Back to search

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

I krysningsfeltet mellom utdanning og praksisfeltets krav - En studie av sosial konstruksjoner av profesjonelt handlingsgrunnlag

Awarded: NOK 2.9 mill.

Hovedproblemstilling: Er profesjonsutdanningene innen helse- og sosialfag i utakt med de krav som stilles til yrkesutøvernes arbeid med å ivareta barns og unges behov for forebyggende innsatser, utredning og dokumentasjon, omsorg, behandling og ha bilitering - i så fall på hvilke områder? Den teoretiske tilnærmingen er flerfaglig med basis i sosiologi, psykologi, psykiatri og sosialt arbeid og henter teoretisk fokus fra profesjonsforskning, kunnskapssosiologi, sosialkonstruktivisme samt pra ksiskunnskaps- og "situated learning"-tradisjonene. Designmessig er prosjektet bygget opp av åtte deistudier med en traktlignende design, hvor data fra ulike delutvalg blir relatert til hverandre for i sluttenden å gi et grunnlag så vel til kritis k analyse av profesjonsutdanningenes innhold og form, som til utviklingen av en modell for studentbasert feed-back fra praksisfeltet til utdanningene. Empiri innhentes i fire ulike fylker fra 478 yrkesutovere innen de tre profesjonene, fra et utva lg av deres brukere (71 ungdommer) samt fra studenter og lærere ved de tre utdanningsinstitusjonene. Data samles inn med hjelp av spørreskjemaer, semistrukturerte intervjuer, dypdeintervjuer samt standardiserte screenings-instrumenter. Analysene t rekker også på en database med data om 1106 barn og unge som bruker barnevern og BUP-tjenester (Dobbeltklientprosjektet) og fokuserer bl.a. på konsekvensen av endringer i brukernes behov og pågående forskyvninger mellom profesjoners ansvarsomrader og prak sisfelter. I en av delstudiene fokuseres spesielt forholdet mellom omsorg, behandling og habilitering i profesjonenes praksis og deres relasjon til andre profesjoner. Kvantitative (ved bruk av SPSS) og kvalitative (ved bruk av Nvivo) analyser (inklusive c ase-analyser med en komparativ tilnærming) av empirien integreres i en helhet.

Funding scheme:

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project