0 projects

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

Retrofit av hurtigbåter, ferger og elvebåter, med mål om en vesentlig reduksjon i utslipp av drivhusgasser

Målet for prosjektet er å skrive og levere inn det aktuelle EU-prosjektforslaget innen fristen til HORIZON-CL5-2022-D5-01-04: Transformation of the existing fleet towards greener operations through retrofitting (ZEWT Partnership) i Horisont Europa.

Awarded: NOK 0.62 mill.

Project Period: 2022-2022

Location: Rogaland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

GREEn Norwegian LubricANt proDuction

Smøremidler som brukes i skipsfarten er i dag enten basert på mineraloljer eller syntetiske oljer. Mest brukt er mineraloljer. Denne typen smøremidler er svært skadelige for miljøet og livet i havet fordi de er giftige, og har lav biologisk nedbrytbarhet og høy bioakkumulasjon. Det er derfor vikt...

Awarded: NOK 9.7 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Buskerud

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

“Automation shift in the maritime sector of the offshore oil and gas industry: assessing risk and safety, protecting labor.”

Den stadig mer gjennomgripende digitaliseringen og automatiseringen av industrielle operasjoner omtales ofte som automatiseringsskiftet. Et viktig inntak for å studere raske endringer av økonomiske systemer og arbeidsrelasjoner finnes i skjæringspunktet mellom det pågående automatiseringsskiftet ...

Awarded: NOK 17.2 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Vestland

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Carbon Links (LINCCS)-Linking large-scale, cost-effective, permanent offshore storage across the value chain

LINCCS – Storskala CCS drevet av norske innovasjoner. LINCSS vil plassere Norge i en ledende posisjon i energiomstillingen ved å drastisk redusere kostnadene for CO2-fangst og -lagring (CCS). Nesten alle veier til netto nullutslipp innen 2050 forutsetter bruk av CCS. Dette betyr at en industri fo...

Awarded: NOK 19.0 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Akershus

POLARPROG-Polarforskningsprogram

Climate response to a Bluer Arctic with increased newly-formed winter Sea ICe (BASIC)

Prosjektet BASIC har som mål å forbedre forståelsen av hvordan klimaet endrer seg som følge av endringer i Arktis, med særlig fokus på det nye Arktis som kjennetegnes ved mer åpent (altså blåere) hav om sommeren og mer nyformet havis om vinteren. Sistnevnte blir ofte oversett, men har potensielt ...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Vestland

FORNY20-FORNY2020

Industrialisation of membrane technology for CO2-capture from flue gas

Over 30% av verdens GHG utslipp kommer fra tungindustri og tungtransport. Da det er behov for sikker energiforsyning for å holde produksjonen konstant, er fossile brennstoffer ideelle: Grunnet intermittens er det vanskelig å basere seg på vind og sol alene. Energibærere som H2 har foreløpig ikke ...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2021-2023

Location: Oslo

FORNY20-FORNY2020

KVAL: Torsional vibration measurements for online monitoring of ship propulsion system (OnlineProp)

Klassiske tilstandsovervåkingsmetoder (CM) basert på tids- og frekvensdomeneanalyse av translasjonsvibrasjoner er ikke tilstrekkelig for tidlig feil diagnose av enkelte feil koblet til torsjonsdynamikk. Torsjonsanalyse f.eks. basert på rotasjonsgiverne kan kombineres med dagens typiske translasjo...

Awarded: NOK 0.29 mill.

Project Period: 2021-2022

Location: Trøndelag - Trööndelage

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

HYDROMORE – HYDROdynamic Mooring analysis for Ocean Renewable Energy

Gjennom HYDROMORE initiativet skal det etableres nye og effektive standardberegningsmetoder for fortøyningssystemer til flytende fornybar havenergi teknologier. Hovedmålsettingen er å komme frem til lettere, billigere og sikrere forankringssystemer og vil være et viktig bidrag til å redusere ener...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2027

Location: Vestland

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Resilient Robotic Autonomy for Underwater Operations in Fish Farms

Dette prosjektet tar sikte på å omforme undervannsoperasjoner i dynamiske, komplekse og visuelt utfordrende omgivelser ved å utvikle ny kunnskap og teknologi som skal etablere robuste autonome løsninger for ubemannede undervannsfartøy (UUV-er). ResiFarm skal adressere operasjoner på fiskefarmer, ...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

MaritimeNH3 - Enabling implementation of ammonia as maritime fuel

MaritimeNH3 utvikler og formidler kunnskap som bidrar til teknologiutvikling i ammoniakk-verdikjeden for å muliggjøre bruk av ammoniakk (NH3) som maritimt drivstoff. Det er bred enighet om at skipsfarten må gjennom en overgang til mere miljøvennlige drivstoffer. Den internasjonale sjøfartsorgani...

