0 projects

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Arctic Data Symposium

With fast changes in climatic, environmental and economic conditions of the Arctic, global attention and effort is focused towards the region. A broad variety of stakeholders from the public, economical and scientific sectors are seeking for comprehensive, exploitable and reliable information. Th...

Awarded: NOK 49,999

Project Period: 2016-2016

Location: Rogaland

STRATFEL-Strategiske fellesfunksj.OED

Reisestøtte for presentasjon og deltagelse på IEA EOR 2015, Sapporo Japan 7-11. september

Tina Puntervold og Skule strand fra Universitetet i Stavanger søker om Reisestøtte for vår deltagelse på IEA EOR Symposium og Workshop i IEA EOR 2015. Møtet ble avholdt 7-11. september i Sapporo, Japan. . IEA ble grunnlagt i 1974 som et samarbeid mellom OECD-landene for raskt og effektivt kunn...

Awarded: NOK 50,000

Project Period: 2015-2016

Location: Rogaland

BALANSE-Kjønnsbalanse i toppstillinger og forskningsledelse

Kvinner til topps - Universitetet i Stavanger i bevegelse og balanse

Universitetet i Stavanger hadde ved prosjektstart 45.2 prosent kvinner i førstestillingene, men bare 21.2 prosent kvinnelige professorer. Dette vil universitetet endre på nå. Gjennom «Kvinner til topps - UiS i bevegelse og balanse» startet universitetet en langsiktig satsing med fokus på bevisstg...

Awarded: NOK 3.3 mill.

Project Period: 2015-2019

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Didactical presence - presence in esthetical learning-processes with children

This is a pedagogical and philosophical project aiming to broaden and deepen our understanding of presence in esthetical and emotional learning-processes with kindergarten-children. In the project I elaborate on the meaning of presence, as it presents itself in ongoing pedagogical and philosophic...

Awarded: NOK 0.41 mill.

Project Period: 2015-2016

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Global verden og «norsk» tekst? Kulturmøter i norskfaget

Prosjektet skal gjennom konferansen «Global verden og "norsk" tekst? Kulturmøter i norskfaget» (4.-5. juni 2015) fokusere på hvordan kulturmøter og kulturforhandlinger skjer innenfor dagens norskfag. Dette gjelder skjønnlitterære tekster, læreverk/sakpros a og klasseromspraksiser. Problemstilling...

Awarded: NOK 49,999

Project Period: 2015-2015

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Skriv!Les!-konferansen 2015

Den nordiske konferansen Skriv!Les! er planlagt arrangert for tredje gang i Stavanger i mai 2015 (tidl: Stavanger 2011, Trondheim, 2013). Konferansen griper fatt i to hovedutfordringer i lese og skriveforskingen i dag: 1) Et behov for rekruttering inn til et forskingsfelt av stor betydning for ...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2015-2015

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Responsive literacy practices in digitalized classrooms

Lesesenteret starter høsten 2014 opp et prosjekt med kortnavnet ?Respons? i samarbeid med en kommune, som har vedtatt at alle ungdomsskoleelevene i kommunen skal ha hver sin bærbare digitale enhet i løpet av periode 2014-2017. Prosjektet tar utgangspunkt i at slik styrking av tilgangen på digital...

Awarded: NOK 73,999

Project Period: 2015-2015

Location: Rogaland

GAVEFORST-Gaveforsterkningsordningen

Gaveforst. til Universitetet i Stavanger (gave fra Universitetsfondet i Rogaland)

...

Awarded: NOK 1.3 mill.

Project Period: 2015-2015

Location: Rogaland

FME-Forskningssentre for miljøvenn

Centre for Smart Energy City Innovation (SECI)

The University of Stavanger will lead and coordinate the work on the FME application towards the deadline in November 2015. The major partners will be IRIS, SIMULA, Institute for Energy Technology (IFE), Zaptec and Lyse. This core group has already met in three different application workshops, an...

Awarded: NOK 0.25 mill.

Project Period: 2015-2015

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Learning to Teach Lesson Study in Initial Teacher Education

The aim of my visit to UC Berkeley is to work more extensively with analyses of already retived data, exploring how the variations in the implementation models may affect professional learning in the different cultures. Comparing the processes through which a practice is implemented in different ...

Awarded: NOK 67,999

Project Period: 2015-2015

Location: Rogaland

BIOTEK2021-Bioteknologi for verdiskaping

Arrangementsstøtte for det 30. organisk kjemiske vintermøte (OKV 2015) på Skeikampen 8-11. Januar 2015

Det 30. Organisk Kjemiske Vintermøtet på Thon Hotell Skeikampen 8.- 11. januar 2015 arrangeres i regi av Norsk Kjemisk Selskaps (NKS) faggruppe for organisk kjemi (FOK), med Universitetet i Stavanger ved Kåre B Jørgensen som arrangør. Møtet i 2015 blir også vinklet mot bioprospektering i lys av d...

