RR ønsker å utvikle enda renere lean burn gass motorer spesielt med tanke på metanslipp og reduserte CO2 utslipp. For å kunne realisere etterbehandling og varmegjenvinning må motoren tilpasses dette. RR må gjennomføre målinger for å dokumentere CO2 ekviva lente gevinster av etterbehandling av eksos
RCO2, Marintek og RR ønsker i samarbeid å gjennomføre en realistisk uttesting av muligheten for gjenvinning av restenergi med basis i eksosvarme, CO2 og tilpasset motordrift. Potensialet er både økt energieffek tivitet og reduksjon av CO2 i avgassen.
I prosjektet ønsker en å evaluere ulike teknologier opp mot hverandre med hensyn til total energieffektivisering og utslipp av klimagasser og at det fokuseres på å sammenligne teknologiene for energigjenvinning slik disse foreligger i dag og evaluerer barrierer og potensial med hensyn til fremtidige teknologiske og økonomiske utfordringer.
De aktuelle teknologiene for energigjenvinning fra marine gassmotorer skal evalueres fra et teknisk, energi og økonomisk perspe ktiv der fokus er å rangere løsninger ut fra kostnadseffektivitet og teknologienes potensial.
Følgende konsepter vil bli evaluert:
1) Metanering og vannspalting av CO2 , (CCR-konseptet) del 1 H2
2) Prosessen termoelektriske materialer (TEM)
3) ORC pros ess med trykksatt CO2
4) Kondenserende kjel ved naturgassdrift
Ved å gjennomføre disse studiene vil prosjektet sette som mål å kunne tilby lønnsomme løsninger i felleskap som vil bidra til vesentlig reduksjom av klimagasser fra skip