Det vil bli økt konkurranse i det norske matvaremarkedet. Norske produsenter vil være avhengig av å produsere det forbrukerne ønsker og merke produktene sine slik at de attraktive produktattributtene kommer klart fram. I første del av prosjektet vil vi foreta en litteraturstudie av attraksjonsmerker for storfekjøtt. Vi vil videre evaluere flere av de utenlandske merkene ved hjelp av norske fokusgrupper. I andre del av prosjektet vil vi se på effekten av ulike produktopplysninger på forbrukerenes valg. Vi vil gjennomføre en spørreundersøkelse der et representativt utvalg av befolkningen blir spurt om å velge mellom ulike produkter. Ved å se hvilke alterna tiver forbrukerne velger, kan vi finne effekten av de ulike opplysningene på forbrukerenes valg. Spørreundersøkelsen er fleksibel, og kan håndtere både eksisterende og konstruerte produktbeskrivelser. Dette er viktig i evalueringen av produkter på utvikli ngsstadiet. I tredje del av prosjektet vil et trenet smakspanel klassifisere kvaliteten til fileter av storfekjøtt. Filetene vil bli merket og solgt i eksperimentelle auksjoner. Vi vil benytte lukkede andreprisauksjoner der deltagerne har økonomiske incentiver til å by sin sanne betalingsvillighet. Spørreundersøkelsens representativitet og fleksibilitet kombinert med auksjonenes økonomiske incentiver, gir en omfattende studie som fanger opp et stort antall attributter og verdsetter disse på en realistisk måte.