Awarded: NOK 94,175

Project Period: 2015-2015

Location: Rogaland

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Norske historiedager 2015

Tittel på konferansen er Ressurser: energi, makt og mennesker. Vi vil sette fokus på endring i- og bruk av naturressurser fra middelalder til nåtid, og hvordan vi har brukt menneskelige ressurser i samfunnet til ulike tider. Det vil også handle om hvordan migrasjon har bidratt til strukturendring...

Awarded: NOK 58,596

Project Period: 2015-2015

Location: Rogaland

EUNETTVERK-EU-nettverk

Horisont Vest

Målet med Horisont Vest er å styrke deltagelsen i Horisont 2020 innenfor prioriterte næringsklynger i vestlandsfylkene Hordaland og Rogaland. Prosjektet arbeider opp mot aktører innen seks temaområder: energi, mat, maritim, velferdsteknologi, media og tunnelsikkerhet og samarbeider med klyngelede...

Awarded: NOK 2.9 mill.

Project Period: 2015-2021

Location: Rogaland

SYNKNØYT-Progr.f.synkrotron- og nøytron

Reisestøtte til synkrotron- og nøytronforskningsaktiviteter ved UiS

Røntgenstråling generert av partikkelakseleratorer, kalt synkrotroner, har en del karakteristiske egenskaper som ikke lar seg realisere ved bruk av konvensjonelt utstyr. Dette er først og fremst knyttet til intensiteten på strålingen. Denne kan bli opptil 8-12 størrelsesordener høyere fra en sy...

Awarded: NOK 49,555

Project Period: 2015-2018

Location: Rogaland

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

Prosjektetableringsstøtte H2020- UiS

UiS har så langt i H2020 hatt flere søknader til 2014 enn tidligere år. Vi ligger ann til å øke dette enda mer i 2015. Vi har også hatt fin utteling i fohold til å være kordinator i søknader, og vi vil i 2015 være kordinator i 5-6 søknader. I slike prosesser som koordinator kan det også i større ...

Awarded: NOK 0.30 mill.

Project Period: 2015-2016

Location: Rogaland

FRIBIO2-FRIPRO forskerprosjekt, biologi

Biogenesis of chlorophyll binding electron transfer complexes

Hvordan er bindingen av klorofyll til proteiner fra fotosyntetiske komplekser regulert i planter? Fotosystemer inneholder klorofyllbindende proteinkomplekser for fysisk og kjemisk transformasjon av lysenergi til en kjemisk lagringsform. Hvordan klorofyllmolekylene er samlet i det fotosyntetiske ...

Awarded: NOK 9.0 mill.

Project Period: 2015-2019

Location: Rogaland

PUBL-Publisering/prosjektinform

Support for sample translation of chapters on reading and dyslexia research

The proposed book, entitled Can we read letters? Reflections on fundamental issues in Reading and dyslexia research, is intended to be published by Sense Publishers. This publisher is acknowledged by the Norwegian publication system (NSD). This book aims to present a comprehensive alternative m...

Awarded: NOK 48,000

Project Period: 2015-2015

Location: Rogaland

DEMOS-Demokratisk og effektiv styring, planlegging og forvaltning

Fire temagrupper under Regional Innovation Policies Conference

Universitetet i Stavanger ved Senter for Innovasjonsforskning arrangerte 16. og 17. oktober den 9. Regional Innovation Policies-konferansen (RIP). RIP er en konferanse for forskere, praktikere og politikkutviklere innenfor temaene regional innovasjon, regional utvikling og innovasjonspolitikk. De...

Awarded: NOK 99,999

Project Period: 2014-2015

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Arrangere en nasjonal konferanse om Lesson Study i (praksisopplæringen) i lærerutdanningen.

Lesson Study er læreres samarbeidslæring satt i system og er en vanlig form for lærersamarbeid i blant annet Japan og andre asiatiske land, og som nå sprer seg til USA og Europa. Ved UiS pågår et flerfaglig forskningsprosjekt med tittelen ?Teachers as Stu dents (TasS)som er støttet av Norsk Forsk...

Awarded: NOK 0.13 mill.

Project Period: 2014-2014

Location: Rogaland

NOS-HS-Sekr. nord. sam.nemd. HumSam

EWS Exploring life transitions in old age through a Visual Matrix

The situation of elderly Nordic communities is challenging basic premises of Nordic welfare systems while the question of how elderly communities experience the transitions of old age remains under-researched. Yet these communities live within a highly vi sual culture which mediates psycho-social...

