Back to search

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

LÆRINGSSAMTALEN I MATEMATIKKFAGETS PRAKSIS

Awarded: NOK 4.1 mill.

Prosjektet er knyttet til matematikkstudenters praksisopplæring i Fjell kommune. Skolene samarbeider med lokalmiljø og næringsliv ved å inngå langsiktige partnerskapsavtaler med lokale bedrifter og organisasjoner. Innholdsmessig og pedagogisk blir skoleu tviklingsprosjektets undervisningsform betegnet som praksisnær undervisning. Det innebærer veksling mellom klasseromsundervisning og deltagelse på arbeidsplasser. Elevenes læringsutbytte skal dokumenteres i forhold til læreplan og til etablerte evaluering sordninger. Studenter planlegger, gjennomfører og evaluerer undervisningsforløp mellom disse læringsarenaene i samarbeid med øvingslærere og matematikkdidaktikere. Det rettes særlig oppmerksomhet mot samtalens kvaliteter og dens betydning for elevers lær ing, for studentenes praksisutbytte og for den kompetanseutviklingen som foregår i læringsfellesskapet som utvikles mellom forskere, lærere og studenter. I forskningen følger vi prosessene som foregår i læringsfellesskapet, vi studerer studenters læring og elevers læring. Det er særlig kommunikative vilkår for læring som er forskningens fokus. Vi studerer læringssamtalen. Det innebærer at vi gjennom stadig nye analyser av samtaler drøfter hva som kvalifiserer samtaler som læringssamtaler og hvordan disse samtalene har betydning for kvaliteter ved kunnskap som utvikles.

Funding scheme:

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn