Back to search

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Pluraritet som utfordring i spenningsfeltet mellom planer og praksis - en analyse av hvordan pluralitet reflekteres i grunnskolens KRL-.....

Awarded: NOK 0.80 mill.

Prosjektet skal gjennom aksjonsforskning i to grunnskoler i Oslo og en grunnskole på Stord undersøke hvordan pluralitet kommer til uttrykk i klassesituasjonen, med særlig vekt på KRL-timene. Prosjektet vil sammenholde resultatene av undersøkelsen med plur alitetsfilosofien i L97 og KRL-læreverkenes tilnærming til pluralitet. Gjennom komparative studier av sørafrikanske og norske læreplaner og lærebøker, samt observasjon i sørafrikanske skoler, vil prosjektet undersøke hvordan den sørafrikanske pluralitetsd ebatten og flerkulturelle skolehverdag kan være et bidrag i den norske religionsdidaktiske debatt knyttet til KRL-faget. Prosjektet har som mål at en slik forskningsbasert kunnskap vil bidra til økt forståelse av pluralitetsproblematikken så vel for lærer studenter som for lærere i grunnskole og lærerutdanning. En viktig målsetting blir dermed å bidra til at lærere og lærerstudenter får økt handlingskompetanse med henblikk på utfordringer knyttet til pluralitet i grunnskolen.

Funding scheme:

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project