0 projects

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Praksisrettet Veiledning i Grunnopplæringen (PVG)

Prosjektet fremmes på vegne av et team satt sammen av deltakere fra Høgskolen i Bodø med partnere ved Høgskolen i Nesna, Universitetet i Tromsø, Universitetet i Oslo, Statped Nord, Bodø, Tromsø, Rana og Alstahaug kommuner representert ved skoler og PP-tje nesten i kommunene. Prosjektet handler ...

Awarded: NOK 4.9 mill.

Project Period: 2006-2011

Location: Nordland - Nordlánnda

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Lesing av fagtekster som grunnleggende ferdighet i fagene

Myndighetenes satsing gjennom Kunnskapsløftet og L06 omtaler lesing som én av fem grunnleggende ferdigheter i alle fag. Prosjektet knytter leseferdighet til lesing av læremidlenes fagtekster. Læremidlene har fått beskjeden oppmerksomhet ved evalueringene av tidligere reformer (R94 og L97). Samtid...

Awarded: NOK 5.1 mill.

Project Period: 2006-2010

Location: Vestfold

MATPROG-Matprogrammet: Norsk mat fra sjø og land

Strategies for enhanced microbial safety of organic fermented sausages and herbal ingredients

The demand for organic foods is increasing. But still, the expressed political aim that 15% of foods from the agricultural sector in Norway shall be organically produced and sold within 2015 is a challenge. A prerequisite for the success of such products is that food producers are able to provide...

Awarded: NOK 5.4 mill.

Project Period: 2006-2010

Location: Akershus

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Å lære og lede i praksisfellesskaper- et aksjonsrettet læringsprogram for skoleledelse og skoleeier i Tromsø, Balsfjord, Karlsøy og Svalbard

Forskningsprosjektet Å lære og lede i praksisfellesskaper er et samarbeidsprosjekt mellom lærerutdanningene ved Universitetet i Tromsø, Høgskolen i Tromsø og de tre kommunene Balsfjord, Karlsøy, og Tromsø. I tillegg er skoleledere fra Svalbard med. Forsk ningsarbeidet utføres i nært samarbeid me...

Awarded: NOK 2.4 mill.

Project Period: 2006-2009

Location: Ukjent Fylke

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner.

Dette prosjektet kombinerer beskrivende forskning og aksjonsforskning. Prosjektet skal følge implementeringen av nye læreplaner i yrkesutdanningen. Søkelyset vil være rettet mot yrkesfaglærernes fortolkninger av planer, deres oppfølging av disse i praksi s og utviklingen av metodiske opplegg og ...

Awarded: NOK 4.6 mill.

Project Period: 2006-2013

Location: Oslo

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Tilpasset opplæring og pedagogisk praksis

Prosjektet tilpasset opplæring og pedagogisk praksis skal drives i et nært samarbeid mellom Høgskolen i Hedmark og skoleeiere. Det er organisert som en paraply med fem underprosjekter som tar opp i seg ulike problemstillinger relatert til tilpasset opplær ing. Hovedproblemstillingen i prosjektet ...

Awarded: NOK 6.0 mill.

Project Period: 2006-2010

Location: Innlandet

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Teaching Better Mathematics (Bedre matematikkundervisning )

We propose a programme of developmental research in which didacticians at 5 colleges work closely with teachers and student teachers to develop mathematics learning and teaching. The goal of project activity is that teaching should provide better learnin g experiences for pupils to develop conce...

Awarded: NOK 8.1 mill.

Project Period: 2006-2011

Location: Agder

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

LADEPROSJEKTET EN LÆRENDE ORGANISASJON FOR ELEVENES LÆRING

Overordnet problemstilling for prosjektet tar utgangspunkt i elevenes læring og peker videre på hvordan lærere og forskere kan samarbeide om å utvikle undervisningen og skolen som en lærende organisasjon. Prosjektet består av fire delprosjekt som gjennomf øres på team- og skolenivå i en 1-10-skol...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2006-2009

Location: Trøndelag - Trööndelage

MATPROG-Matprogrammet: Norsk mat fra sjø og land

Safe and cost-effective production of dry-cured meat with reduced mould growth

Mould contamination on dry-cured meat is periodically a significant quality problem leading to a major economic impact for the producers due to cleaning and loss of products. In addition the mould growth may represent a health risk for the staff due to th e allergenic potential of the moulds and ...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2006-2010

Location: Akershus

SAMF-Fagkomiteen for samfunnsvitenskap

Learning in a Knowledge Society: Constructing Meaning from Multiple Information Sources

In Norway and many other countries educators and policy-makers are concerned about students' level of comprehension when working with traditional as well as digital texts. Especially, the need to make connections among multiple sources represents a great challenge to many readers, and many studen...

Awarded: NOK 4.7 mill.

