0 projects

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Behavioral change and learning powered by virtual gaming technology and artificial intelligence.

Prosjektet skal undersøke om man får forbedret kvalitet og effektivitet i læringen og bedre resultater og adferdsendring ved bruk av virtuell virkelighet (VR), spillteknologi og kunstig intelligens. Fokuset er hovedsakelig utvikling av ledere med et særskilt fokus på salgledelse. Prosjektet vil h...

Awarded: NOK 5.2 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Akershus

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Early educational experiences as a foundation for academic success (MoBaEarlyEd)

Betydning av tidlige erfaringer i barnehage og skole for senere utvikling og utdanning Lav utdanning er assosiert med høy dødelighet og dårligere helse. Kunnskap om hvordan vi best kan støtte barns utdanningsløp fra tidlig alder kan derfor ha store folkehelsefordeler. I Norge går 97% av alle barn...

Awarded: NOK 11.8 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

FORNY20-FORNY2020

STUD: Dreamknit - A revolutionary way of designing knitting patterns

Dagens tilbud av strikkeoppskrifter begrenser ofte kunden til et spesifikt design og garn. Vi ønsker å legge til rette for økt kreativt og gi kunder muligheten å ta mer miljøvennlige materialvalg. Dermed har vi utviklet Dreamknit, en innovativ webapplikasjon der strikkere kan kjøpe strikkeoppskri...

Awarded: NOK 1.00 mill.

Project Period: 2021-2022

Location: Trøndelag - Trööndelage

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Lærernes profesjonelle undervisningspraksiser og elevenes læringserfaringer i heldagsskolen.

Doktorgradsprosjektet har som mål å utforske lærernes profesjonelle undervisningspraksis, og elevenes læringserfaringer med heldagsskolen som pedagogisk og organisatorisk kontekst, og med det nye læreverket, fagfornyinga, som pedagogisk rammeverk. Målet er å identifisere og utforske ulike aspekte...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Critical Examination of Race and Racism in Teacher Education (CERiTE)

Rasisme er et vedvarende samfunnsproblem som også kommer til uttrykk i barnehager og skoler. Forskning peker på hvordan det å snakke om rase i Norge er tabubelagt, og at lærere, lærerstudenter og lærerutdannere unngår å snakke om temaer knyttet til rase og rasisme fordi det skaper ubehag. Samtidi...

Awarded: NOK 12.1 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Innlandet

FORNY20-FORNY2020

STUD: EdYou - Scaling Individualized Learning

EdYou er et læringsteknologiselskap som utvikler en digital plattform for individuelt tilpasset læring i storskala. Hensikten med løsningen vår er å samle strukturert data fra sentrale aktiviteter i undervisningen, analysere og bearbeide informasjonen, for deretter å kunne presentere verdifull in...

Awarded: NOK 1.00 mill.

Project Period: 2021-2022

Location: Trøndelag - Trööndelage

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Hvordan kommuner kan utvikle lokale modeller for arbeidslivsfaget for å styrke elevers motivasjon og mestringstro for å forhindre frafall

Forskningen søker å finne svar på hvordan en lokal modell for arbeidslivsfaget kan utvikles på en slik måte at det fører til økt motivasjon og mestringstro for elever som risikerer frafall. De aller fleste barn og unge klarer seg bra i skolen og i livet, men det er likevel en stadig større gruppe...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Agder

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

STAGE. STarting AGe and Extramural English: Learning English in and outside of school in Norway and Flanders

I Norge møter barn engelsk hver dag gjennom blant annet å lytte til musikk, å strømme medieinnhold og spille online-spill. For å beskrive slike aktiviteter som barn deltar i bare fordi de ønsker det, bruker vi termen ekstramural engelsk (EE, "engelsk utenfor murene" av klasserommet). Barn kan lær...

Awarded: NOK 11.9 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Coming back to our senses to transform children’s digital reading

Duft gir unik informasjon om miljøet, skaper nysgjerrighet, engasjement og aktiverer minner. På tross av duftens rolle i kognisjonen, baserer utdanningssystemet seg på audiovisuelt innhold. Duftens betydning i barns læring forsømmes. I dag øker bruken av antiseptiske midler og sanitærprodukter....

