Back to search

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Den flerkulturelle barnehagen i rurale strøk

Awarded: NOK 5.5 mill.

-

Prosjektet tar utgangspunkt i den nye rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver og dens føringer i forhold de minoritetsspråklige barna og det inkluderende fellesskap. Offentlige meldinger og sentrale tiltak innebærer et skjerpet lys på barnehagens betydning når det gjelder å fremme de minoritetsspråklige barnas språkferdigheter før skolestart. Dette gir særskilte utfordringer for barnehagenes praksis i de mer landlige kommunene. Mye av den kunnskapen og erfaringene om den flerkulturelle barnehage i Norge, er i vesentlig grad hentet fra en urbanpreget kontekst der befolkningsandelen med innvandrerbakgrunn er relativt stor. Barnehager utenfor storbyer har andre forutsetninger, muligheter og hindringer når det gjelder å møte de minoritetsspråklige bar nas læringsbehov. Spørsmål knyttet til barnehagens språkmiljø, leken som samhandlingsarena på tvers av språk- og kulturskiller, barnehagens personorienterte innhold/voksenrollen og samarbeidet barnehagen/hjem står sentralt. Tematisk ligger prosjektet inne nfor to av programplanens forskningsområder: Barnehagens innhold og barns læring og utvikling (område 1) og Barnehagens som organisasjon. Forskningsmetodisk vil hvert tema bli belyst både gjennom en kvantitativ breddestudie og gjennom et kvalitativ dybdes tudie. Gjennom samarbeidet med prosjektets brukergruppe/-barnehager vil dybdestudiene inngå i prosjektets utviklingsfase og ha preg av aksjonsforsk-ning.

Publications from Cristin

Funding scheme:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren