I dette prosjektet vil vi forske på en UAS (unmanned aerial system) med elektrisk fremdrift som umiddelbart kan sendes opp fra et skip i krisesituasjoner. Dette er et konsept som vi har valgt å kalle ASSUR (Airborne Ship Safety Using Robots). ASSUR vil be stå av et lite elektrisk fly på 2-3 kg utrustet med IR-kamera og autopilot som kan sendes i lufta umiddelbart og styres fra brua på et skip/rigg. Dette flyet vil ha en multirolle funksjonalitet som vil løse mange tidskritiske sikkerhetsutfordringer den ma ritime industrien møter.
Tenkte operasjonssenarier er:
- Søk etter mann over bord
- Kartlegging av oljesøl eller andre kjemikalieutslipp
- Identifisering av innkommende båter/fartøy for å avgjøre om det er pirater ombord.
- Hjelp til navigering i islagte farvann.
For at et system som ASSUR skal være nyttig i kritiske situasjoner, må det være så enkelt i bruk at det ikke krever ekstra menneskelige ressurser. Det må være intuitivt og autonomt, slik at mengden av opplæring som behøves for skipets besetnin g må holdes på et minimum. Siden det foreslåtte systemet har størst nytteverdi i ekstremt dårlig vær, så må risikoen for tap av system være minimal, og ikke minst kostnaden med tapt fly bør være lav.
Målet er å utvikle et kontrollsystem for UASen som kan integreres tett med skipets navigasjonssystemer, slik at systemet kan kunne installeres om bord uten å øke antallet konsoller på broen. Video fra det ubemannede flyet skal kunne overlegges på kartplotteren og/eller i skipets navigasjonsradar. I samme skj erm må flyets søkemønster kunne kontrolleres. Det foreslåtte systemet må kunne sendes opp av en mann (kastes i lufta) og kunne lande autonomt på skipet etter endt oppdrag.