Norges forskningsråd har av KUF fått i oppdrag å etablere et program for en forskningsbasert evaluering av Reform 97. Ett av prosjektene i programmet er "Endringer og utvikling ved R97 - matematikk som kasus". I samarbeid med dette prosjektet, vil en utd ype elevers holdninger til og kunnskaper i matematikk etter innføringen av L-97.
Formålet med prosjektet blir å belyse følgende problemstilling:
- Er situasjonen for matematikkfaget i norsk skole så "begredelig" som det hevdes i noen offentlig e debatter, og har det skjedd noen endring etter innføringen av L-97? Hvilken sammenheng er det mellom implementert læreplan og elevenes læringsutbytte i matematikk?
Prosjekt bygger på en konstruktivistisk epistemologi hvor det antas at kunnskap konstrue res aktivt av subjektet - den mottas ikke passivt fra omgivelsene.
En vil analysere data fra oppgaver som en var med å prøve ut og velge ut og som ble gitt elever i 4., 7. og 10. klasse i en stor undersøkelse i 2001 komparativt i forhold til elevsvar på tilsvarende oppgaver fra undersøkelser som ble foretatt før reformen. En vil bruke klasseromsforskning som metode til å finne sammenheng mellom implementert og oppnådd læreplan.
Funding scheme:
PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene