Back to search

FASTLEGE-Evaluering - fastlegereformen

Styring og samarbeid i fastlegeordningen.

Awarded: NOK 1.0 mill.

Prosjektet har to hovedproblemstillinger: 1. Hvilke erfaringer har kommunen og fastlegene når det gjelder styring og samarbeid omkring fastlegenes virksomhet? Her legges vekt på hvordan rammeavtaler og kontrakter brukes i styringen av allmennlegetjene sten og prosjektet vil kartlegge og kommunens erfaringer med hvordan de lokale samarbeidsutvalgene fungerer. 2. Prosjektet vil kartlegge erfaringer med samarbeid mellom fastlegene og andre grupper av kommunale tjenesteytere med utgangspunkt i noen val gte pasientgrupper. Prosjektet ønsker å belyse hvilke konsekvenser fastlegeordningen har for kommunenes muligheter for å utvikle og ivareta en helhetlig helse- og omsorgstjeneste. Erfaringene med samarbeidsrelasjonene vil, i tillegg til i seg selv å kast e lys over fastlegenes rolle som koordinator og samarbeidspartner, bli brukt som substanssielt empirisk grunnlag for å belyse problenmstillinger knyttet til spørsmål om styring. Empirisk materiale vil vil bli samlet inn i et utvalg kommuner som er ulike med hensyn til geografisk plassering, størrelse og sentralitet, samt fastlegenes tidligere og nåværende tilknyttingsform. Metodisk vil prosjektet benytte seg av gjennomgang av referater fra samarbeidsmøter, samt semistrukturerte intervjuer av kommunelege r/rådgivende leger, deltakere i lokale samarsamarbeidsutvalg, samarbeidspartnere, et utvalg leger samt eventuelle andre relevante personer.

Funding scheme:

FASTLEGE-Evaluering - fastlegereformen

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project