Hvilke muligheter har foretak i nord til å bevare konkurranseevne i en pris-sensitiv og forurensende bransje? Formålet med prosjektet er å analysere ulike kilder til konkurransefortrinn blant europeiske garverier. Garveri-industrien har siden midten av 19 60-tallet gjennomgått omfattende lokaliseringsendringer. Bransjen har opplevd tilbakegang i Nord-Amerika og Nord-Europa, mens den har ekspandert i sør og i Europa forøvrig.
Det empiriske grunnlaget for prosjektet vil være en komparativ analyse av garveri er i Norge, Tyskland, Italia og Spania. Det sentrale spørsmålet er hvilke konkurransestrategier garveriene har utviklet for å møte den økende priskonkurransen fra Sør. Prosjektet vil vektlegge miljøreguleringers innvirkning på konkurranseevne og romlig or ganisering av produksjon, betydningen av koblinger til kunder og leverandører for å oppgradere kilder til konkurransefortrinn, og garverienes relative forhandlingsstyrke vis-å-vis sine kunder leverandører og andre institusjonelle aktører.
En overordnet h ypotese er at foretak lykkes best i strategier som er forankret i kontekstspesifikke særegenheter, basert på lokale/ nasjonale ferdigheter og preferanser. Implikasjonen er dermed at det ikke finnes én optimal konkurransestrategi i garveri-industrien. Pros jektleder antar imidlertid at én betingelse må være oppfylt for at garveriene skal bevare sin konkurranseevne: At de etterkommer sine nasjonale myndigheters krav til miljøvern. Et sentralt aspekt ved prosjektet vil være hvilke ulike strategier garveriene benytter seg av for å oppfylle denne betingelsen.