Det som presenteres her er et forskningsprosjekt om den inkluderende barnehagen med regional forankring til det flerkulturelle og flerspråklige Finnmark. De ulike delene av prosjektet dekker aktuelle problemstillinger når det gjelder ulike grupper av barn s oppvekst og læring i barnehager i Finnmark. Våre hovedproblemstilling er: Hvordan tolkes og forstås formuleringene i rammeplanen om et inkluderende fellesskap i barnehager knyttet til grupper av barn med flerkulturell og flerspråklig bakgrunn i barnehag ene i Finnmark? Hvordan iverksetter og synliggjør (det vil si praktiserer) barnehagene det flerkulturelle og flerspråklige fellesskapet? Hvordan arbeider barnehagene for å ivareta førskolebarns flerkulturelle og flerspråklige bakgrunn og videreutvikle der es kompetanse på områdene? Disse tre problemstillingene skal studreres i tre empiriske felt: 1) Nasjonale minoriteter: Revitalisering av kvensk språk med feltarbeid i Porsanger kommune, 2) Samisk/norsk tospråklighet utenfor samiske forvaltningsområder med feltarbeid i Alta kommune, og 3) Nyere russisk innvandring i grensenære områder
med feltarbeid i Alta og Sør-Varanger kommuner. I tillegg skal feltet belyses ut fra to overordnete perspektiv: En survey som undersøker omfang og innhold i flerkulturalitet og flerspråklighet i alle barnhager i Finnmark (på styrernivå) og bruk at muntlig fortelling som identitetsskaping i barnehager i de samme kommuner som det øvrige feltarbeidet skal foregå. Prosjektet vil derfor benytte både kvalitative og kvantitative me toder.