Selv om intermodal transport har vært langt fremme i bevisstheten hos både transportører og forskningsmiljøer i flere år, har en ikke klart å utvikle en forretningsmodell som synliggjør verdien av intermodal transport for hver enkelt aktør i leveransekjed en. Det har bidratt til at intermodal transport har kommet langt kortere enn det en hadde håpet.
Det er en rekke grunner til dette: Sjø og jernbane har ikke vært konkurransedyktige nok i forhold til veitransport fordi informasjonsflyten mellom aktørene i kke er god nok. Samtidig er omlastingsproblemer fra disse transportmidlene til terminaler/havner store og økende. I tillegg kommer at de involverte aktører som transportører og terminaler, har ulike forretningsmodeller og forfølger derved ulike mål.
Sam tidig er de ITS-verktøyene som normalt tas i bruk ikke utviklet med sikte på å støtte opp under en forretningsmodell som går på tvers av kjedene.
Deltagende aktører:
Aktører som vil bli trukket inn er i første rekke transportører innen sjø og jernbane, terminaloperatører som havner, IT-leverandører, samt forskningsmiljøer. Det vil bli samarbeidet med andre relevante miljøer i Norge som SafeSeaNet, Marnis, etc.
Deltagende aktører forøvrig er:
ITS Norway
Sintef
Kystdirektoratet
Drammen Havn
Greenwave
J otun
PTL
Logit Systems
Forskning og innovasjon:
Den største forskningsutfordringen i et hovedprosjekt vil være å skape en samforent intermodal forretningsmodell. Det innovative elementet i prosjektet vil ligge i å anvende ITS-løsninger til praktisk bruk innenfor denne forretningsmodellen. Det praktiske resultat vil være anvendelse av dette hos deltagende sjø-, jernbane- og terminalaktører.
Forprosjektet vil avdekke det konkrete innhold i hva forsknings- og innovasjonselementet i praksis skal inneholde.