0 projects

Selections based on text queries do not reflect the Research Council's published statistics. Read more...


Text queries provide an overview of all projects containing the specified text in either its title or summary. This may result in a different selection of projects than that used by the Research Council as presented in its various publications. The Research Council's statistics are normally based on selections in set categories. You will find these in the left menu, in the diagrams themselves or when selecting from the left column of autocomplete suggestions via the search field.

Les mer...

NAERINGSPH-Nærings-phd

Multiplexert fluorescens Lateral Flow Optisk deteksjon av proteinbiomarkører for å overvåke hjertesviktssykdommer

Hjerte- og karsykdommer er globalt de ledende dødsårsakene. Blant dem utgjør hypertensjon og dets patologiske komplikasjoner en stor risiko for hjertesvikt og slag. Omtrent 1,1 millioner nordmenn lever med hjerte- og karsykdom eller har høy risiko for å utvikle sykdommen. Selv om det er gjort bet...

Awarded: NOK 0.44 mill.

Project Period: 2022-2022

Location: Vestfold

NAERINGSPH-Nærings-phd

Quantum Harmonic Analysis and its application to Time Series Forecasting

Doktorgradsprosjektet har som hovedmål å forbedre prognoseteknikker til kontinuerlige tidsserier, med spesielt hensyn til kraftmarkedprognoser for å optimalisere kraftproduksjon. Nylige utviklinger innenfor kvanteharmonisk analyse (Quantum Harmonic Analysis), et overlappende felt mellom matemati...

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Period: 2022-2024

Location: Akershus

NAERINGSPH-Nærings-phd

The Efficacy and Safety of Enzymatic liberated Fish Oil (ELFO) as supplement nutrition in the adult with asthma and COPD

Forskning har vist at marine produkt inneholder substanser som potensielt fremmer menneskers helse, spesielt høyt innhold av høykvalitets fettsyrer er gunstig. CARDIO® er en uraffinert lakseolje fra laksrestråstoff som inneholder 21 forskjellige fettsyrer, lipopeptider, antioksidanter og andre mi...

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Period: 2022-2024

Location: Møre og Romsdal

NAERINGSPH-Nærings-phd

The effect of using functional training methods improving specific physical performance in footballers, sedentary workers, and elderlies.

Funksjonell trening er en aktivitetsform som de siste årene har fått mer og mer innpass i treningsbransjen. Det overordnede formålet med funksjonell trening er at man ved bruk av spesifikke øvelser skal forbedre funksjonalitet for enten en enklere hverdag eller i idrettssammenheng. Denne forbedri...

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Trøndelag - Trööndelage

NAERINGSPH-Nærings-phd

Optimization of current treatment regimens of dry eye disease through machine learning

Den ytre delen av tårefilmen består av et lag med fettstoffer. Dette laget beskytter øyet fra omverdenen, forsinker fordampning av den underliggende tårefilmen og forhindrer dermed uttørking av øyets overflate. Tårefilmen består av tusenvis av proteiner, fettstoffer og metabolitter. De siste åren...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Informasjonsbehandling i etterforskning

Etterforskning må forstås som en informasjonsbehandlingsprosess. I praksis foregår en innsamling og fortolkning av informasjon i den hensikt å utvikle kunnskap om noe som har skjedd, om hvem som har gjort hva, hvordan, hvorfor, hvor og når. Politiet har tradisjonelt vært gode på informasjonsinnhe...

Awarded: NOK 2.4 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Better equipped for school: Identifying children who needs extra language support in preschool

Forskningsprosjektet “Bedre rustet” har som mål å hjelpe barnehagelærere med å identifisere barn som kan ha utbytte av ekstra støtte til språkutviklingen. Noen barn strever med språkforståelse allerede i barnehagealder og dette kan få negative konsekvenser for videre utvikling dersom det ikke opp...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Teamwork analytics for training collaborative problem solving in professional higher education

Problemløsning i samarbeid med andre og effektivt teamarbeid er viktige kompetanser i et utdannings-og arbeidsliv i stadig endring. Et sentralt spørsmål er hvordan utdanning og etterutdanning kan bidra til å forberede og videreutvikle lærende til slike arbeidsformer. I TeamLearn prosjektet vil v...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Policy capacity of interest groups

Interesseorganisasjoner representerer forskjellige grupper – arbeidstakere, profesjoner, brukere, leverandører av offentlig tjenester – som har interesse i hvordan offentlig sektor fungerer og hva slags politikk som blir utviklet. Det forventes at disse organisasjonene bidrar til offentlig politi...

