En av de store utfordringene offentlig organisasjoner står overfor er hvordan kunnskap og kompetanse skal organiseres og styres. Det er en økende erkjennelse at tradisjonelle organiserings- og arbeidsformer ikke alltid bidrar til optimal utnyttelse av den tilgjengelige kunnskap og kompetanse. En rekke departementer og direktorater gjør derfor forsøk med nye former for organisering, arbeidsprosesser og insentivordninger for å forbedre bruk av kunnskap og kompetanse. Intensjonene er ofte å forbedre samhandl ing, samarbeid, trivsel, effektivitet og kvalitet.
Problemstillingene i KUNNE Forvalte knytter seg til offentlig forvaltnings behov for å finne virkemidler for utvikling, forvaltning og systematisering av kunnskap og kompetanse. Et av spørsmålene er om h vordan de tiltakene som prøves ut i denne sammenhengen forholder seg til eksisterende forskningsfront of kunnskapsgrunnlag på feltet. Et annet spørsmål er om tiltak basert på teori utviklet for privat sektor i tilstrekkelig grad ivaretar det organisatoris ke særpreget til departementer, virkemiddelapparat og direktorater.
Formålet med prosjektet er således å utvikle, utprøve og systematisere erfaringer med virkemidler for utvikling, forvaltning og styring av kunnskap og kompetanse i statlig (departemente r og direktorater) så vell som kommunal sektor, og forbedre kvaliteten og effektiviteten i oppgaveutførelsen.
Samarbeidet mellom SINTEF, PWC og ECON vil sikre en bredde i tilnærming, faglig orientering og erfaringsbakgrunn. Relevant teori og empiri fra et bredt område vil bli trukket inn.