Back to search

SAMF-Fagkomiteen for samfunnsvitenskap

Strategisk kommunikasjon og politisk usikkerhet. Valgkampen 2001

Awarded: NOK 3.4 mill.

Gjennom en flerfaglig og flerinstitusjonell studie undersøkes stortingsvalgkampen 2001. I fokus står samspillet mellom partier/politikere, medier og velgere. - Hvordan håndterer partier og politiske ledere de strategiske utfordringene som ligger i tro løse velgere og en medialisert valgkamp? - I hvilken grad og på hvilken måte blir velgerne påvirket av medievalgkampens forløp og innhold? De teoretiske, empiriske og metodologiske angrepsvinklene griper over et bredt register. Prosjekter består såle des av fem deler som utfyller hverandre: For det første partienes og politikernes organisatoriske strategier for å oppnå best mulig resultat ved valget. Er det sant at politikerne er fullstendig i medienes vold? For det andre medienes innh old og dagsorden. Hvorfor lykkes noen i å få "sine" saker på dagsorden, mens andre mislykkes? For det tredje politikernes strategiske kommunikasjonsvalg i fjernsynsdebattene. I hvilken grad viser politikerne til argumenter eller til egen person nå r de forsøker å overtale velgerne? For det fjerde velgernes reaksjoner på den påvirkning de utsettes for. Stemmer det at velgernes oppfatninger av hva som er viktig og riktig langt på vei bestemmes av mediene? Og for det femte en metodolog isk nyvinning i norsk sammenheng: Eksperimentelle studier rettet mot det kompliserte forholdet mellom årsak og virkning når det gjelder medienes og personenes betydning for valgutfallet.

Funding scheme:

SAMF-Fagkomiteen for samfunnsvitenskap

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project