Awarded: NOK 23.1 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

INTERPORT - Integrated energy systems in ports

INTERPORT utvikler bærekraftige løsninger for havner som energiknutepunkter, noe som vil bidra sterkt i Norges overgang til et nullutslippssamfunn. Nasjonal transportplan 2018-2029 angir en viktig rolle for havner som nullutslipps energiknutepunkter, som tilbyr infrastruktur for en miks av energi...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Improving ship and cargo tracking with multi-source spatial data

Det siste tiåret har det blitt betydelig enklere å følge ferden til store lasteskip over verdenshavene ved bruk av såkalte AIS data (Automated Identification System data) som angir skipets posisjon og med signaler som kan plukkes opp av satellitter. Denne type data har imidlertid flere begrensnin...

Awarded: NOK 16.1 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Vestland

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Ammonia fuel bunkering network

Maritim transport står i dag for om lag 3% av verdens drivhusgassutslipp og næringen må dekarboniseres dersom klimamålene skal nåes. Ammoniakk anses i dag av ledende aktører i bransjen som fremtidens nullutslippsdrivstoff for skip, og prosjektet vil være en sentral brikke i å muliggjøre omstillin...

Awarded: NOK 22.5 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Vestfold

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Design Re-Engineering and Automation for Marine Systems

Forskningsprosjektet skal bygge kunnskap som er nødvendig for å forbedre konkurransekraften til skipdesign i Norge. Dette inkluderer videreutvikling og forbedring av teori om skipdesign, metodikk, verktøy og skipdesignvirksomhet og arbeidsprosedyrer. Funnene vil bli implementert i de relevante de...

Awarded: NOK 9.6 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

CLIMIT-Forskning, utvikling og demo av CO2-håndtering

Demonstration of ship-based carbon capture on LNG fuelled ships (EverLoNG)

Den maritime sektoren har som mål å redusere CO2 -utslipp fra internasjonal skipsfart med minst 50% innen 2050. CO2 fangst fra skip kan være en av flere muligheter for å avkarbonisere den maritime sektoren, i tillegg til for eksempel bruk av nullutslippsdrivstoff (ammoniakk, hydrogen). Målet med ...

Awarded: NOK 8.7 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Behavioral change and learning powered by virtual gaming technology and artificial intelligence.

Prosjektet skal undersøke om man får forbedret kvalitet og effektivitet i læringen og bedre resultater og adferdsendring ved bruk av virtuell virkelighet (VR), spillteknologi og kunstig intelligens. Fokuset er hovedsakelig utvikling av ledere med et særskilt fokus på salgledelse. Prosjektet vil h...

Awarded: NOK 5.2 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Akershus

ENERGIX-Stort program energi

Inline hydrogen loss of containment detection

HyLOCD -prosjektet tar sikte på å forske på og utvikle en deteksjonsmetode for tap av inneslutning av hydrogen for maritime brenselcellesystemer. HyLOCD -prosjektet vil utvikle modeller for hydrogentilstand i hele brenselscellesystemet inkludert leveringssystemet. Eksperimentelle resultater for h...

Awarded: NOK 6.6 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Safer, Easier and more Accurate Co-simulations

Norge er en av verdens fremste havnasjoner og har en lang historie med enorme investeringer i infrastruktur og kunnskap bak seg. Men nå utfordres lederrollen av store samfunnsendringer. Dette krever at bransjen skaper nye muligheter, hurtig innovasjon og høyere effektivitet. For å lykkes må vi br...

Awarded: NOK 16.3 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Intelligent Ship Transport Systems

Skipsfarten spiller en global og ekstremt viktig rolle, ettersom nærmere 90% av verdenshandelen går på kjøl. Dette inkluderer essensiell last slik som mat, drivstoff og medisinsk utstyr. Imidlertid er det også en relativt liten sektor. Det er bare rundt 100 000 skip større enn 100 bruttotonn i in...

Awarded: NOK 11.4 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

FORNY20-FORNY2020

SentiBlocks – modular sensor fusion for autonomous operation and robot systems

Dagens utviklingen av roboter og autonome systemer vokser raskt og går inn i en økende antall markedssegmenter, fra transport og landbruk til gruvedrift og produksjon. Intelligensen til autonome systemer og roboter avhenger kritisk av evnen til å smelte sammen data fra flere sensorer for persepsj...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2021-2022

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Computational Fluid Dynamics for the Design of Energy Efficient and Environment Friendly Marine Propulsors

Seks industribedrifter i Norge, som leverer propulsjonssystem, har gått sammen med to forskningspartnere for dette prosjektet. Fokuset i prosjektet er utvikling av neste generasjons verktøy for propulsjonsdesign og -analyse til industriell bruk. Dette inkluderer tradisjonell beregningstilnærming ...