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Effects of the interdisciplinary subject “Health and life skills”, a naturalistic experiment using registry data

Som del av en ny norsk skolereform blir det tverrfaglige temaet «Folkehelse og livsmestring» gradvis innført i læreplanene for grunn- og videregående skoler fra høsten 2020. Målsetningen med temaet er å gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse gjennom livsløpet og gir mulighe...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2027

Location: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

IMPECT - Linguistic Integration of Adult Migrants with Poor Education and the Consequences of Migration Tests

De siste tiåra har ei rekke europeiske land innført krav om at innvandrere må bestå språkprøver og samfunnskunnkapsprøver for å få statsborgerskap. I 2017 innførte også Norge et krav om at innvandrere som vil bli norske statsborgere, må bestå ei samfunnskunnskapsprøve og ei prøve i norsk muntlig....

Awarded: NOK 8.1 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Virtual Risk Management - exploring effects of childhood risk experiences through innovative methods (ViRMa)

Målet med ViRMa er å undersøke hvordan barn utvikler kompetanse i risikovurdering og risikohåndtering gjennom risikofylt lek og andre barndomserfaringer. I ViRMa skal dette skal undersøkes på en trygg og etisk forsvarlig måte ved bruk av virtuell virkelighet (VR), eye tracking og bevegelsessenso...

Awarded: NOK 12.1 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Signed Language Depiction as an Engine for Promoting Inclusion, Communication, and Translation

Tegnede språk er fullverdige og selvstendige språk. Gjennom tegnspråk kan en uttrykke alle typer fakta, meninger, og følelser, akkurat som en kan via et talt språk. Norsk tegnspråk (NTS) er forskjellig fra andre lands tegnspråk. For eksempel så kan ikke NTS automatisk bli forstått av personer som...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

ImagiNation. Mapping the Imagined Geographies of Norwegian Literature from 1814 to 1905

Se for deg et digitalt verdenskart som visualiserer hvilke steder, land og regioner som har blitt nevnt fra år til år i norsk litteratur mellom 1814 og 1905. Hvilke bilder av Norge og verden vil avtegne seg? Og hvordan kan en slik digital litteraturgeografi brukes til å fornye norsk litteraturhis...

Awarded: NOK 11.9 mill.

Project Period: 2021-2027

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

LANGUAGES: Comparing language use and instruction across contexts

I LANGUAGES søker vi å identifisere likheter og forskjeller i hvordan to av verdens mest talte og underviste språk – engelsk og fransk – undervises i europeiske klasserom. Ved å sammenligne ulike kontekster, gir LANGUAGES et innovativt blikk på språkundervisning. Prosjektet studerer språkundervis...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Speaking up for the quiet ones: Voicing the perspectives of shy students in middle schools

Formålet med dette forskningsprosjektet er å belyse hvordan elever som strever med stille og innadvendt atferd opplever ungdomsskolen. Det kan være ulike årsaker til at barn og unge er stille og innadvendt. I dette prosjektet handler det om ungdommer som er engstelige, tilbaketrukket og selvbev...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2027

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Better attention, better communication? How ADHD and multilingualism influence children’s pragmatic development

Forestill deg at vennen din under en kjedelig forelesning lener seg mot deg og hvisker «Jøss, for en smart uttalelse!» mens hun himler med øynene. For å forstå hva hun mener er det ikke tilstrekkelig å kjenne ordenes betydning og setningens grammatikk. Såkalt pragmatisk kompetanse er vel så vikti...

Awarded: NOK 8.8 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Multilingual Minds: grammar interaction in multilingual acquisition

Over halvparten av verdens befolkning er flerspråklige, og så mye som to tredjedeler av alle barn vokser opp med mer enn ett språk. I Europa er andelen flerspråklige barn for tiden rundt 20-25 %, og den øker stadig. De siste tiårene har vi vært vitne til en betydelig økning i innsats og interesse...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Troms - Romsa - Tromssa

FORNY20-FORNY2020

STUD: Cocreate Careers- Building a digital platform to strengthen students level of experience by connecting them with businesses & inst.

Cocreate Careers ønsker å koble næringslivet, akademia og studenter bedre sammen, for at de kan samskape den erfaringen næringslivet etterspør hos sine kandidater. Cocreate Careers fungerer som en markedsplass for produksjon og arbeid med småskalerte prosjekter med dette formålet. Rekrutterin...

Awarded: NOK 1.00 mill.

Project Period: 2021-2022

Location: Vestland

FORNY20-FORNY2020

STUD: APIIR - Professional motion analyses in a condensed and scalable mobile platform.

Muskel- og skjelettlidelser er en samlebetegnelse for skader knyttet til menneskets muskel- og skjelettapparat. Det er lidelsen som plager flest, koster mest, og er stadig økende. Kun i Norge koster lidelsen mer enn 250mrd. NOK årlig. Tidlig oppdagelse av uheldig bevegelsesmønster og gjennomførin...

Awarded: NOK 1.00 mill.