Awarded: NOK 11.8 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Educating for the unforseen

Alle typer hendelser vil ha noe uforutsett i seg. Det kan få konsekvenser for deg og meg, de som håndterer slike hendelser og for samfunnet generelt (eks. pandemier, terror, økonomiske kriser og naturkatastrofer). Vårt hovedspørsmål er derfor: Hvordan kan vi forberede oss best mulig for det uforu...

Awarded: NOK 12.2 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Maker-Centered Learning: cultivating creativity in tomorrow’s schools

Barna våre lever i en stadig mer kompleks verden og står overfor enorme kulturelle, samfunnsmessige og miljømessige utfordringer. For å hjelpe dem trenger skolene en utdanningspraksis som støtter det 21. århundrets kompetansekrav, som kreativ problemløsning, samarbeidsevner, teknologi- og program...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Buskerud

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

School absence in Norwegian primary schools – institutional understandings and responses (SCANSchoolAbsence)

Alle barn har rett til tilpasset opplæring i et inkluderende miljø. Imidlertid representerer det økende problemet med skolefravær i grunnskolen en stor trussel mot å nå målet om inkluderende utdanning. Selv om skolefravær og frafall fra videregående opplæring har fått mye oppmerksomhet de siste 1...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Nordland - Nordlánnda

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

MULTIWRITE - Interactions Between First, Second and Third Languages

Elever i norsk skole skriver mange tekster i språkfagene i løpet av et skoleår. Hvordan påvirkes skrivingen av at elevene har inntil tre språkfag samtidig? Hvordan utvikles elevenes språkferdigheter i språkfagene over tid, og i hvilken grad gir lærere tilbakemeldinger som fremmer læring i og på t...

Awarded: NOK 12.8 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

READ TO ME – enhancing teachers engaging progress monitoring of struggling readers

Vil styrke leseferdighet og motivasjon for lesing i første klasse Read to me –handlar om å vurdere barns lesing mens de leser engasjerande tekster høyt. Leseferdigheter og motivasjon henger tett sammen. Elever som strever med lesing, kan oppleve nederlagsfølelser og utvikle lav mestringstro. Å ...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Academic Hospitality in Interdisciplinary Education

Mens vi gjennom de siste femti år har fått en økende forståelse av behov for tverrfaglige tilnærminger i utdanning, forskning og arbeid for å løse samfunnsutfordringer, for eksempel klimaendringer, pandemier og økende sosial ulikhet. Likevel rapporterer forskning at de som driver samarbeid om tve...

Awarded: NOK 11.6 mill.

Project Period: 2021-2027

Location: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Linguistic Economy through transfer Source Selectivity (LESS): A neurocognitive investigation of linguistic transfer in multilingualism

Du har kanskje hørt at hjernen vår fungerer som en kraftig prosesseringsmaskin. Det gjør den utvilsomt, men all prosesseringskraften ville vært ubrukelig i den konstante strømmen av informasjon vi lever i, hadde det ikke vært for at hjernen også er veldig god på andre ting: forutsi, tilpasse, gje...

Awarded: NOK 6.8 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Troms - Romsa - Tromssa

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Integration as a way to reducing health inequalities among forced migrants: A collaborative and knowledge building project.

Helsepersonell med innvandrerbakgrunn, spesielt flyktninger, må ofte vente lenge for å få utdannelsen godkjent, og i mange tilfeller får de aldri godkjenningen på grunn av administrative barrierer. Samtidig mangler helsesektoren i Norge tilstrekkelig kulturell kompetanse og studentene får sjelden...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

DiCoTe: Increasing professional Digital Competence in ECTE with focus on enriching and supporting children’s play with coding toys

Prosjektet har som hovedmål å øke norske barnehagelærerstudenter og barnehagelærerutdanneres profesjonelle digitale kompetanse ved å utvikle ressurser til barnehagelærerutdanningene og implementere disse ressursene i alle institusjoner som tilbyr slik utdanning i Norge. Disse ressursene skal utvi...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

MEMOROBIA: Memorialisation of Romani enslavement in territories of contemporary Romania

De færreste av oss kjenner til at i over 500 år – fra 1300-tallet til 1850-tallet - ble romer holdt som slaver i områder som i dag er en del av Romania. På Rumensk kalles slaveri Robia: romer ble behandlet som en vare som kunne kjøpes og selges, og slaveeierne sto fritt til å straffe menneskene d...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Cross-linguistic influence in multilingual acquisition

Flerspråklighet er svært utbredt, og Europakommisjonen har som mål at alle europeere skal beherske to språk i tillegg til morsmålet. I dag er det veldig vanlig å ha lært engelsk i tillegg til morsmålet sitt, men det er også nyttig, og ofte helt nødvendig, å beherske flere språk. CLIMA undersøk...

Awarded: NOK 11.6 mill.