Awarded: NOK 13.3 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Møre og Romsdal

FORNY20-FORNY2020

KVAL: USGF - UiS subsea freight-glider - An ultra-low NTE subsea cargo glider

Selv om sjøfart er en av de mest effektive måtene å transportere varer på, er utslipp fra internasjonal skipsfart på rundt 1 milliard tonn CO2 per år. Dette tilsvarer 2-3 prosent av de totale globale utslippene. Uten tiltak vil utslippene øke med 50-250% de neste 30 årene ifølge "International Ma...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2021-2022

Location: Rogaland

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

ZeroKyst KSP - Decarbonising the fisheries and aquaculture industry through hydrogen-electric propulsion

Fiskeri- og havbrukssektoren representerer den fjerde største industrien i Norge, med over 60 000 ansatte og en årlig verdiskapning på over 100 milliarder kroner. Fartøyene i denne industrien forbruker rundt 600-800 millioner liter fossilt brennstoff hvert år, noe som utgjør en betydelig del av N...

Awarded: NOK 38.5 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

ZeroKyst

Fiskeri- og havbrukssektoren representerer den fjerde største industrien i Norge, med over 60 000 ansatte og en årlig verdiskapning på over 100 milliarder kroner. Fartøyene som brukes i denne industrien forbruker rundt 600-800 millioner liter fossilt brennstoff hvert år, noe som utgjør en betydel...

Awarded: NOK 30.0 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Multi-Sensor Data Timing, Synchronization and Fusion for Intelligent Robots

Autonome roboter og fartøy må navigere med høy nøyaktighet og sikkerhet. Dette betyr at de trenger å bygge en situasjonsforståelse ved å prosessere data fra mange forskjellige sensorer. Dette må skje hurtig og gjentas mange ganger i sekundet for å fange opp endringer både på grunn av egen bevegel...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

SAFE Maritime Autonomous TEchnology

I det treårige prosjektet «Trygge autonome navigasjonssystemer for shipping» (SAFEMATE) har DNV AS, Bastø Fosen AS, Kongsberg Maritime AS, Kongsberg Seatex AS og Norges Teknisk Vitenskapelige universitet (NTNU) gått sammen for å demonstrere og dokumentere økt sikkerhet og effektivitet ved bruk av...

Awarded: NOK 9.3 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Akershus

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Scalable Autonomy for Urban Passenger Ferries

Morgendagens urbane mobilitetsløsninger er grønne, småskala og tilgjengelige ved behov. For å være økonomisk lønnsomme og skalerbare må de også være selvkjørende. Med brorparten av verdens befolkning bosatt nær vannveier kan elektriske, autonome passasjerferger dermed bidra til å løse globale utf...

Awarded: NOK 15.9 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

SPERS (Smart Pump Energy Reduction System) - System for skip som vil gi lavere energibruk.

Rederiene er ofte i en konflikt med at de har behov for å vise at de tar miljøvennlige gjør tiltak for å støtte FNs bærekraftsmål og IMO sine ambisjoner om å kutte CO2 og klimagassutslipp, men samtidig må redusere sine kostnader. Målet til prosjektet er å utvikle et dokumentert og velfungerend...

Awarded: NOK 7.4 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Møre og Romsdal

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

MarTERA MARINAL, Safe use of aluminium in marine multi-material constructions

Hovedmålet med MARINAL er å øke bruken av aluminiumlegeringer (Al) i marine konstruksjoner. En viktig hindring mot utvidet bruk av Al i marine applikasjoner er usikkerhet om korrosjonsegenskapene. Marine og offshore designkoder og standarder fokuserer på stål og gir ikke nødvendig informasjon om ...

Awarded: NOK 5.7 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Multidisciplinary approach for spray icing modelling and decision support in the Norwegian maritime sector

Sjøsprøytising er en stor utfordring for maritime operasjoner i Arktiske havområder. Å forstå dette fenomenet er viktig i slike områder siden det utgjør en sikkerhetsrisiko og risiko for operasjoner for en stor rekke maritime aktiviteter slik som fiskeri, fiskeoppdrett, skipstransport, havvindmøl...

Awarded: NOK 13.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Troms - Romsa - Tromssa