Back to search

INT-BILAT-BILAT-ordningen

USA - NOx-reduksjon fra marine dieselmotorer ved bruk av gasseparerende membraner på ladeluften.

Awarded: NOK 0.10 mill.

Project Number:

169919

Project Period:

2005 - 2007

Funding received from:

Organisation:

Location:

Prosjektet skal bistå initieringen av prosjektsamarbeid mellom teknologibedriftene Axess Energi og Miljø AS (AEM) i Norge og Compact Membrane Systems, Inc. (CMS) i USA. Arbeid med formelle avtaler må sluttføres. Prosjektet skal bidra til at store diesel motorer for i skip og på offshore installasjoner kan redusere sine NOx-utslipp kostnadseffektivt. Den teknologiske løsningen det skal samarbeides rundt er utviklet og patentert av CMS. Den må videreutvikles og tilpasses for bruk i norsk innenriks sjøfart og fiske. Prinsippet i metoden består i delvis separasjon av oksygen og nitrogen i motorenes ladeluft ved hjelp av en membran. Den aktuelle membran betegnes NEA membran (NEA = Nitrogen Enriched Air). Det planlegges testing av både ?single cartridge? memb ran og ?multi-cartridge? systemer med flere membraner koblet sammen i parallell. Grunnleggende egenskaper vil kartlegges i forsøk i laboratoriet til EPT. En avtale om forskningssamarbeid med EPT må etableres .Det planlegges å etablere en avtale med motorm iljøet på Marinteknisk Senter (Institutt for Marin Teknikk (IMT) og MT) for gjennomføring av motorforsøk i et testlaboratorium. Forsøksmatriser for begge disse testene må etableres. For å skaffe oversikt over metodens potensielle bidrag til reduksjon av Norges totale NOx-utslipp, kan de erfaringer som forsøkene gir brukes til en teoretisk beregning. De systemene som synes å være nødvendige for ca. 50 % NOx-reduksjon i dag er relativt store, og i maskinrom på nye skip er tilgjengelig plass mindre enn i eldre skip. Videre-utvikling av teknologien for å komme fram til enda mer kompakte enheter for bruk på marine dieselmotorer krever større selektivitet og fluks i membranen. Videre forskning bør bl.a. driftsmønsteret for skip med membranløsning studeres (f.eks. i et fremtidig dr.ing.studium). Forøvrig vil videre arbeid avklares i løpet det første året. Videreutviklingen vil være en tidkrevende tverrfaglig oppgave. Både forskere og brukere bør trekkes inn.

Funding scheme:

INT-BILAT-BILAT-ordningen

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project