0 projects

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Norwegian Research School of Social Work and Child Welfare

NORWEL er den første forskerskolen i sitt slag til å tilby en fordypning innen sosialt arbeid og barnevern. Skolen har som mål å bli en betydelig kraft i arbeidet med å styrke forskningskapasiteten innen disse områdene. Skolen er basert på prinsipper om arbeidslivsrelevans, forskningsintegritet,...

Awarded: NOK 15.9 mill.

Project Period: 2022-2030

Location: Troms - Romsa - Tromssa

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

PROFRES 2.0: The Interdisciplinary, Interprofessional and Practice-Near Research School - Shaping Future Welfare

PROFRES 2.0 er en nasjonal forskerskole for praksisnær forskning innenfor tre sentrale felt i velferdsstaten: helse, velferd og utdanning. Vi rekrutterer inntil 60 ph.d.-kandidater fra et nettverk bestående av åtte høyere utdannings-institusjoner i Norge. Forskerskolen tilbyr kandidatene en sosia...

Awarded: NOK 16.0 mill.

Project Period: 2022-2030

Location: Rogaland

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

Norwegian Graduate School in Mathematics and Science Education

Norsk forskerskole i matematikk- og naturfagdidaktikk (Forskerskolen) vil fokusere på forskning knyttet til lærerutdanning i matematikk og naturfag. I Forskerskolen vil vi samle eksisterende ekspertise i matematikk- og naturfagdidaktikk i Norge i et felles miljø, til beste for både PhD-studenter ...

Awarded: NOK 16.0 mill.

Project Period: 2022-2030

Location: Agder

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

Research School for Training the Next Generation of Micro- and Nanotechnology Researchers in Norway (TNNN)

Forskerskole for utdanning av den neste generasjonen av mikro- og nanoteknologiforskere i Norge (TNNN) vil adressere nåværende mangeler i mikro- og nanovitenskap og teknologi (MNST)-utdanning på PhD-nivå i Norge. TNNN skal bidra både til å heve kvaliteten på norsk mikro- og nanoforskning, og til ...

Awarded: NOK 16.0 mill.

Project Period: 2022-2030

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Skriv som du vil

Norskfaget i skolen er ifølge læreplanen også et kunstfag. Norskfaget skal gi elevene litterære opplevelser, og mulighet til å uttrykke seg kreativt og skapende. I tillegg slår vurderingsforskriften fast at vurderingen i fag også skal fremme lærelyst. Disse signalene fra læreplanen og vurderings...

Awarded: NOK 6.4 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Agder

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

MEMOROBIA: Memorialisation of Romani enslavement in territories of contemporary Romania

De færreste av oss kjenner til at i over 500 år – fra 1300-tallet til 1850-tallet - ble romer holdt som slaver i områder som i dag er en del av Romania. På Rumensk kalles slaveri Robia: romer ble behandlet som en vare som kunne kjøpes og selges, og slaveeierne sto fritt til å straffe menneskene d...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Teamwork analytics for training collaborative problem solving in professional higher education

Problemløsning i samarbeid med andre og effektivt teamarbeid er viktige kompetanser i et utdannings-og arbeidsliv i stadig endring. Et sentralt spørsmål er hvordan utdanning og etterutdanning kan bidra til å forberede og videreutvikle lærende til slike arbeidsformer. I TeamLearn prosjektet vil v...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Better equipped for school: Identifying children who needs extra language support in preschool

Forskningsprosjektet “Bedre rustet” har som mål å hjelpe barnehagelærere med å identifisere barn som kan ha utbytte av ekstra støtte til språkutviklingen. Noen barn strever med språkforståelse allerede i barnehagealder og dette kan få negative konsekvenser for videre utvikling dersom det ikke opp...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Maker-Centered Learning: cultivating creativity in tomorrow’s schools

Barna våre lever i en stadig mer kompleks verden og står overfor enorme kulturelle, samfunnsmessige og miljømessige utfordringer. For å hjelpe dem trenger skolene en utdanningspraksis som støtter det 21. århundrets kompetansekrav, som kreativ problemløsning, samarbeidsevner, teknologi- og program...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Buskerud

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

School absence in Norwegian primary schools – institutional understandings and responses (SCANSchoolAbsence)

Alle barn har rett til tilpasset opplæring i et inkluderende miljø. Imidlertid representerer det økende problemet med skolefravær i grunnskolen en stor trussel mot å nå målet om inkluderende utdanning. Selv om skolefravær og frafall fra videregående opplæring har fått mye oppmerksomhet de siste 1...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Nordland - Nordlánnda

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

MULTIWRITE - Interactions Between First, Second and Third Languages

Elever i norsk skole skriver mange tekster i språkfagene i løpet av et skoleår. Hvordan påvirkes skrivingen av at elevene har inntil tre språkfag samtidig? Hvordan utvikles elevenes språkferdigheter i språkfagene over tid, og i hvilken grad gir lærere tilbakemeldinger som fremmer læring i og på t...

