ARKTRANS, det nasjonale rammeverket for ITS, er brukt i forsknings- og utviklingsprosjekter i Norge og Europa. Responsen har vært positiv. EU-kommisjonen har sett styrken i rammeverket, og tilnærmingen har vakt interesse i USA og i internasjonalt standard iseringsarbeid.
Innenfor næringstransport er ARKTRANS brukt i bl.a. D2D, Freightwise, SMARTFREIGHT, MarNIS, INTRANS, RISING, EasyWay og GOFER. En top-down tilnærming gjør det mulig å beskrive en totalitet i stedet for ulike suboptimale løsninger. Resulta tene er innovative og generelle, og muliggjør forenklinger i forhold til dagens situasjon.
På tross av bruk i forskningsprosjekter, er ikke ARKTRANS mye brukt kommersielt, og det er dessuten behov for effektivisering og intermodale løsninger i transportn æringen. Vi vil planlegge et hovedprosjekt som gjør ARKTRANS mer attraktivt for næringslivet ved å:
- Verifisere og dokumentere at ARKTRANS
o Gjør norske transport-selskaper mer effektive
o Støtter selskapenes arbeid med å planlegge og innføre e lektronisk samhandling med andre
- Støtte en realisering av løsningene ved å tilby programvare-elementer for interoperabiltet
- Støtte innføring av programvareelementene i samarbeid med transportbrukere
Vi vil videreutvikle ARKTRANS ved å:
- Utføre vit enskaplige evalueringer av løsningene i ARKTRANS
- Verifisere nytten av ARKTRANS på en vitenskaplig måte, blant annet gjennom kost/nytte analyse
- Benytte resultatene fra evalueringene og analysene til å utvikle og utteste generelle programvarekomponente r
- Koordinere arbeidet med relaterte internasjonale aktiviteter
Våre foreløpige hypoteser er at ARKTRANS kan gi positive effekter:
- Støtte både spesifikasjons- og utviklingsarbeid
- Programvareelementer som realiserer ARKTRANS-grensesnittene vil gjøre en realisering av løsninger enklere og billigere
- Kundene kan lettere involveres i utviklingsarbeidet
- Kundene kan forholde seg til flere transpotører