Back to search

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Profesjonsutdanning i bevegelse? Kroppslig dannelse, estetisk bevegelseskultur og kjønn.

Awarded: NOK 2.0 mill.

Det er et stort behov for forskningsbasert kunnskap om forholdet mellom kroppslig dannelse, estetisk bevegelseskultur og kjønnsidentitet. Skolen aktualiserer dette temaet særlig gjennom det allmenndannende og obligatoriske faget kroppsøving. De feministis ke strømningene siden 1970-tallet har ført til fellesundervisning for begge kjønn på alle nivå. Begrunnelsen er bl.a. at begge kjønn skal bli kjent med hverandres bevegelseskulturer, for slik å skape respekt og likverd mellom kjønnene. Forskningen så lang t har lagt vekt på å synliggjøre kvinnediskriminerende holdninger og praksis i mannsdominerte idretter. Dette prosjektet vil undersøke forholdet mellom gutter og jenters identitetsdanning og kroppskultur slik dette har foregått, og foregår, i kroppsøving i grunnskole og allmennlærerutdanning i etterkrigstida, sett i lys av visjoner om og praksis for dans og estetisk bevegelseskultur, som hittil har vært dominert av kvinner. Problemområdet rører ved en av de tydeligste, men minst utforskede kjønnsgrenser i fagets historie. Det vil bli benyttet en kvalitativ tilnærming basert på fenomenologisk-hermenautisk tolkning av ulike typer skole-og fagpolitiske dokumenter og biografiske dybdeintervjuer. Dokumentasjonen vil bygge på empiriske studier av relevante læ replaner, faglitteratur, lærebøker og fagartikler. Dybdeintervjuene vil omfatte kvinner og menn som har stått sentralt i arbeidet med læreplaner undervisning og formidling av kroppsøving, og i offentlige debatter.

Funding scheme:

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project