Project Period: 2021-2027

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The Choice Architecture of Admission to Education (ArcEd)

Utdanningssystemer streber etter å være rettferdige og inkluderende slik at hver enkelt kan nå sitt utdanningspotensial uavhengig av bakgrunn. Europa har imidlertid opplevd en rask økning i økonomisk ulikheten det siste tiåret, og utdanningsulikhet er en viktig bidragsyter. Finnes det utdanningsp...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Sustainable design in kindergarten sector through ‘Exploration and Pedagogical Innovation Laboratory’ [EX-PED-LAB]

EX-PED-LAB skal vise hvordan bruk av verkstedsmetoden kan skape innovasjon i pedagogisk praksis i barnehage og barnehagelærerutdanning. I våre verksteder bringer vi sammen lærere, ledere og forskere - noen ganger sammen med kunstnere, designere, studenter, barn og familier - for felles utforsking...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Vestland

NAERINGSPH-Nærings-phd

Transition from natural to crushed aggregate; impacts on pumped concrete.

Ved produksjon av 1 m3 betong brukes det ca 1000 kg sand og ca 750 kg stein. Tidligere var det en selvfølge at både sand og stein ble hentet fra forekomster i naturen, men over hele verden er vi i ferd med å bruke opp tilgjengelige løsmasseressurser med egnet kvalitet. Alternativet er å produser...

Awarded: NOK 2.3 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Rogaland

NAERINGSPH-Nærings-phd

Enabling personalized education through the use of machine learning and learning analytics

Dette prosjektet vil bruke maskinlæring for å støtte elevenes læring. For å forbedre elevens læringsreise vil vi utvikle algoritmer som lager elevprofiler basert på elevens digitale aktiviteter, samt algoritmer som enkoder utdanningsressurser til et enhetlig og sammenlignbart format. Vi vil gene...

Awarded: NOK 1.6 mill.

Project Period: 2021-2027

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Quality Development through Participation in ECEC Institutions in Norway

Prosjektet 'Kvalitetsutvikling gjennom medvirkning i barnehagen' (KUMBA) ledes av Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) og gjennomføres i samarbeid med barnehagekjeden Espira, Levanger kommune, Nord universitet, Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager samt to internasj...

Awarded: NOK 11.9 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

STIPINST-Stipendiatstillinger i instituttsektoren

Stipendiatstilling 11 SINTEF (2021-2023)

Målsetningen med doktorgradsarbeidet er å rede grunnen for å ta i bruk additiv tilvirkning (AM) for reparasjon av store metallkomponenter. Når en komponent anskaffes er pris et hovedaspekt, men i en reparasjonssituasjon vil dette bildet ofte endres drastisk, siden ledetid får større betydning,...

Awarded: NOK 4.3 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Well-schooled for Work? School-work and work-school transitions, and the labor market returns to vocational education and training

I industrialiserte land opplever mange med lav utdanning at lønnsutviklingen stagnerer og arbeidsledigheten øker. I Norge øker andelen ledige blant befolkningen i arbeidsfør alder, og pandemien kan ha ført til en ytterligere reduksjon i deltakelsen i arbeidsmarkedet. De som har lav utdanning elle...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Artificial Intelligence (AI) for Assessment for Learning (AfL) to Improve Learning and Teaching in 21st Century (AI4AfL)

Målet med prosjektet Kunstig intelligens (KI) for vurdering for læring (VfL) for å styrke læring og undervisning i det 21. århundre (KI4VfL) er å utvikle kunstig intelligens-teknologi som kan analysere elevers tekster og gi semantiske, syntaktiske og sentimentale tilbakemeldinger tilpasset hver e...

Awarded: NOK 11.2 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Østfold

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Drømmer om «Nylænde». Transatlantiske kvinnepolitiske forbindelser 1880-1925

I masseutvandringens tidsalder fra Norge til USA i årene 1880-1925 skjer samtidig en stor kvinnepolitisk mobilisering og en rivende utvikling av kvinners rettigheter i begge land. Kvinnesakskvinner på begge sider av Atlanteren knyttet kontakter og var gjensidig påvirket av hverandre. Disse kontek...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Innlandet

NAERINGSPH-Nærings-phd

Undersøkelse av effekter på den militære yteevnen ved bruk av et desinfiserende multiprodukt

Kan ett enkelt antimikrobielt produkt gi væpnede styrker bedre felthygiene, et middel for sårskyll, og et middel mot biologiske trusler (CBRN-vern)? Normalt forbinder man Forsvaret med en organisasjon som skal beskytte landet mot fiendtlige styrker fra andre land eller grupperinger. Imidlertid ut...

Awarded: NOK 2.4 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Akershus