Awarded: NOK 12.8 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

READ TO ME – enhancing teachers engaging progress monitoring of struggling readers

Vil styrke leseferdighet og motivasjon for lesing i første klasse Read to me –handlar om å vurdere barns lesing mens de leser engasjerande tekster høyt. Leseferdigheter og motivasjon henger tett sammen. Elever som strever med lesing, kan oppleve nederlagsfølelser og utvikle lav mestringstro. Å ...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

DiCoTe: Increasing professional Digital Competence in ECTE with focus on enriching and supporting children’s play with coding toys

Prosjektet har som hovedmål å øke norske barnehagelærerstudenter og barnehagelærerutdanneres profesjonelle digitale kompetanse ved å utvikle ressurser til barnehagelærerutdanningene og implementere disse ressursene i alle institusjoner som tilbyr slik utdanning i Norge. Disse ressursene skal utvi...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Sustainable design in kindergarten sector through ‘Exploration and Pedagogical Innovation Laboratory’ [EX-PED-LAB]

EX-PED-LAB skal vise hvordan bruk av verkstedsmetoden kan skape innovasjon i pedagogisk praksis i barnehage og barnehagelærerutdanning. I våre verksteder bringer vi sammen lærere, ledere og forskere - noen ganger sammen med kunstnere, designere, studenter, barn og familier - for felles utforsking...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Quality Development through Participation in ECEC Institutions in Norway

Prosjektet 'Kvalitetsutvikling gjennom medvirkning i barnehagen' (KUMBA) ledes av Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) og gjennomføres i samarbeid med barnehagekjeden Espira, Levanger kommune, Nord universitet, Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager samt to internasj...

Awarded: NOK 11.9 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Artificial Intelligence (AI) for Assessment for Learning (AfL) to Improve Learning and Teaching in 21st Century (AI4AfL)

Målet med prosjektet Kunstig intelligens (KI) for vurdering for læring (VfL) for å styrke læring og undervisning i det 21. århundre (KI4VfL) er å utvikle kunstig intelligens-teknologi som kan analysere elevers tekster og gi semantiske, syntaktiske og sentimentale tilbakemeldinger tilpasset hver e...

Awarded: NOK 11.2 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Østfold

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Special Needs Education and Inclusion for the 21st Century— Achieving an Inclusive Multi-tiered System of Support

Målet med prosjektet er å etablere et forskningssenter om spesialundervisning og inkluderende praksis for å styrke forskningen innen spesialundervisning og inkludering i Norge. Fem forskningsmiljøer for spesialundervisning i Norge, med Institutt for spesialundervisning ved Universitetet i Oslo so...

Awarded: NOK 32.5 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Student athlete learning, psychosocial development, mental and physical health and well-being in secondary school sport classes

Å gi muligheter for talentutvikling i skolen har blitt en populær tilnærming i utdanningssektoren. I Norge er det vanligste eksemplet å tilby talentutvikling i idrett. En ny, spesialisert sektor av norske ungdomsskoler tilbyr nå idrettsklasser til unge idrettsutøvere. Utdanningsdirektoratet har g...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Critical Examination of Race and Racism in Teacher Education (CERiTE)

Rasisme er et vedvarende samfunnsproblem som også kommer til uttrykk i barnehager og skoler. Forskning peker på hvordan det å snakke om rase i Norge er tabubelagt, og at lærere, lærerstudenter og lærerutdannere unngår å snakke om temaer knyttet til rase og rasisme fordi det skaper ubehag. Samtidi...

Awarded: NOK 12.1 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Innlandet

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Better attention, better communication? How ADHD and multilingualism influence children’s pragmatic development

Forestill deg at vennen din under en kjedelig forelesning lener seg mot deg og hvisker «Jøss, for en smart uttalelse!» mens hun himler med øynene. For å forstå hva hun mener er det ikke tilstrekkelig å kjenne ordenes betydning og setningens grammatikk. Såkalt pragmatisk kompetanse er vel så vikti...