Project Period: 2006-2009

Location: Oslo

SIP-Strategiske instituttprogram

Tillit som betingelse for samarbeid og utvikling i Nord

Prosjektet skal utvikle kompetanse om Nordområdeproblematikk gjennom teoretisk refleksjon og empiriske undersøkelser av sosiale/menneskelige vilkår for tillitsbygging, samarbeid og utvikling i Nordområdene. Gjennom å bruke tillit som inntak til å fokuse re på sosial organisering og sosiale rela...

Awarded: NOK 3.0 mill.

Project Period: 2006-2009

Location: Troms - Romsa - Tromssa

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Digitale utfordringer: deltakelse og funksjonshemming i informasjonssamfunnet

Det overordnede målet for prosjektet er å belyse samspillet mellom de sosiale, kulturelle og teknologiske mønstrene, slik de gjør seg gjeldende for personer med funksjonsnedsettelser. Prosjektet søker å belyse under hvilke betingelser IKT kan bidra til øk t sosial inkludering for personer med fun...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2006-2009

Location: Trøndelag - Trööndelage

SAM-EU-Samfinansiering EU-kontoret

Towards a lifelong learning society in Europe: The contribution of the Education system

...

Awarded: NOK 1.3 mill.

Project Period: 2005-2013

Location: Oslo

SAMF-Fagkomiteen for samfunnsvitenskap

Active Learning in Schools. Theoretical underpinnings -interpretations and implementation in compulsory education.

Norwegian educational policy has long sought to promote the extent and quality of learner participation in educational processes, based on an "active learning" educational philosophy whose international status amongst providers of education has perhaps ne ver been greater. However, achievements b...

Awarded: NOK 2.7 mill.

Project Period: 2005-2010

Location: Nordland - Nordlánnda

U2020-Norsk utdanningsforskning 2009-2018

Student performance, educational attainment and labour market success: Disentangling the effects of social background and schools

Prosjektet studerer variasjonen i kunnskapsnivå blant norske skoleungdommer, målt ved karakterer og resultater på nasjonale prøver. Hovedutfordringen er å skille mellom resultatforskjeller som kan tilskrives sosial bakgrunn og forskjeller som skyldes skol ens bidrag til læringsutbytte. Segregerin...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2005-2009

Location: Oslo

SHP-Strategiske høgskoleprogram

Utdanning og oppvekst i grissgrendt busetting.

I skoleforskning har problemstillinger knyttet til små skoler som regel vært fraværende. Dette henger sammen med at skoleslaget i de fleste industrialiserte land omfatter få elever, men kanskje også med at den lille skolen med undervisning i aldersblandet gruppe ofte blir sett på som en avviksor...

Awarded: NOK 3.4 mill.

Project Period: 2004-2009

Location: Nordland - Nordlánnda

SHP-Strategiske høgskoleprogram

Flerkulturelle møteplasser. Nordnorsk hverdagsliv i etniske grenseområder.

Prosjektet skal gjennom fire delprosjekter undersøke konkrete flerkulturelle møteplasser som er viktige i nordnorsk hverdagsliv. Det tas utgangspunkt i tradisjonelle og historiske forhold, men undersøkelsen vil i hovedsak rettes inn mot nåtidige forhold n år det gjelder slektsformer som problemlø...

Awarded: NOK 4.6 mill.

Project Period: 2004-2009

Location: Finnmark - Finnmárku - Finmarkku

SHP-Strategiske høgskoleprogram

Teacher Education as a Part of Multicultural Nation Building: An Interdisciplinary Approach

...

Awarded: NOK 4.7 mill.

Project Period: 2004-2012

Location: Innlandet

SAMF-Fagkomiteen for samfunnsvitenskap

Skriftsspråklig utvikling i en risikogruppe: Spesialpedagogiske tiltak for elever med alvorlige lese- og skrivevansker (stip: T N Nilssen)

Prosjektet er en longitudinell undersøkelse og følger opp barn som kommer fra familier der en eller begge foreldre har lese- og skrivevansker. Barna har deltatt i det Forskningsråds-finansierte prosjektet "Tidlig identifisering og forebygging av lese- og skrivevansker" siden de gikk i førskolen....

Awarded: NOK 2.9 mill.

Project Period: 2001-2009

Location: Oslo

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Grunnbevilgning Møreforskning (Videreføres i prosjekt 247231)

...

Awarded: NOK 56.6 mill.

Project Period: 1994-2014

Location: Møre og Romsdal

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Grunnbevilgning Nordlandsforskning (Videreføres i prosjekt 247239)

...

Awarded: NOK 56.8 mill.

Project Period: 1994-2014

Location: Nordland - Nordlánnda

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Grunnbevilgning Telemarksforskning - Notodden - avsluttes

...

Awarded: NOK 10.2 mill.

Project Period: 1994-2013

Location: Telemark

NSDBASIS-Norsk samf.vit.datatjen.basis

Finansiering av forskningsinfrastruktur (videreført i prosj. 210331)

...

Awarded: NOK 208.4 mill.

Project Period: 1990-2011

Location: Vestland