En effektiv registrering av skogressursene er en forutsetning for rasjonell planlegging og forvaltning av skogen. Pågående forskning viser at fjernmåling basert på flybåren laserscanner kan bidra til en effektivisering av ressursregistreringen i form av r eduserte kostnader og økt nøyaktighet sammenliknet med tradisjonelle metoder. Den første praktiske ressursregistreringen med bruk av denne teknologien er i ferd med å bli gjennomført i Krødsherad kommune med støtte fra Norges forskningsråd og Skogtiltaksf ondet. Ved skogregistrering med laserscanner fra fly er det med dagens instrumenter effektivt å benytte en flyhøyde på 600-700 m over terrenget. Store deler av det norske skogarealet ligger i områder med variabel topografi. Over relativt korte avstander varierer terrenghøyden med flere hundre meter, slik som for eksempel i de store dalførene på Østlandet. I slikt terreng er det praktisk umulig å holde en konstant flyhøyde over terrenget. Det medfører at lasermålingene fra fly vil bli utført med varierende flyhøy de fra bestand til bestand. Det er kjent fra tidligere undersøkelser at flyhøyden kan ha betydning for bestemmelse av bl.a. trehøyder. I praktisk skogregistrering vil dette kunne medføre at nøyaktigheten reduseres sammenliknet med skogregistrering i tilnæ rmet flate områder. I prosjektet vil man over et relativt flatt forsøksområde foreta flere flygninger med ulike flyhøyder. Nøyaktigheten ved beregning av middelhøyde, tetthet og volum vil bli bestemt for en rekke bestand i området ved å kombinere laserdata fra ulike flyhøyde r. Denne nøyaktigheten vil bli sammenliknet med den nøyaktigheten man får når flyhøyden er konstant. Dersom det viser seg at nøyaktigheten svekkes vesentlig når flyhøyden varierer, vil man i framtidige takster måtte vurdere spesielle tiltak i områder med varierende topografi, for eksempel øket intensitet i feltarbeidet. Dette vil påvirke kostnadene i negativ retning. Før en setter i gang omfattende skogregistreringer er det derfor viktig å få klarlagt i hvilken grad en må ta topografiske hensyn ved gjenno mføringen av den enkelte takst.