Back to search

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Samspillet mellom lærerens tilbakemelding og elevenes læringsstrategier og læringsresultater

Awarded: NOK 0.30 mill.

Denne søknaden retter hovedoppmerksomheten mot skoleutvikling rettet mot læreres vurderingspraksis og hvordan dette virker inn på elevenes læringsutbytte. En sammenheng mellom lærerens vurderingspraksis og elevenes læringsutbytte er bredt dokumentert i in ternasjonale litteratur. Vi vet imidlertid lite om dette i den norske konteksten. Gjennom dette prosjektet vil vi bidra til å avdekke om det er spesielle forhold med den norske konteksten som komplementerer funnene fra den internasjonale forskningen på f eltet. I vår forskning vil vi ta utgangspunkt i en bred forståelse av læringsutbytte. I tillegg til bruk av interne og eksterne tester vil vi, i samarbeide med våre internasjonale partnere, utvikle et bredt metodesett som muliggjør forståelse av lærin gsutbytte i tillegg til prøveresultater. Dette som utgangspunkt for en undersøkelse av sammenhengen mellom lærerens vurderingspraksis og elevenes utvikling av vedvarende læring, spesielt knyttet til faktorer som egenregulering av kognitive og affektive s ider av læring, selvbilde og utholdenhet.

Funding scheme:

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn