0 projects

BALANSE-Kjønnsbalanse i toppstillinger og forskningsledelse

Forum for likeverd, inkludering og mangfold ved Institutt for lærerutdanning, NTNU – muligheter for en mangfoldig lærerutdanning

Forum for likeverd, inkludering og mangfold (Forum) ble opprettet som et pilotprosjekt august 2022-desember 2023 ved Institutt for lærerutdanning (ILU), NTNU. Basert i instituttinterne rapporter er det behov for å fortsette og utvikle forumet også etter pilotprosjektet. Hovedmålet med dette prosj...

Awarded: NOK 0.99 mill.

Project Period: 2024-2026

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

New perspectives on inclusion as a process in diverse school environments

Forskningsprosjektet INCLUSCHOOL har som mål å utvikle ny kunnskap om inkludering og inkluderende praksiser i skolen. Prosjektet har et brukersentrert design og gjennomføres i nært samarbeid med en skole med et særlig stort og variert elevmangfold. Inkluderende utdanning står høyt på den global...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Leadership and Learning for the Development of Teachers’ Professional Digital Competence

Ideen for forskningsprosjektet Ledelse og læring for utvikling av læreres profesjonelle digitale kompetanse (LeadDig), er å utvikle skoler som lærer ved å fokusere på profesjonell digital kompetanse for å styrke elevenes læringsmiljø og læring i seks skoler. Hulsbos et al. (2016) oversiktsstudie ...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Nasjonalt nettverk for lærerstipendiater finansiert av Offentlig sektor-ph.d-ordningen (heretter NATPRONET)

NATPRONET er et innovativt forskningssamfunn med formål om å understøtte faglighet, tilhørighet og identitet for lærerstipendiater tatt opp gjennom Offentlig sektor ph.d.-ordningen (OFFPHD), og understøtte deres rolle i radikal endring og innovasjon i utdanningssektor. NATPRONET sikrer bærekraft ...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Reasoning and proving in primary education

I den nye læreplanen framheves det at resonnering og argumentasjon skal gjennomsyre all matematikkundervisning i grunnskolen. Forskere er tydelige på at arbeid med resonnering og bevis allerede fra barnetrinnet støtter elevers meningsskaping i matematikk og skaper grunnlag for utvikling av dyp fo...

Awarded: NOK 9.8 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Going gradeless in upper secondary school. Exploring how reduced grading affects communities in Norway

Karakterer har tradisjonelt vært en sentral del av skolesystemer over hele verden. Imidlertid har både forskere og lærere tenkt nytt om vurderingens plass i opplæringen, noe som har ført til at lærere selv i større grad velger å redusere bruken av karakterer. Hensikten kan være å fremme læring, g...

Awarded: NOK 9.3 mill.

Project Period: 2020-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Critical Thinking in Sustainability Education

CriThiSE (Kritisk tenkning i utdanning for bærekraftig utvikling) er et samarbeid mellom Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Karlstads Universitet, Naturfagsenteret, Skrivesenteret, Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) og fem skoler; en i K...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Mathematical reasoning with cognitive technology

Digitale verktøy og fremskritt i maskinlæring åpner nye muligheter for å undersøke hvordan vi lærer matematikk og bruker ulike skriftlige representasjoner til å løse problemer (matematisk literacy). I prosjektet Mathematical Reasoning with Cognitive Technology har vi undersøkt hvordan elever, lær...

Awarded: NOK 6.1 mill.

Project Period: 2018-2022

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Acquisition of English in the multilingual classroom

I det siste året av prosjektet har arbeidet vårt fokusert på analyse av gruppeintervju med elever og spørreskjemaer, samt videre analyse av workshoper for lærere. En stor milepæl var utgivelsen av den vitenskapelige monografien Multilingual Approach to Diversity in Education (MADE). A Methodology...

Awarded: NOK 10.8 mill.

Project Period: 2018-2023

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Helsinki 2017

Prosjektet er et utenlandsopphold for professor Berit Bungum (NTNU) ved Universitetet i Helsinki mars 2017-oktober 2017. Oppholdet resulterte i flere vitenskapelige artikler og utveksling av ideer og kunnskap med kolleger innen fysikkdidaktikk og lærerutdanning i Finland.

Awarded: NOK 0.12 mill.

Project Period: 2017-2018

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

11th International Conference on History of Chemistry

11th International Conference on History of Chemistry (11ICHC) ?The International Conference on History of Chemistry (ICHC)? arrangeres hvert andre år, og har som mål å være et bindeledd mellom historisk interesserte kjemikere/kjemididaktikere og kjemihistorikere fra hele Europa og ellers i ve...

Awarded: NOK 99,999

Project Period: 2016-2017

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Local Culture for Understanding Mathematics and Science (LOCUMS)

LOCUMS har hatt som mål å undersøke hvordan elevenes livserfaringer, interesser og kulturelle bakgrunn kan brukes som utgangspunkt for å utvikle forståelse av begreper og grunnleggende ferdigheter i matematikk og naturfag. Dette inkluderer økologisk medborgerskap og det kollektive ansvaret for bæ...

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Period: 2015-2020

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Language Use and Development in the Matematics Classroom.

LaUDiM er et intervensjonsprosjekt hvor hovedmålet er å få større kunnskap om læringsmiljøets betydning for utvikling av de yngste elevenes matematiske tenkning og forståelse, og evnen til å uttrykke seg muntlig og skriftlig, alene og i samspill med andre. Dette innebærer også å kunne diskutere m...

Awarded: NOK 6.9 mill.

Project Period: 2014-2020

Location: Trøndelag - Trööndelage

IS-DAAD-Forskerutveksl. Norge-Tyskland

Development of a Research-based Teacher Education closely linked til Practice.

Among the more recent trends in European teacher education is the strive to develop a research-based professional education for teachers, closely linked to the field of practice. Various attempts have been made by several teacher education institutions ac ross Europe, among them NTNU, to eliminat...

Awarded: NOK 58,984

Project Period: 2014-2015

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Nasjonal forskerskole for lærerutdanningene (NAFOL)

Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL) sitt hovedmål har vært å styrke kvaliteten i alle typer lærerutdanning. NAFOL ønsket å gjøre dette gjennom en målrettet, sterk og langsiktig satsing på organisert forskerutdanning og har samarbeidet med et nasjonalt nettverk av lærerutdanningsinsti...

Awarded: NOK 87.9 mill.

Project Period: 2010-2022

Location: Trøndelag - Trööndelage

PUBL-Publisering/prosjektinform

FoU i praksis Profesjonsrettet forsknings- og utviklingsarbeid

...

Awarded: NOK 50,000

Project Period: 2008-2008

Location: Trøndelag - Trööndelage

PUBL-Publisering/prosjektinform

FoU i praksis Profesjonsrettet forsknings- og utviklingsarbeid

...

Awarded: NOK 89,999

Project Period: 2008-2009

Location: Trøndelag - Trööndelage

FORMNT-Formidlingsprogrammet MNT

ICMI Study 16 konferanse "Challenging Mathematics in and beyond the classroom"

Executive Committee (EC) for ICMI (International Committee for Mathematics Instruction) velger med jevne mellomrom ut temaer for internasjonale studier der man ønsker å sette fokus på viktige områder, og få en oversikt over pågående forskningsaktiviteter. I 2003 ble Study 16 annonsert. Tema er ...

Awarded: NOK 39,999

Project Period: 2006-2007

Location: Trøndelag - Trööndelage