Back to search

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Elektronisk farled 2020

Awarded: NOK 6.0 mill.

The main goal for eFarled2020 is to establish technological solutions for an interactive fairway as an integrated part of the IMO concept of eNavigation, eNav. This involves the development, adoption and integration of technology, systems and services for electronic tagging, information retrieval and data distribution in fairways. The systems to be integrated are Kongsberg Seatex systems for electronic tagging and communication (AIS) and Fugro OCEANOR system for real time environmental data (Seawatch). The information system should also include data from SINTEF Fisheries and Aquaculture sea current models. Information will be presented by a map based web portal for selected examples in cooperation with the Norwegian Coastal Authorities (NCA) related to applications for high-speed vessels and aquaculture. An essential prerequisite for achieving a good result is close contact with relevant users of the fairway and other actors operating in the coastal zone. Registration and systematization of user needs is an essential task. A report that discusses and describes the development and priorities for further work based on input from a wide range of users is prepared. Documents reflecting international development such as the Interreg program, Accseas, and the extensive work in IMO related to implementation of eNav has been review. The work in eFarled2020 fits well into this development and can be an important contribution to eNav. The project has also discusses how to integrate all the information from the fairway and make it available to the user in a manner appropriate to the user's situation and needs. It is in accordance with one of the main goals of eNav, which places great emphasis on human-machine interface on board vessels. The examples that will be demonstrated will be registered as eNav "test bed". Efforts to define example ("Use case") for high-speed vessels are underway in collaboration with the high speed shipping company, Fosen Namsos. eFarled2020 partners have participated in several eNav workshops and seminars. The development of new systems and services are in collaboration with NCA and their work on risk assessment of fairways on the coast and work with new fairway standard. The result from this survey are useful input to the project. Kongsberg Seatex has developed an AIS module for use on aquaculture plants. Integration of an AIS-module and the Fugro OCEANOR metocean buoy is finished and a module for an AtoN will be installed in the near future for the NCA. A Seawatch Midi buoy Fugro OCEANOR with an AIS module was deployed at Smellingen in Trondheimsleia with sensors to measure wave (height, direction and period), wind (speed, gust and direction), as well as current profile (velocity and direction), air and water temperature, humidity and air pressure. Access to data from the buoy via AIS has been tested by the high-speed vessels from Fosen Namsos Sjø. This includes both direct transmission of data to the vessels' AIS for real time operation and via a dedicated Web page for planning. The data are also available via satellite for users on a Web page.

Den overordnede ideen for prosjektet er å etablere teknologiske løsninger for en interaktiv farled som en integrert del av eNav konseptet. All informasjon vil gjøres tilgjengelig innenfor internasjonale standarder. eNav konseptet utvikles i dag internasj onalt av IMO, og forventes å bli internasjonalt implementert fra 2018. Farleden og driften av denne som er avgjørende for effektiv og sikker sjøtransport, har ikke hatt samme fokus i eNav som fartøysinstrumentering og trafikkstyringssystemer. Norge, med s in kompliserte farledsstruktur, trange fjorder med mulige blindsoner, store havområder og utfordringer i polare strøk, har myndighetsorganer og industri som sammen kan utvikle og demonstrere et helhetlig konsept for framtidens farled i tråd med eNav prins ipper. Sentrale milepæler for å realisere innovasjonen vil derfor i stor grad være styrt av arbeidet med eNav. De bedrifter som inngår i prosjektet har en internasjonal sterk posisjon og vil stille sterkt når det gjelder å utvikle nye produkter som kan væ re med på å styre utviklingen av eNav. En slik satsing vil være avgjørende for å kunne holde på den sterke internasjonale markedsposisjonen til deltagerne i prosjektet. Utfordringene i prosjektet ligger i første rekke i å tilpasse og sette teknologien sam men til systemer som kan integreres med dagens og morgendagens brosystemer og systemer på trafikksentraler I samarbeid med Kystverket vil en opprette en demonstratorled der en kan teste ut nye løsninger under operative forhold. Dette vil vise hvordan en interaktiv elektronisk farled kan integreres i eNav-konseptet og legge grunnlaget for grensesetting for seilas basert på objektive kriterier (sikt, bølger, strøm, dybde, airgap, annen trafikk, last). Erfaringene en kan få med en demonstratorled, vil være avgjørende for å realisere innovasjonen. Det vil bli utarbeidet en overordnet rapport som setter resultatene inn i en nasjonal og internasjonal ramme knyttet til eNav.

Funding scheme:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2