Back to search

INT-BILAT-BILAT-ordningen

NA - Prosjektetablering: Nominale former i norsk; deres bruk og betydning

Awarded: NOK 55,000

Dette prosjektets formål er å etablere et forskningssamarbeid mellom lingvister ved Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet og en forskergruppe ved Universitetet i Minnesota (USA). Emnet vi ønsker å etablere et forskningsprosjekt rundt, er bruken av, og betydningen til, ulike nominale former: Når bruker man formen 'det prosjektet' heller enn 'et prosjekt', når bruker man formen 'dette prosjektet' heller enn 'det prosjektet', og når er det legitimt å benytte et pronomen som 'dette' eller 'det'? De t å komme nærmere en forståelse av hva ulike nominale former koder, er i seg selv et betydningsfullt emne innenfor lingvistisk grunnforskning, og emnet har foreløpig ikke blitt studert i tilfredsstillende grad for norsk. I tillegg har dette forskningsfelt et en rekke tangeringspunkter med andre fagfelt. En bedret forståelse av hvordan mottakere forstår hva et ord eller en gruppe med ord refererer til er bl.a. nødvendig for utvikling av presise språkteknologiske verktøy, som f.eks. automatiske dialogsysteme r. I samarbeidsprosjektet vi ønsker å etablere vil den norske forskergruppen bidra med en større empirisk undersøkelse i norske elektroniske tekstsamlinger (korpus) for å komme nærmere en forståelse av hva ulike norske nominale former koder. I tillegg ti l resultater fra denne undersøkelsen vil prosjektet munne ut i elektroniske korpus som kan nyttiggjøres i ulike språkteknologiske øyemed, f.eks. dialogsystemer. Det planlagte prosjektet legger vekt på rekruttering og videreutdanning av kvinnelige forskere . Prosjektet vil bidra til forskningsmessig kontinuitet og synergieffekter ved at det drar nytte av, og bygger videre på, tidligere NFR-støttede prosjekter, og ved at det vil hente faglige impulser, ressurser, og forhåpentligvis også midler fra et utenomn asjonalt prosjekt.

Funding scheme:

INT-BILAT-BILAT-ordningen

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project