Awarded: NOK 80,999

Project Period: 2014-2014

Location: Rogaland

IS-TOPP-Toppfinans. av M.Curie-stipend

Top-up financing of Marie Curie from UiS

The observed asymmetry between matter and antimatter in the Universe is direct evidence that the Standard Model of particle physics, recently completed through the discovery of the Higgs boson, does not account for all (non-gravitational) physical phenome na. Although all the ingredients required...

Awarded: NOK 0.20 mill.

Project Period: 2014-2017

Location: Rogaland

FRINATEK-Fri prosj.st. mat.,naturv.,tek

Coherent sheaves on abelian varieties: moduli, derived categories and stability conditions

I teoretisk fysikk opptrer en spekulativ modell for universet der det firedimensjonale tid-rommet er beriket med flere "ørsmå" dimensjoner, i form av en kompleks tredimensjonal mangfoldighet av samme størrelsesorden som Planck-lengden. Prosjektet er et rent matematisk studium av spørsmål som opps...

Awarded: NOK 3.4 mill.

Project Period: 2014-2018

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

On Track - Reducing the number of children with reading difficulties

Målet med På sporet-prosjektet har vært å vinne ny kunnskap om hvordan man kan forebygge lese- og skrivevansker gjennom å utvikle og undersøke effekten av motiverende og forskningsbaserte tidlige tiltak. Prosjektet er den første storskala leseintervensjonen som evalueres gjennom et gruppe-randomi...

Awarded: NOK 6.8 mill.

Project Period: 2014-2019

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Leveling the playing field: An intervention to promote school readiness and human potential

Barns utvikling innen språk, matematikk, selvregulering og sosial kompetanse i barnehagealder har stor betydning for hvordan de tilpasser seg faglig og sosialt på skolen. Barnehagebarn med gode ferdigheter innen disse områdene vil klare seg bedre på skolen enn andre barn. Norsk forskning viser og...

Awarded: NOK 10.5 mill.

Project Period: 2014-2020

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Responsive literacy practices in digitalized classrooms

RESPONS er kortversjonstittelen på et kompetanse- og forskningsprosjekt innenfor det bredt forståtte fagfeltet «digital literacy». Det valgte begrepet er tett forbundet med dialogisk engasjement og deltakelse og med opplevelse av relevans. Samtidig peker det mot kommunikative handlinger ? i de...

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Period: 2014-2019

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Classroom interaction for enhanced student learning (CIESL) - Implementing research based knowledge regarding teacher-student interaction

Eit mål med CIESL-prosjektet var å gi ny kunnskap om korleis lærarar vidareutviklar interaksjonen med elevane i klasseromet gjennom deltaking i ein intervensjon med fokus på klasseleiing. Klasseromsinteraksjon er forstått som den emosjonelle støtte, klasseromsorganisering og læringsstøtte lærarar...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2014-2020

Location: Rogaland

BIOTEK2021-Bioteknologi for verdiskaping

Cold adapted transglutaminase in food processing

Transglutaminaser er en gruppe proteiner som finnes naturlig i høyere organismer og som har som oppgave å katalysere en unik enzymatisk reaksjon. Ved å kryssbinde forskjellige proteiner kan de fungere som biologisk lim uten selv å bli brukt opp. Enzymet d anner sterke bindinger mellom proteiner s...

Awarded: NOK 4.5 mill.

Project Period: 2014-2016

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Nettbrett og språkstimulering i barnehagen: utvikling av redskap for å vurdere effekten av nettbrett på språklig utvikling

Digitale teknologier tas i bruk i stadig flere pedagogiske sammenhenger, og det forventes og kreves at IKT inngår som en naturlig del av barnehagens pedagogiske arbeid. Barnehagene er en svært sentral arena for barns språkutvikling. Barn lærer språk først og fremst gjennom å bruke språk i sosial...

Awarded: NOK 0.28 mill.

Project Period: 2014-2015

Location: Rogaland

PETROMAKS2-Stort program petroleum

Socio Technical Safety Assessment within Risk Regulation Regimes STARS

SAFERA STARS skal bidra til bedre forståelse av hva et sosio teknisk syn på sikkerhet innebærer ved gjennomføringen av reguleringer i ulike industrielle systemer. SAFERA STARS vil sammenligne sosiotekniske systemer i hhv. Finland (Kjemisk industri), Frank rike (Kjernekraft) og Norge (Petroleum). ...

Awarded: NOK 1.7 mill.

Project Period: 2014-2017

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The cultural context and effects of selfregulation on early learning

In the SKOLEKLAR research project we have collected data on Norwegian children's self-regulation both in daycare and during first year of school. The project also has rich data on other relevant variables, such as characteristics of daycares and schools, parental education and income, child deve...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2014-2014

Location: Rogaland