Gjennom prosjektet De seilende marinbiologer ønsker SALT å øke valgkompetansen og realfagsinteressen hos ungdommen langs Finnmarkskystens ved:
1) Å seile kunnskap, entusiasme og tro på egne evner hjem til ungdommen
2) Å knytte formidlingen og mulighetene til ungdommens egen virkelighet
SALT vil i De seilende marinbiologer gjennomføre to ukeslange reiser langs Finnmarkskysten, der vi ønsker å besøke fem tettsteder langs leia i hver periode.
Delmål 1: Å SKAPE ENTUSIASME OG VALGKOMPETANSE
SALT: historien om to jenters valg og troen på at (S)ALT er mulig ? hvis man tør å sates!
En viktig del av De seilende marinbiologer er å sette fokus på ungdommens eget mot, evne og mulighet til å realisere sin egen framtid. SALT tror vi har noe å tilføre på dette områd et basert på vår egen historie.
Delmål 2: Å SETTE VARIGE FAGLIGE SPOR
A) SALT vitenskapsteater: formidling av realfag gjennom HELE mennesket. Ved å fortelle, opptre og bruke synssansen, lukt, smak og bevegelse ønsker vi at tilhørerne skal oppleve kunnska pen gjennom hele seg.
B) Faglig prosjekt i forkant av og presentasjon resultat under skolebesøk. SALT vil utvikle prosjekter som skolene ?De seilende marinbiologer? besøker kan bruke i undervisningen fram mot skolebesøket. Tanken er at prosjektet skal inv olvere elevene i tiden fram mot besøket og at de under besøket skal presentere resultatet for andre elever og forhåpentligvis lokalsamfunn.
C) SALT SUSE: Et møte med en nær, men underlig, marin nabo? Ved å gjennomføre en laboratorieøkt med disskesjon av akkar vil elevene få teoretisk og praktisk kjennskap til slikt marinbiologisk arbeid.
D) Den magiske feltflanellografen: En hemmelig mikroskopisk verden eller egen kunstform? SALT jobber med å få finansiert og laget en magisk, sammenleggbar feltflanellog raf på 3x3 meter med tilhørende marine organismer i kjempeformat. Ønsket er å formidle kunnskap om havet og de marine skapningene på en anderledes og uventet måte. Fordi magi setter spor.