skole. Vi ...

Awarded: NOK 2.5 mill.

Project Period: 2007-2009

Location: Vestland

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Snakk med oss - Barnevern og barns deltakelse

Målet med prosjektet er å skaffe kunnskap om utvikling av profesjonell handlingskompetanse som bidrar til barns deltakelse i barnevernet. Det legges spesiell vekt på utforskende samtaler med barn. Sentrale problemstillinger er å utforske muligheter og å k artlegge hindringer for mer inkluderende ...

Awarded: NOK 1.5 mill.

Project Period: 2007-2010

Location: Oslo

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Norwegian Child Protection in a Comparative Perspective

Forskningsrådsprosjekt: Barnevernet i et komparativt perspektiv Korttittel: CHILDPRO Dette forskningsprosjektet skal utforske og gi innsikt i relasjonen mellom politiske strategier/føringer og praksis innen barnevernsfeltet. Det vil først og fremst adress ere de to første punktene slik de fremkom...

Awarded: NOK 4.0 mill.

Project Period: 2007-2010

Location: Vestland

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Et kritisk blikk på norsk velferdsforskning

Slik vi oppfatter programstyret, ønsker det å få økt innsikt i to hovedspørsmål. Det første er hva karakteriserer den velferdsforskningen som programmet finansierer? Det andre spørsmålet er i hvilken grad kunnskapsproduksjonen oppfattes som relevant og ny ttig av de departementer som finansierer ...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2007-2009

Location: Oslo

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Engasjement som faglig koordinator - Praksisrettet FoU i grunnopplæring og lærerutdanning

...

Awarded: NOK 0.55 mill.

Project Period: 2007-2009

Location: Oslo

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Nyutdannede læreres mestring av yrket: om kvalifisering i høgskole og grunnskole

I dette prosjektet skal vi studere nyutdannede læreres mestring av yrket. Spørsmålet gjelder ikke bare funksjonen til høgskole og grunnskole som læringsarena, men også hva som læres, og hva som læres best, på hvilken arena. Bedre kunnskap om disse forhold ene er av sentral betydning fordi læreren...

Awarded: NOK 7.1 mill.

Project Period: 2006-2011

Location: Oslo

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Teaching about religious diversity in schools. Applying and developing an interpretive cultural approach to religious education.

Norwegian religious education has since 1997 focused on three aims; learning about religions and world-views, learning from religions and world-views, and learning to live together. Religion and world-views is one of the most important arenas in the schoo l community where cultural diversity (eth...

Awarded: NOK 3.8 mill.

Project Period: 2006-2011

Location: Rogaland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Praksisrettet Veiledning i Grunnopplæringen (PVG)

Prosjektet fremmes på vegne av et team satt sammen av deltakere fra Høgskolen i Bodø med partnere ved Høgskolen i Nesna, Universitetet i Tromsø, Universitetet i Oslo, Statped Nord, Bodø, Tromsø, Rana og Alstahaug kommuner representert ved skoler og PP-tje nesten i kommunene. Prosjektet handler ...

Awarded: NOK 4.9 mill.

Project Period: 2006-2011

Location: Nordland - Nordlánnda

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Å lære og lede i praksisfellesskaper- et aksjonsrettet læringsprogram for skoleledelse og skoleeier i Tromsø, Balsfjord, Karlsøy og Svalbard

Forskningsprosjektet Å lære og lede i praksisfellesskaper er et samarbeidsprosjekt mellom lærerutdanningene ved Universitetet i Tromsø, Høgskolen i Tromsø og de tre kommunene Balsfjord, Karlsøy, og Tromsø. I tillegg er skoleledere fra Svalbard med. Forsk ningsarbeidet utføres i nært samarbeid me...

Awarded: NOK 2.4 mill.

Project Period: 2006-2009

Location: Ukjent Fylke

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Tid for omsorg

Pleie- og omsorgstjenestene står overfor store utfordringer. Kommunene søker å møte disse ved dels å sette inn mer ressurser og dels ved å organisere seg slik at de får mer ut av ressursene. Omstillingstakten er stor, men mange kommuner ser ut til å innfø re nye forvaltningsformer uten forsknings...

Awarded: NOK 4.2 mill.

Project Period: 2006-2011

Location: Oslo

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Digitale utfordringer: deltakelse og funksjonshemming i informasjonssamfunnet

Det overordnede målet for prosjektet er å belyse samspillet mellom de sosiale, kulturelle og teknologiske mønstrene, slik de gjør seg gjeldende for personer med funksjonsnedsettelser. Prosjektet søker å belyse under hvilke betingelser IKT kan bidra til øk t sosial inkludering for personer med fun...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2006-2009

Location: Trøndelag - Trööndelage

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

IKT, funksjonshemming og arbeidsliv (ref. 81145)

Prosjektet vil belyse følgende hovedproblemstillinger: 1) Hvilke offentlige virkemidler er utformet for å nyttiggjøre seg IKT-baserte hjelpemidler som kan fremme sysselsetting av funksjonshemmede i Norge, Storbritannia, Nederland og Danmark? 2) H vordan er diffusjonssystemet organisert i...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2006-2010

Location: Oslo