Transportsektoren er en av de store bidragsyterne når det gjelder utslipp av avgasser til luft og står for ca 1/3 av CO2-utslippene i Norge og ca halvparten av CO- og over 60 % av NOx-utslippene. Næringstransportene alene (gods) står for ca 11 % av CO2-ut slippene og ca 37% av NOx-utslippene.
I dette prosjektforslaget ønsker vi å utvikle et beslutningsstøttesystem for å fremme utviklingen av mer miljøvennlige transportformer for næringstransportene. Beslutningsstøttesystemet består av to viktige elemente r:
1) Rammeverk for miljøregnskap for næringstransport til bruk på ulike nivåer.
2) Beregningssystem for miljøkonsekvenser av næringstransport, samt transport-kostnader og transporttider.
Miljøregnskap skal lages både for både bedriftens interne og ekste rne behov mot kunder og samfunn. Et slikt miljøregnskap vil øke interessen hos alle parter for å fremme miljøvennlige transportformer. Det vil stimulere til en miljøtenkning for hele transportsektoren; sette miljømål, ?benchmarking? av ?best practice?, fi nne virkemidler for å nå miljømål og kommunisere miljøutviklingen både internt i bedriften og eksternt mot samfunnet.
Beregningssystemet for miljøkonsekvenser skal kunne gjennomføre de nødvendige beregninger som skal inn i miljøregnskapet. Data om transp ortnettet for de detaljerte beregningene vil hentes fra databankene til Jernbaneverket og Statens Vegvesen. Beregningssystemet skal også gjenspeile den teknologiske utviklingen.
Det er et sideordnet mål i prosjektet at næringslivet og offentlige etater utvikler felles kompetanse og felles verktøy for miljøberegninger.