Project Period: 2021-2022

Location: Trøndelag - Trööndelage

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

BeYourBest Advanced Cognitive Training

I den moderne fotballen er det stort fokus på de fysiske kvalitetene til spillerne, og trenere sitter på stor kunnskap rundt trening og testing av fysisk prestasjon. Fokuset rundt spillernes kognitive egenskaper er derimot mindre og det er vanskelig for treneren å teste disse ferdighetene. Prosj...

Awarded: NOK 13.2 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

INTERACT: Enhancing upper secondary students’ engagement and learning through video-based professional development on teaching interactions

INTERACT handlar om samhandlinga mellom lærarar og elevar i vidaregåande opplæring (vgo). Målet er å utvikle og evaluere eit nettbasert kompetanseutviklingstiltak for lærarar som kan bidra til å styrke lærar-elevinteraksjonar. Ved å styrke lærar-elevinteraksjonar kan engasjementet og læringa til...

Awarded: NOK 20.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Shared Reading Practices in Early Childhood Education and families for Language Learning and Literature experiences

SPrELL skal støtte flerspråklige barns litterasitets- og andrespråksutvikling, motivere omsorgspersoner og barnehagelærere til å lese sammen med barn - i digitale bøker på flere språk - og bidra til økt samarbeid mellom barnehager og flerspråklige familier. Overordnet mål i SPrELL er å øke kvalit...

Awarded: NOK 15.1 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Social and Emotional Learning and Life Mastery in Early Childhood Education and Care

Forskningsprosjektet SELMA har som mål å utvikle og prøve ut et opplegg for å støtte opp om barns sosiale og emosjonelle læring og utvikling i barnehagen. Det finnes få kartleggingsverktøy for forskning innen sosiale og emosjonell utvikling blant barn, og dette vil utvikles og piloteres i første ...

Awarded: NOK 20.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Outcomes of Instrumental Tuition and Playing in an Ensemble - Teaching Music in Cooperation Between Primary and Music Schools (OutMus)

I OutMus forsøker vi å forstå bedre hvordan forskjellige former for musikkundervisning påvirker eleven. I grunnskolens rammeplan er noen av målene for musikkundervisningen at eleven skal både oppleve, reflektere, forstå og deltar i musikalske aktiviteter. For å nå disse målene er læringsutbytte i...

Awarded: NOK 11.9 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Nordland - Nordlánnda

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Rehearsing Teaching Professionally (ReTPro) – Building Purposeful Teaching Repertoires to Bridge Theory and Practice in Teacher Education

ReTPro (Rehearsing Teaching Professionally) har som overordna mål å bidra til å etablera ei grunnskulelærarutdanning der lærarstudentane får høve til å øva på å vera den fagleg utøvande læraren, også når dei er på campus. Lærarstudentane vekslar mellom å øva på, utøva, undersøkja og reflektera ov...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Adult Acquisition of Norwegian as a second language

Målet med ALAN-prosjektet er å bidra til å utvikle kunnskap om korleis immigrantar med låg utdanning frå heimlandet utviklar kommunikative ferdigheiter på andrespråket norsk. I Noreg utgjer innvandrarar utan høgare utdanning frå heimlandet den største gruppa av deltakarar i det offisielle statleg...

Awarded: NOK 12.4 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Mathematics, Science and Computational Thinking (MASCOT)

Algoritmisk tenkning (AT) regnes som en viktig kompetanse for det 21. århundre. Å arbeide med AT er å utvikle analytisk og kritisk tenkning, kreativitet, problemløsingsevner samt innsikt i vitenskapelige praksiser. Disse ferdighetene er avgjørende for læring og demokratisk deltakelse i samfunne...

Awarded: NOK 12.3 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

OEES: The Oslo Early Education Study. A Collaborative and Knowledge-building Project

Hvordan kan barnehager i flerspråklige områder bli enda bedre til å støtte barns språkutvikling? Det skal vi forsøke å finne ut av i kompetanse- og samarbeidsprosjektet The Oslo Early Education Study (OEES), eller Språksterk 1-6 som vi kaller prosjektet på norsk. Prosjektet er et samarbeid mello...

Awarded: NOK 20.2 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Oslo

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

RObot Supported Education for children with ASD

Barn med autismespekterforstyrrelse (ASF) kan ofte ha utfordringer med å utvikle god kommunikasjons- og sosiale ferdigheter. I ROSA-prosjektet skal sosiale roboter brukes som et hjelpemiddel for å lære disse elevene språk- og kommunikasjonsferdigheter kombinert med sosiale ferdigheter. Sosiale ro...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo