Back to search

MARKSAM-Marked og samfunn

Internasjonaliseringsstrategier for norsk trelastindustri.

Awarded: NOK 1.8 mill.

Formålet med prosjektet er å øke vår kunnskap om norske trelasteksportørers internasjonale konkurranseevne. Norsk trelastindustri har i de siste ti til femten årene blitt stadig mer internasjonalt orientert med en eksportandel på 30-40 %. Over 90 % blir e ksportert til europeiske markeder med Tyskland, Nederland og Storbritannia som de viktigste. Selv om eksportandelen er betydelig, er kunnskapen om eksportmarkedene og hvordan bedriftene bør operere på internasjonale markeder heller begrenset. Dette skylde s at bedriftene har begrenset erfaring med internasjonalisering og internasjonale virksomhet, samtidig som hjemmemarkedet er det klart viktigste for de fleste bedrifter, og utenlandske markeder blir hovedsakelig benyttet for å selge overskuddsproduksjon. Blant disse bedriftene er det et stort behov for kunnskap om hvordan man opererer internasjonalt og utvikler internasjonal konkurranseevne. Det sentrale i prosjektet er utdanning av en doktorgrad som ansettes på prosjektet. Prosjektet vil bli gjennomført i samarbeid med Norges landbrukshøgskole, Institutt for skogfag, og Trelastindustriens Landsforening. Ved å koble kompetansen som forskning smiljøene ved SNF/NHH besitter om internasjonalisering med den kompetansen NLH har om norsk skogbruk og skogindustri, skulle forholdene ligge vel til rette for å hente ut betydelige synergier. Samtidig vil samarbeidet med Trelastindustriens Landsforening sikre at programmet blir klart forankret i næringen. jektet.

Funding scheme:

MARKSAM-Marked og samfunn

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project