0 projects

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Developing national standards for the assessment of writing. A tool for teaching and learning

Developing national standards for the assessment of writing. A tool for teaching and learning («Normprosjektet») samlar skriveforskarar frå fire norske universitet/høgskular. I tillegg samarbeider vi med skrive- og vurderingsforskarar frå New Zealand, USA, Sverige og Storbritannia. Målet med pr...

Awarded: NOK 11.2 mill.

Project Period: 2012-2016

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The influence of child care and home environment on learning and social functioning in transition to school and early school age

Prosjektet «Betydningen av barnehage og hjemmemiljø for læring og sosial fungering ved overgang til skole og i tidlig skolealder» har blitt gjennomført ved Atferdssenteret, Unirand, Universitetet i Oslo, i samarbeid med Høyskolen i Vestfold (HiVe). Prosjektet har vært en del av den pågående longi...

Awarded: NOK 6.4 mill.

Project Period: 2012-2016

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Teachers' professional qualification; different forms of preservice programs and different knowledges

Teachers' professional qualifications (TPQ) prosjektet har fokusert på hvordan grunnskole- og barnehagelæreres profesjonelle kvalifikasjoner kan utvikles i spenningsfeltet mellom forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap på høgskole og arbeidsplass, som campus-basert eller arbeidsplass-basert ...

Awarded: NOK 10.2 mill.

Project Period: 2012-2017

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Legal Standards and Professional Judgment in School Leadership

Prosjektet har undersøkt hvordan ledere på ulike nivåer i skolen fortolker og håndhever lovverket i arbeidet med tilpasset opplæring, elevenes psykososiale miljø og spesialundervisning. Problemstillingen angår forholdet mellom utforming og bruk av rettsregler og rettslig skjønn og de profesjonell...

Awarded: NOK 6.5 mill.

Project Period: 2011-2017

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Preparing for school in Norwegian daycare centers

Funn fra SKOLEKLAR (prosjekt nr. 203326 ) Til sammen har en rekke artikler, kapitler og masteroppgaver i forskningsprosjektet Skoleklar belyst barns utvikling i overgangen mellom barnehage og skole. Foreldrebakgrunn ser ut til å være knyttet både til barns ordforråd og matematikk ferdigheter i...

Awarded: NOK 6.0 mill.

Project Period: 2011-2015

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Preventing Later Literacy Failure in Kindergarten: A longitudinal randomized-trials study of oral language development and intervention

En ny randomisert kontrollert studie er gjennomført blant barnehager i Asker og Bærum. Totalt har ca. 300 enspråklige barn, som skåret relativt svakt (<30. prosentil) på språktester, fordelt over ca. 150 barnehageavdelinger deltatt. Avdelingene ble tilfeldig fordelt i enten en intervensjonsgruppe...

Awarded: NOK 6.0 mill.

Project Period: 2011-2016

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Day-care effects on children's competence and adjustment: A longitudinal, multilevel and multi-informant community study

Opprinnelig ble 995 barn undersøkt når de gikk i barnehagen (4 år). Datainnsamling av tredje undersøkelsesrunde (5. klasse) var ferdig til sommeren 2015 og 95% av de som deltok i 3. klasse deltok. I 5. klasse deltok 702 familier, dvs. 70,6% av de opprinnelige deltagerne. Informasjonsinnhenting (s...

Awarded: NOK 6.0 mill.

Project Period: 2010-2016

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Qualifying for professional careers

Våre undersøkelser viser at begrepet forskningsbasert utdanning er uklart og at det brukes på ulike måte. Bare et mindretall av studentene innfor de fire profesjonsutdanningene involveres i lærernes FoU-prosjekter og det varier i hvilken grad studentene har kjennskap til lærernes forskning. Evnen...

Awarded: NOK 12.9 mill.

Project Period: 2010-2014

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Nasjonal forskerskole for lærerutdanningene (NAFOL)

Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL) sitt hovedmål har vært å styrke kvaliteten i alle typer lærerutdanning. NAFOL ønsket å gjøre dette gjennom en målrettet, sterk og langsiktig satsing på organisert forskerutdanning og har samarbeidet med et nasjonalt nettverk av lærerutdanningsinsti...

Awarded: NOK 87.9 mill.

Project Period: 2010-2022

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

GOVERNANCE, MANAGEMENT AND PERFORMANCE IN THE NORWEGIAN EDUCATIONAL SYSTEM

English The three PhD students financed by the project have all finished studies at the Department of Economics, Norwegian University of Science and Technology, during 2013. These are: Jon Marius Vaag Iversen, Educational governance: Interactions between institutions and school resources Kaj...

Awarded: NOK 13.3 mill.

Project Period: 2010-2014

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The Didactic Challenge of New Literacies in School and Teacher Education

The project is multidisciplinary, focusing on the subjects Norwegian, Mathematics and RLE. The research has also included analysis of curricula, textbooks and official documents in school and teacher education. Literacy has been a key concept. What is learned has to be mediated by cultural and ...

Awarded: NOK 6.1 mill.

Project Period: 2009-2014

Location: Oslo