Awarded: NOK 8.8 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

LANGUAGES: Comparing language use and instruction across contexts

I LANGUAGES søker vi å identifisere likheter og forskjeller i hvordan to av verdens mest talte og underviste språk – engelsk og fransk – undervises i europeiske klasserom. Ved å sammenligne ulike kontekster, gir LANGUAGES et innovativt blikk på språkundervisning. Prosjektet studerer språkundervis...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Coming back to our senses to transform children’s digital reading

Duft gir unik informasjon om miljøet, skaper nysgjerrighet, engasjement og aktiverer minner. På tross av duftens rolle i kognisjonen, baserer utdanningssystemet seg på audiovisuelt innhold. Duftens betydning i barns læring forsømmes. I dag øker bruken av antiseptiske midler og sanitærprodukter....

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Speaking up for the quiet ones: Voicing the perspectives of shy students in middle schools

Formålet med dette forskningsprosjektet er å belyse hvordan elever som strever med stille og innadvendt atferd opplever ungdomsskolen. Det kan være ulike årsaker til at barn og unge er stille og innadvendt. I dette prosjektet handler det om ungdommer som er engstelige, tilbaketrukket og selvbev...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2027

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Virtual Risk Management - exploring effects of childhood risk experiences through innovative methods (ViRMa)

Målet med ViRMa er å undersøke hvordan barn utvikler kompetanse i risikovurdering og risikohåndtering gjennom risikofylt lek og andre barndomserfaringer. I ViRMa skal dette skal undersøkes på en trygg og etisk forsvarlig måte ved bruk av virtuell virkelighet (VR), eye tracking og bevegelsessenso...

Awarded: NOK 12.1 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Comparing training effects different jumping exercises have on jump and sprint performance in sports students and sprinters

I mange idretter er det å kunne bevege seg med stor hastighet viktig for å nå et høyt idrettslig nivå. I de fleste ballidretter og mange individuelle idretter med kort varighet vil forbedring av disse ferdighetene kunne øke prestasjonene i større eller mindre grad. Ulike typer hopp som flerstegho...

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

INTERACT: Enhancing upper secondary students’ engagement and learning through video-based professional development on teaching interactions

INTERACT handlar om samhandlinga mellom lærarar og elevar i vidaregåande opplæring (vgo). Målet er å utvikle og evaluere eit nettbasert kompetanseutviklingstiltak for lærarar som kan bidra til å styrke lærar-elevinteraksjonar. Ved å styrke lærar-elevinteraksjonar kan engasjementet og læringa til...

Awarded: NOK 20.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Outcomes of Instrumental Tuition and Playing in an Ensemble - Teaching Music in Cooperation Between Primary and Music Schools (OutMus)

I OutMus forsøker vi å forstå bedre hvordan forskjellige former for musikkundervisning påvirker eleven. I grunnskolens rammeplan er noen av målene for musikkundervisningen at eleven skal både oppleve, reflektere, forstå og deltar i musikalske aktiviteter. For å nå disse målene er læringsutbytte i...

Awarded: NOK 11.9 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Nordland - Nordlánnda

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Rehearsing Teaching Professionally (ReTPro) – Building Purposeful Teaching Repertoires to Bridge Theory and Practice in Teacher Education

ReTPro (Rehearsing Teaching Professionally) har som overordna mål å bidra til å etablera ei grunnskulelærarutdanning der lærarstudentane får høve til å øva på å vera den fagleg utøvande læraren, også når dei er på campus. Lærarstudentane vekslar mellom å øva på, utøva, undersøkja og reflektera ov...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Shared Reading Practices in Early Childhood Education and families for Language Learning and Literature experiences

SPrELL skal støtte flerspråklige barns litterasitets- og andrespråksutvikling, motivere omsorgspersoner og barnehagelærere til å lese sammen med barn - i digitale bøker på flere språk - og bidra til økt samarbeid mellom barnehager og flerspråklige familier. Overordnet mål i SPrELL er å øke kvalit...

Awarded: NOK 15.1 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Social and Emotional Learning and Life Mastery in Early Childhood Education and Care

Forskningsprosjektet SELMA har som mål å utvikle og prøve ut et opplegg for å støtte opp om barns sosiale og emosjonelle læring og utvikling i barnehagen. Det finnes få kartleggingsverktøy for forskning innen sosiale og emosjonell utvikling blant barn, og dette vil utvikles og piloteres i første ...

Awarded: NOK 20.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Rogaland